19 آوریل 2024 - 17:22

جولان صنایع چینی در بازار ایران

11 ژوئن 2017 - 11:00 dsfr.ir/az3ot

جولان صنایع چینی در بازار ایران
iribnews.ir
صنایع دستی ایران

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری #کاشمر گفت: متاسفانه در حوزه صنایع دستی جولان صنایع چینی در بازار ایران بسیار دیده می شود.

رضا یوسفی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، به مناسبت روز جهانی صنایع دستی با بیان این مطلب اظهار کرد: هرچند تامین مواد اولیه برای صنعت گران صنایع دستی بسیار سخت هست ولی صنایعی که از چین می آید در همان شکل، ابعاد و مدل بسیار ارزان و قیمت بسیار پائینی دارد.

وی با بیان اینکه صنعت گران رشته صنایع دستی باید به دنبال مواد اولیه گران و نایاب باشند، اظهار کرد: با حمایت های خود باید جلوی کالاهای چینی را گرفت.

یوسفی با اعلام اینکه اکنون نگاه به صنایع دستی هنری است، بیان کرد: چون تاکنون خرید صنایع دستی در سبد خانوار قرار نگرفته هدیه داده نمی شود.

او با اشاره به اینکه صنایع دستی نیازمند حمایت بیشتر است، اظهار کرد: در برخی تولیدات همانند چرم نگاه صنعتی حاکم بوده و توجه به آن اقتصادی است.

یوسفی با اعلام اینکه در این بخش باید عرضه برمبنای تقاضا باشد و دارای برند شوند، گفت: چون بسیاری از کالاهایی که در منطقه داریم فاقد کیفیت لازم بوده و سطح پایینی دارند باید سطح بندی شده و براین اساس قیمت گذاری شوند.

وی با تاکید براینکه همه باید سفیر تبلیغ صنایع دستی باشند، عنوان کرد: برخی رشته ها هستند که درآمد زا بوده ولی برخی مثل چلنگری (ساخت ابزار و ادوات) در منطقه فراموش شده اند.

او در ادامه با اعلام اینکه بسیاری از هنرمندان صنایع دستی هنوز به این باور نرسیده اند که دست سازه های آنها می تواند درآمد زا باشد، گفت: فرت بافی روستای ایور از جمله صنایع دستی هست که باید تقویت شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشمر با اشاره به اینکه آموزش و پرورش باید به صنایع دستی توجه بیش تری داشته باشد هرچند کارهایی شروع شده اما هنوز کفایت نمی کند، افزود: آمادگی داریم با ورود به مدارس دانش آموزان را با رشته صنایع دستی آشنا کنیم.

وی با اعلام اینکه اکنون در کاشمر 15 کارگاه صنایع دستی فعال هستند، گفت: در سال گذشته بالغ بر 50 نفر مجوز گرفته اند و دو کارگاه دیگر در شرف گرفتن مجوز هستند.

یوسفی با اشاره به اینکه اکنون 450 نفر در حوزه صنایع دستی فعال هستند، بیان کرد: در این حرفه باید مهم گردش مالی باشد نه اینکه چند نفر فعال هستند.

او با اعلام اینکه فرت بافی که به عنوان صنایع دستی در خراسان از جمله خواف و تربت جام تولید می شود دو وردی بوده اما فرت روستای ایور چهار وردی هست که می شود روی آن نقش پیاده کرد، عنوان کرد: بدون شک در اولین داوری دفاع می کنیم تا فرت بافی روستای ایور مهر اصالت بگیرد.

وی با بیان اینکه اگر این صنایع دستی بتواند نشان یونسکو بگیرد حضورش در نمایشگاههای بین المللی سود آوری بسیاری خواهد داشت، گفت: بسیاری صنایع دستی را جلوتر از هنرهای تجسمی می دانند و این می طلبد با حمایت های خود رونق را به این صنعت بازگردانیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر در ادامه با اشاره به اینکه برای اولین بار در منطقه ترشیز و در حوزه صنایع دستی سمنی به نام مجمع صنایع دستی ترشیز در حال شکل گیری است، افزود: هدف این مجمع ترغیب کننده مردم به سمت صنایع دستی و ایجاد کمپین های صنایع دستی است.

یوسفی در ادامه وضعیت بیمه صنعت گران صنایع دستی را یکی از مشکلات پیش رو دانست و گفت: متاسفانه بدون اینکه اعلامی بشود مدتی هست که بیمه هنرمندان صنایع دستی با مشکلات بسیاری مواجه شده است.

وی بیمه های هنرمندان صنایع دستی را یکی از خواسته های به حق صنعت گران دانست و اظهار کرد: نیاز هست مثل گذشته با نگاه جدی تری به این موضوع توجه شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر با بیان اینکه اگر به دنبال اقتصاد درون زا هستیم باید مشکلات پیش روی هنرمندان صنایع دستی را برداشت، گفت: صنایع دستی نیازمند روز آوری بوده و هنرمندان این عرصه باید آموزش ببینند.

1