29 مارس 2024 - 15:46

امنیت و گردشگری

11 ژوئن 2017 - 12:00 dsfr.ir/wh9tl

امنیت و گردشگری
میثم رودکی
گردشگران خارجی در تهران

در این یادداشت به مهم ترین مسئله در رونق صنعت #گردشگری یعنی «امنیت» می پردازم.

گردشگری، اصطلاحا صنعتی ترسو است به این معنی که با کوچک ترین چالش و بحران و حادثه ای تحت تأثیر قرار می گیرد. حوادث تروریستی (مانند 11 سپتامبر آمریکا، تایلند، ترکیه و …)، بیماری های مختلف (مانند آنفلونزای مرغی و خوکی، سارس و …)، حوادث طبیعی (مانند زلزله و سیل و طوفان و …) همگی اثراتی منفی بر رشد صنعت گردشگری دارند. در همه این مسائل احساس عدم امنیت، هویداست؛ بنابراین مهم ترین مسئله و فاکتور لازم و ضروری جهت رونق صنعت گردشگری، مسئله امنیت است نه جاذبه های متعدد و تسهیلات و خدمات متمایز و با کیفیت!

بنا به گفته محمدتقی رهنمایی، عضو انجمن علمی گردشگری ایران، گردشگران از تیراندازی های تهران فرار نمی کنند زیرا محل حوادث رخ داده متفاوت با موارد مشابه این چنینی در دنیاست؛ به عبارت دیگر این حوادث، مثل هند در هتل رخ نداده و یا فرودگاه و پایانه هایی را که محل ورود و خروج مسافران است، مانند ترکیه هدف نگرفته و یا در مراکز گردشگری مانند تایلند اتفاق نیافتاده است. در واقع هیچ یک از دو محلی که در آن تیراندازی شد، ماهیت گردشگری نداشته که جای نگرانی داشته باشد.

ایران کشوری است که در یکی از ناامن ترین نقاط جهان (خاورمیانه) قرار دارد اما به لطف تلاش نیروهای گمنام و جان بر کف نظامی، سپاهی و اطلاعاتی، امنیت و آرامش ایران در دنیا زبانزد عام و خاص است. این امنیت را مدیون قطره قطره خون شهدا هستیم. آنها رفتند و با رفتن شان زندگی، امنیت، آرامش و استقلال را به ما هدیه دادند. اما بعضی مواقع خیلی بی انصاف می شویم و می گوییم پول می گیرند تا بروند از کشوری دیگر دفاع کنند! به نظر شما بهای جان آدمی چقدر است و یا اصلا می ارزد کسی به خاطر پول، جان و مال و خانواده خود را بگذارد و برود؟! به فرض محال که پول هم می گیرند…، کدام یک از ما حاضریم در ازای مبلغی پول (هر چند هنگفت) جان خود را در کف دست گیریم و به میدان رویم؟! …. آری شهدای مظلوم مدافع حرم پول گرفته اند که خانواده و فرزندان خود را تنها بگذارند و با نثار جان و جوانی خویش، حافظ جان و مال و ناموس و کشور من و شما باشند، اما نه آن پولی که در ذهن من و شماست!، بلکه به انتظار رزق و روزی پرودگارشان هستند.

حوادث تروریستی اخیر تهران، گوشزد کوچکی بود که به ما می گفت اگر رادمردی و از خودگذشتگی شهدا و مخصوصا شهدای مظلوم مدافع حرم نبود، هر روز باید در گوشه ای از مملکت شاهد این اتفاقات می بودیم و آن وقت صنعت گردشگری که هیچ، جان و مال و ناموس مان در خطر بود. فرهنگ شهادت و از خودگذشتگی ریشه در فرهنگ ایرانی-اسلامی دارد و اوج آن فرهنگ حسینی و عاشورایی است، اما متأسفانه به دلیل ضعف فرهنگ سازی و آگاهی، الگوی نسل جوان ما به جای امثال نجفعلی مفیدها و شعبانعلی عفیفه ها و خرازی ها و باکری ها و ...، شده است قهرمانان دروغین فیلم های هالیوودی امثال بتمن و اسپایدرمن و آرنولد!

در پایان باید ذکر کنم که این حوادث نه تنها اثری بر عزم و اراده مردم ما ندارد بلکه با ریخته شدن خون هر شهید بر زمین، به جای آن، لاله ها می روید. جدای از هر رنگ و سلیقه و علاقه و مرزبندی های سیاسی و جناحی، همه ما مدیون خون شهیدان و بالاخص شهدای مظلوم مدافع حرم هستیم و باید سپاسگزار و شاکر نعمت امنیت به لطف سربازان گمنام و جان بر کف باشیم. خداقوت مردان بی ادعا.

1