18 آوریل 2024 - 12:02

اقامتگاه های غیرمجاز چینی همچنان در کمین گردشگری ایران

8 ژوئن 2017 - 16:40 dsfr.ir/im12v

اقامتگاه های غیرمجاز چینی همچنان در کمین گردشگری ایران
اعتمادآنلاین
اسکان گردشگران خارجی در اماکن غیرمجاز

اقامتگاه های غیرمجاز چینی ها در ایران که مدتی پیش از سوی یکی از اعضای جامعه تورگردانان ایران خبرساز شد، همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، چینی ها نه تنها بازار محصولات تجاری و صنعتی ایران را قبضه کرده اند بلکه بازار گردشگری ایران را نیز دور زده و قصد تصرف آن را دارند. آن ها از راه های گوناگونی استفاده می کنند تا گردش در ایران برایشان ارزان تمام شود. حال آنکه چین برای ورود گردشگران ایرانی محدودیت هایی ایجاد کرده است.

آنطور که فعالان گردشگری ایرانی می گویند چینی ها برای ورود به ایران مشکلی ندارند ویزای آن ها فرودگاهی صادر می شود و نیازی به واچر هتل ندارند اما اگر هر ایرانی بخواهد به چین برود باید حتما واچر هتل داشته باشد اخیرا نیز دولت چین اعلام کرده که ویزای انفرادی به ایرانی ها نمی دهد و باید افراد در قالب گروه های 5 نفره به بالا سفر کنند ضمن اینکه هیچ توری در چین نباید بدون راهنمای گردشگری باشد این ها الزامات کشور چین برای گردشگرانش است. چینی ها در تلاشند تا فعالان گردشگری در کشورشان را به سود دهی برسانند اما آن ها هنگام ورود به ایران هیچ یک از این الزامات را برای اجرا در کشور ما ندارند. به همین دلیل به راحتی می توانند آپارتمانی را اجاره کرده و بدون مجوز، سال ها از آن استفاده کرده و به گردشگران خود اجاره دهند.

چندی پیش در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران آژانس های گردشگری ایرانی و چینی گردهم آمدند تا درباره استفاده از فرصت های این بازار گردشگری صحبت کنند. در این جلسه افرادی از وزارت خارجه و سازمان میراث فرهنگی نیز حضور داشتند. در حضور این افراد مصطفی شفیعی شکیب از جامعه تورگردانان کشور اعلام کرد که در بسیاری از نقاط تهران گردشگران چینی اقامت غیرمجاز در آپارتمان دارند.

او گفت: تعدادی ساختمان در خیابان مطهری، رو به روی پارک ملت، خیابان صابونچی و ... وجود دارد که توسط چینی ها اجاره شده است آن ها یک آشپز و یک مسئول چینی هم در این ساختمان ها مستقر کرده اند که توریست ها و یا تجار را در اتاق های آن مستقر کنند. معمولا این ساختمان های 5 و یا 6 طبقه دارای آپارتمان های متعدد است و کل ساختمان را در اختیار دارند. من از وجود 6 ساختمان برای اقامت چینی ها در تهران مطلع شده ام. در فرودگاه فردی به دنبال این گروه از افراد می رود و آن ها را به این خانه ها می برد. درحالی که این آپارتمان ها هیچ مجوزی ندارند و فاقد هر نوع تابلویی هستند.

این صحبت ها منجر به آن شد که مسئولان مختلف قول پیگیری بدهند. علی رفیعی، معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی استان تهران از کارگروه ارتقای امنیت گردشگران خارجی خبر داد و گفت: برای رسیدگی به موضوع فعالیت غیرمجاز چینی ها، کارگروهی در کمیسیون ارتقای امنیت گردشگران خارجی و مقصدهای خارجی با حضور نمایندگان همه نهادهای مربوط تشکیل شده تا به همه جوانب این موضوع، اعم از فعالیت غیرمجاز دانشجویان چینی، شرکت های تجاری و اقتصادی و سایر چینی ها رسیدگی شود.

رفیعی اقدام چینی ها در زمینه اسکان را تخلف دانسته و گفته بود: این تخلفات در کارگروه شناسایی و کار به مراحل پایانی نزدیک شده و درحال تصمیم گیری برای نحوه برخورد با آنها هستیم تا شاهد جمع آوری و برچیده شدن تمام این فعالیت های غیرمجاز چه از سوی اتباع چینی و چه اتباع سایر کشورها باشیم.

همه این حرف ها تنها چند روز طول کشید. شفیعی شکیب در پاسخ به پیگیری های خبرنگار مهر توضیح می دهد: من همه لیست اقامتگاه های غیر مجاز را به سازمان های مربوطه و هر کسی که از من اطلاعات می خواست دادم اما اتفاقی نیفتاد. هنوز این فعالیت در همان خانه ها ادامه دارد. معمولا در کشور ما تنها دو هفته با موضوعی برخورد می شود و پس از آن همه فراموش می کنند. اگر کسی که به دنبال برخورد با این اقدام است بخواهد کاری کند به راحتی می تواند ببیند که در فرودگاه امام خمینی گردشگران چینی به کجا می روند و اصلا چطور وارد ایران شده اند. ما ده تا محله را نام برده و مشخصات این اقامتگاههای غیر مجاز را نوشته و داده ایم حتی از طریق جامعه تورگردانان نیز پیگیری کردیم اما نتیجه ای نداشت.

راحت سفر کردن چینی ها در ایران اقدام غیر معمولی نیست سیاست ایران نیز بر همین بوده که ورود گردشگران چینی به ایران زیاد شود اما می بایست از کنار سفر آن ها به ایران سودی نیز عاید کشور شود. از طرفی اگر ایران شرایط را برای سفر چینی ها با برداشتن ویزا آسان کرده اما در قبال آن، دولت چین محدودیت ها و سخت گیری هایی را برای حضور گردشگران چینی ایجاد کرده است. از جمله اینکه ویزای تک به افراد یا داده نمی شود و یا نرخ آن تا 200 دلار افزایش یافته است به نحوی که افراد مجبور به گرفتن ویزای گروهی شوند. در آن صورت افراد اگر در قالب یک گروه 5 نفره قرار گیرند، می توانند ویزای 25 دلاری دریافت کنند.

1