29 مارس 2024 - 20:16

توانمندی اقتصادی جوامع محلی، موضوع اصلی در نشست توسعه گردشگری پایدار

31 می 2017 - 20:00 dsfr.ir/mt55p

نشست توسعه گردشگری پایدار

تحقق اقتصاد مقاومتی درگرو توسعه گردشگری پایدار/ توانمندی اقتصادی جوامع محلی دستاورد مثبت اقتصاد مبتنی بر گردشگری

کارشناسان اعتقاد دارند توسعه گردشگری پایدار یکی از راه های تحقق اقتصاد مقاومتی و توانمندی اقتصادی جوامع محلی نیز یکی از آثار مثبت اقتصاد مبتنی بر گردشگری است.

به گزارش روابط عمومی کمیسیون گردشگری ،اقتصاد ورزش و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی ایران، نشست تخصصی " توسعه گردشگری پایدار و توانمندی اقتصادی جوامع محلی " ظهر امروز (چهارشنبه 10 خردادماه) با حضور هیات رییسه و کارشناسان کمیسیون گردشگری، اقتصادورزش و اقتصادهنر اتاق ایران، روغنی، مشاور رییس اتاق ایران و رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران، ضیایی دانشیار دانشکده جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی و سردبیر فصلنامه مطالعات گردشگری، فیاضی مدیر کل دفتر همکاری و توافق های ملی گردشگری، کارشناسان، علاقه مندان و فعالان صنعت گردشگری در سالن جلسات اتاق ایران برگزار شد.

تحقق اقتصاد مقاومتی درگرو توسعه گردشگری پایدار و توانمندی اقتصادی جوامع محلی

در ابتدا احمد اصغری، رییس کمیسیون گردشگری، اقتصادورزش و اقتصادهنر اتاق ایران با اشاره به اینکه این نشست در راستای همکاری بخش خصوصی و در تعامل با دولت و به منظور اجرایی کردن پایه های توسعه پایدار در صنعت گردشگری برگزار شده است، گفت: ایجاد راهکار به منظور عملیاتی کردن شعار 2017سازمان جهانی گردشگری مبنی بر " گردشگری پایدار " و شعار سال جمهوری اسلامی ایران مبنی بر" اقتصاد مقاومتی ،تولید-اشتغال" نیز از دیگر اهداف برگزاری نشست مذکور تلقی می شود.

وی با اشاره به اینکه گردشگری فعالیتی اقتصادی و جامعه بنیان است، اظهارکرد: بر اساس این اصل تعامل اجتماعی بنا نهاده شده و این صنعت در صورتی رونق می یابد که با یاری رساندن به ارزش های اجتماعی نظیر مشارکت، آموزش و حاکمیت بومی پیشرفته، جوامع بومی را به کار گیرد.

اصغری با بیان اینکه در صورتی که جوامع محلی و بومیان ساکن در مقاصد گردشگری، توانمند شوند و با توسعه خرده فرهنگ ها خود را برای پذیرش گردشگر آماده کنند می توان به بهره گیری این جوامع از صنعت درآمدزای گردشگری امیدوار بود، ادامه داد: در این میان باید اذعان کرد که گردشگری و صنایع وابسته به آن از سال ها پیش مردم بومی را برآن داشته تا با بهره گیری از آن، وضعیت اقتصادی و معیشتی خود را بهبود بخشند.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با اشاره به اینکه در جهان رقابتی امروز، بسیاری از کشورهای در حال توسعه، اقتصادهای محلی و توسعه آن را به مردم بومی و محلی سپرده اند، افزود: در این بین مردم بومی حتی می توانند در ابعاد گسترده تر نقش آفرین باشند.

وی ضمن بیان اینکه میزبانان گردشگران در جوامع بومی باید بدانند که گردشگری چه مزایایی برای آنها خواهد داشت، تصریح کرد: بنابراین باید با آموزش آنها راه را برای توسعه هموار کرد؛ گردشگری و مردم بومی، رابطه ای دو طرفه دارند، از یک سو گردشگری به مردم بومی سود می رساند و از سویی دیگر نیز ، بومیان در توسعه گردشگری نقش ایفا می کنند.

اصغری با اشاره به اینکه وقتی می گوییم گردشگری در توسعه اقتصادی جامعه نقش آفرینی می کند، این مهم به معنای بهره گیری از همه کسب و کارها در راستای پذیرش گردشگر است، اظهارکرد: در این میان مردم نیز می توانند سهم خود را داشته و از عواید آن نیز بهره گیری کنند.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با تاکید بر اینکه برای آماده سازی این جوامع محلی به منظور پذیرش و میزبانی از گردشگر، به ابزارهای سخت افزاری و فرهنگی نیاز داریم، افزود: به عبارتی دیگر، زمانی که از ابزار سخت افزاری صحبت می کنیم، باید توجه خود را به زیرساخت ها معطوف کنیم و توسعه شبکه راه ها، ایجاد تابلوها و نشانه های گردشگری و مهم تر از همه ایجاد اقامتگاه هایی که بتواند گردشگران را در خود جای دهد از نکات ضروری می باشد.

توسعه اقتصاد محلی دستاورد مثبت اقتصاد مبتنی بر گردشگری

در ادامه ضیایی، دانشیار دانشکده جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اثرات مثبت اقتصادی گردشگری بر توانمندی اقتصادی جوامع محلی، گفت: اشتغالزایی، درآمدزایی و ارزآوری از جمله آثار مثبت اقتصادی گردشگری است.

وی با بیان اینکه توسعه اقتصاد محلی و حفظ آثار و ابنیه تاریخی از دیگر دستاوردهای آثار مثبت اقتصادی گردشگری است، اظهارکرد: در این میان باید توجه داشت که صرفا نمی توان به یک بعد صنعت گردشگری توجه داشت زیرا باید تنوع منابع درآمدی وجود داشته باشد.

ضیایی با تاکید بر اینکه هم اکنون 65 درصد گردشگران خارجی از کشورهای حوزه خلیج فارس مانند کشور عراق به کشورمان سفر می کنند، ادامه داد: بر این اساس باید به سمت توسعه گردشگری پایدار و توانمندی اقتصادی جوامع محلی حرکت کنیم زیرا جوامع محلی میزبان این گردشگران هستند.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه توسعه گردشگری پایدار در جوامع محلی به اشتغال زنان در این مناطق نیز کمک شایانی می کند، افزود: به عنوان مثال در منطقه دیزین 60 مربی زن مشغول به فعالیت هستند و این مهم دستاورد توسعه گردشگری پایدار در این منطقه است.

وی با بیان اینکه نباید فراموش کرد که مشکلات بالقوه در اقتصادهای مبتنی بر گردشگری نیز وجود دارد، اظهار کرد: افزایش هزینه زندگی ساکنان، افزایش مالیات مردم آن منطقه، کاهش توانایی خرید مردم و افزایش تورم و افزایش قیمت زمین از جمله مشکلات برسرراه اقتصادهای مبتنی بر گردشگری است.

ضیایی افزود: تغییرپذیر بودن ذائقه گردشگران، وابستگی بیش از حد منطقه به سمت گردشگری و یک بعدی شدن فعالیت های اقتصادی فصلی بودن گردشگری و غیره از دیگر مشکلات بالقوه در اقتصادهای مبتنی بر گردشگری تلقی می شود.

هدفگذاری برای دستیابی به 2 هزار اقامتگاه بوم گردی تا پایان برنامه ششم توسعه

فیاضی، مدیرکل دفتر همکاری و توافق های ملی گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در ادامه با اشاره به اینکه یکی از راه های توانمندی اقتصادی جوامع محلی توجه به اقامتگاه های بوم گردی است، گفت: اولین اقامتگاه بوم گردی در کشور در سال ٨٢ تاسیس شد و ای روند تاکنون ادامه داشته است.

وی با بیان اینکه هم اکنون 536 اقامتگاه بوم گردی درکشور وجود دارد، اظهار کرد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته و هدف گذاری های انجام شده تا پایان برنامه ششم توسعه، رقم اقامتگاه بوم گردی به 2 هزار اقامتگاه افزایش خواهد یافت.

فیاضی با تاکید بر اینکه شاید برخی از ضوابط در ایجاد اقامتگاه های بوم گردی رعایت نشده باشد، ادامه داد: این اقامتگاه ها در محیط طبیعی بارعایت بالاترین سطح ممکن ضوابط زیست محیطی و به شکل سازگار با معیارهای بومی و سیمای طبیعی منطقه احداث شده و در آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت.

مدیرکل دفتر همکاری و توافق های ملی گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اهمیت توانمندی اقتصادی جوامع محلی، تصریح کرد: به عنوان مثال اشتغالزایی در مناطق کویری امری دشوار است ولی با توجه به توسعه گردشگری پایدار می توان به راحتی زمینه اشتغال مردم منطقه را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه برای ایجاد یک شغل نیاز به 300 میلیون تومان است، افزود: این مهم در حالیست که برای اقامتگاه های بوم گردی به ارقام کمتری نیاز است و این موضوع می تواند اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند.

فیاضی با اشاره به دستاوردهای توجه به موضوع اقامتگاه های بوم گردی، خاطرنشان کرد: زمینه تعامل مسالمت آمیز در جوامع محلی، زمینه مشارکت و کسب درآمد پایدار برای ساکنین محلی و غیره از جمله دستاوردهای توجه به موضوع اقامتگاه های بوم گردی تلقی می شود.

نقش دیپلماسی برای شکوفایی صنعت گردشگری امری جدی است

در ادامه مظفر علیخانی، معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران نیز با اشاره به اینکه حدود 20 دستگاه و نهاد درحوزه گردشگری تصمیم ساز و تصمیم گیر هستند، گفت: بر این اساس برای قانونگذاری در این حوزه باید اجماع سازی نظری انجام شود زیرا هر دستگاه نقش تاثیرگذاری در امور دارد.

وی با بیان اینکه طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه رخدادی قابل تامل و مناسب است، اظهار کرد: این طرح موجب پاسخگویی بیشتر مسئولان را فراهم می کند لذا چنین مولفه ای در تعاملات، تخصیص اعتبارات و غیره نیز تاثیرگذار خواهد بود.

علیخانی ضمن تاکید بر اینکه برای تقویت گردشگری نیاز به تقویت تعامل با سایر کشورها است، تصریح کرد: بنابراین باید اذعان کرد که نقش دیپلماسی برای شکوفایی صنعت گردشگری امری جدی است و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران خاطرنشان کرد: توسعه گردشگری پایدار موجب خواهد شد تا گردشگران در شرایط مناسبی از ظرفیت های گردشگری کشورمان بازدید کنند از این رو گردشگران خارجی خودشان سفیرمان در سایر کشورها خواهند بود و موجب جذب گردشگر بیشتر خواهند شد.

1