20 آوریل 2024 - 14:58

5 کتاب از تولیدات پژوهشکده مردم شناسی کشور به بازار آمد

30 می 2017 - 13:00 dsfr.ir/mw23m

5 کتاب از تولیدات پژوهشکده مردم شناسی کشور به بازار آمد
پژوهشگاه میراث فرهنگی
نشست و هم اندیشی علمی «مردم شناسی و میراث فرهنگی»

پژوهشکده مردم شناسی کشور با این شعار که مطالعات مردم شناسی؛ منبع همبستگی و وحدت اقوام ایرانی هستند، از 5 کتاب در زمینه مردم شناسی رونمایی کرد.

سید احمد محیط طباطبایی مشاور ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در نشست و هم اندیشی علمی «مردم شناسی و میراث فرهنگی» که به همت پژوهشکده مردم شناسی در محل پژوهشگاه برگزار شد گفت: «مردم شناسی با عنوان دانشی بنیادین درصدد شناخت فرهنگ مردم و تنوع فرهنگی در جامعه است. او مردم شناسی را دانشی دانست که با آگاهی بخشی خود در جامعه شرایط همبستگی و وحدت اقوام ایرانی را فراهم می کند.

محیط طباطبایی وحدت شناخته شده از طریق دانش مردم شناسی را مهمترین منبع همبستگی ملی دانست و گفت: تاریخ زندگی بشر همواره محل مجادلات و مناقشات بوده است و ما باید با کمک دانش مردم شناسی به شناخت و برجسته کردن مفاهیمی مانند همزیستی، مدارا، تنوع فرهنگی و صلح در جامعه خویش دست یابیم.

او دانش مردم شناسی را بسیار با اهمیت دانست و آن را صفت عامی برای شناخت فرهنگ تاریخی یک سرزمین در جهت حفظ و تداوم حافظه تاریخی مردم آن جامعه قلمداد کرد.

دکتر علیرضا حسن زاده رییس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به این امر که مردم شناسی نمی تواند از میراث فرهنگی جدا بماند اظهار داشت: دانش مردم شناسی به عنوان دانشی تاریخی در صدد شناخت فرهنگ دانست و اظهار داشت در راستای این مطالعات، حاصل کار مضاعف پژوهشکده مردم شناسی در سه سال اخیر تولید 40 عنوان کتاب و 40 پژوهش و برگزاری 8 همایش در سطح ملی و 30 نشست و هم اندیشی علمی بوده است که در نشست امروز نیز از 5 عنوان کتاب و دو پژوهش مهم رونمایی صورت خواهد گرفت.

ریاست پژوهشکده مردم‌شناسی با قابل اهمیت دانستن مقوله توسعه پایدار و نقش مهم مردم شناسی در این رابطه خاطر نشان کرد؛ که پژوهشکده مردم شناسی با توجه به این که مطالعات مهمی درباره میراث فرهنگی داشته است، مطالعه و پژوهش در مواردی مانند، اشتغال، سلامت اجتماعی، توسعه گردشگری، موزه و... را به عنوان اهداف پژوهشی خود دنبال می کند.

او تولید کتاب های دو زبانه، اطلس های دو زبانه جزایر خلیج فارس و سیستان و بلوچستان و تولید فیلم اتنوگرافیک را از دیگر اقدامات آتی پژوهشکده مردم شناسی دانست.

حمید تنکابنی، رئیس مرکز اسناد فرهنگی آسیا با اشاره به وجود خشونت و جنگ طلبی در جهان به عنوان یکی از مهمترین مسایل امروز جهان، میراث فرهنگی را دارای وظیفه ای مهم دانست. او میراث فرهنگی را امری تنیده شده با صلح و عشق دانست و خاطر نشان کرد مردم شناسی توانایی شناخت و برجسته کردن صلح و عشق در دنیا را دارد.

او افزود: با توجه به مضمون عشق در آثار مولانا و فرهنگ ایرانی می توان به اهمیت گفتمان صلح در فرهنگ ایران پی برد و به همین دلیل میراث فرهنگی و مردم شناسی در ایران با توجه به نقش و سمت و سوی صلح طلبانه خود بسیار مهم و قابل بررسی هستند.

بابک صدیقی، عکاس مردم‌شناس، دیگر سخنران این نشست با اشاره به اهمیت صنعت بومی ابریشم در میان اقوام ایرانی و استان‌های مختلف ایران این صنعت را نمادی از پیوند اقوام مختلف که سبب شکل گیری وحدت ملی می‌شود، دانست.

بهروز وجدانی، مردم شناس موسیقی پژوه در ادامه این نشست اظهار داشت: موسیقی در خراسان جایگاه عرفانی، معنوی و ملی ویژه ای دارد که توانسته جلوه های معنوی فرهنگ ایرانی را به نمایش بگذارد. او از اهمیت موسیقی در خراسان به عنوان یکی از اصلی ترین پایگاه‌های موسیقی ایرانی گفت و بر شناخت مردم شناسانه و معرفی آن تاکید ورزید.

در ادامه این نشست با رونمایی و معرفی توسط نویسندگان از پنج کتاب (کتاب نوروز نامه سغد، مترجم: علی ایلنت، کتاب نوروز، تنوع فرهنگی و فرهنگ صلح، نویسنده: سمیه کریمی با همکاری اعظم موسوی و ژیلا مشیری، کتاب جشن نوروز، تنوع فرهنگی و میراث فرهنگی ناملموس، نویسندگان: بهمن رحیمی، شروین معظمی گودرزی، کتاب غذا در آیینه فرهنگ، نویسنده: علیرضا حسن زاده با همکاری مینوسلیمی و مریم پهلوان شریف، کتاب مجموعه مقالات مردم شناختی جزیره قشم، نویسنده: ژیلا مشیری با همکاری عبدالرضا دشتی زاده) و دو پژوهش (پژوهش صنعت بومی ابریشم، بابک صدیقی و پژوهش موسیقی مقامی خراسان، بهروز وجدانی) از نویسندگان و مترجمان آنان تقدیر به عمل آمد.

1