28 مارس 2024 - 23:03

پویایی در جامعه گردشگری

22 می 2017 - 11:20 dsfr.ir/w29t6

پویایی در جامعه گردشگری
crdt.org.kh
گردشگری جامعه محور، روستا را قبل از شهر، کشاورزی را پیش از صنعت و افراد فقیر را پیش از ثروتمندان، در اولویت قرار می دهد.

گردشگری و پویایی جامعه ارتباط زنجیره ای با هم دارند. هرچه #گردشگری در یک جامعه از رونق بیشتری برخوردار باشد پویایی آن جامعه بیشتر است.

جامعه پویا به جامعه ای گفته می شود که همواره در حال خلاقیت و دگرگونی باشد و دست از تلاش بر ندارد به تفکر کلیشه ای و همیشه در یک قالب رفتار کردن و فکر کردن پایبند نباشد و همیشه مشتاق آزمون و خطا و در نهایت عملی کردن آنها و به نتیجه رسیدن به بهترین وضعیت مطلوب است.

اگر جامعه ای اینچنین نباشد، در هیچ صنعت و حرفه ای رشد نخواهد کرد. در جامعه پویا، نوآوری حرف اول را می زند و از طرفی نو آوران خود در راس هرم قرار دارند.

دگرگونی ها و تغییرات در جامعه امروز به شدت در حال رخ دادن است که مهمترین دلیل این دگرگونی ها انفجار اطلاعات در دهه های اخیر است. در این راستا گردشگری نیز از تغییر در امان نبوده و توانسته تغییراتی در خود ایجاد و به عنوان یک صنعت جایگاه خود را در میان صنایع دیگر تثبیت نماید.

گردشگری به معنای تعامل فرهنگ ها، قومیت ها، انسان ها و روابط هر چه بیشتر جوامع مختلف و شاید ادغام شدن فرهنگ ها و قومیت ها است.

گردشگری و پویایی جامعه ارتباط زنجیره ای با هم دارند. به عبارتی هرچه گردشگری در یک جامعه از رونق بیشتری برخوردار باشد پویایی آن جامعه بیشتر است که به معنای جاری بودن زندگی است که خود گردش مالی در آن جامعه نیز به دنبال دارد.

به عنوان مثال کشور مالزی در این 2 دهه اخیر در حوزه گردشگری توانسته تحرک بالایی کسب کند و خود را در رده کشورهای توسعه یافته قرار دهد. مالزی بدون داشتن منابع طبیعی و ثروت های خدادادی، به عنوان کشوری چند قومیتی با مذاهب و فرقه ها و نژاد های گوناگون اعم از مسلمان و غیرمسلمان با انتخاب مشی مسالمت آمیز، بدون هیچگونه تنش سیاسی با تعامل اجتماعی و فرهنگی که در جامعه شان ایجاد نموده به یکی از قطب های گردشگری آسیا تبدیل شده است.

امیرنشین دبی نیز کم و بیش چنین وضعیتی دارد و مسئولان این امیرنشین سعی نموده اند با ایجاد دفاتر مهم تجاری دنیا از جمله برندهای معروف جاذبه های توریستی برای گردشگران ایجاد نمایند. علاوه بر این باید توجه داشته باشیم که جاذبه های گردشگری دبی هیچکدام ارزش تاریخی ندارد و با ایجاد زیرساخت های گردشگری مدرن در این امیرنشین آن را به مقصدی جذاب برای توریست ها تبدیل نموده است.

کشور ایران موقعیت های کم نظیری در خود جای داده که کشورهای منطقه غبطه آن موقعیت ها را می خورند و با تقویت هر کدام از آنها می توانیم در منطقه حرف اول را بزنیم. کشور 4 فصل ایران با جاذبه های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و میراث ملموس و ناملموس فرهنگی که دارد قابلیت تبدیل شدن به مقصد گردشگری توریست ها در خود را به نمایش گذاشته به این شرط که مدیران این صنعت زمینه های سهولت سرمایه گذاری را فراهم کنند و قوانین دست و پا گیر را برطرف نموده و جذابیت های لازم را ایجاد نمایند.

علاوه بر این صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت پاک در حال خودنمایی است و با سرمایه گذاری که دانشگاه های ایران در این بخش به منظور آموزش دانشجویان علاقمند به صنعت گردشگری انجام داده اند نوید بخش وجود فعالانی باسواد در این عرصه است که چشم اندازی روشنی بر صنعت گردشگری ایران ترسیم نموده است.

1