28 مارس 2024 - 18:31

نقش ارتباطات در کسب و کارهای گردشگری

21 می 2017 - 14:00 dsfr.ir/4w48m

نقش ارتباطات در کسب و کارهای گردشگری
wikihotels.ir
تاثیر بسیار زیاد تکنولوژی در صنعت هتلداری

ارتباطات بخش مهمی از کارها در صنعت #گردشگری و #هتلداری را تشکیل می دهد.

ارتباطات بخش مهمی از کارها در صنعت گردشگری و هتلداری را تشکیل می دهد که گاهی نادیده گرفته و شاید حتی بیشتر اوقات ارتباطات به عنوان یک تماس خوب برای بهبود کار شناخته می شود. زمانی که کارمند جدیدی را در سازمان، مجموعه گردشگری یا هتل خود استخدام می کنید قدرت ارتباطات بالا به شما کمک می کند بتوانید وظایف کاری کارمند جدید را به درستی به او معرفی کنید. زمانی که به کارمند جدید خود آموزش می دهید، او را هدایت می کنید یا کار کارمندی قدیمی را می سنجید، باید در مورد انتظارات خود شفاف و به حل مشکلات حساس باشید. زمانی که مشکلات ایجاد می شود نیاز دارید ارتباطات خوبی داشته باشید که بتوانید از پس مشکلات برآیید. هنگامی که دپارتمان های زیرمجموعه شما در حال تغییر یا بازآرایی هستند، شما باید مهارت ارتباطی خوبی برای ارتباط با کارمندان خود برای گرفتن بازخورد داشته و از این قدرت برخوردار باشید که در زمان های مختلف به آنها خبرهای ناخوشایند بدهید؛ در عین اینکه دوست دارید انگیزه داشته باشند و این ارائه اخبار ناخوشایند برای کارمندان باعث دلسرد شدن آنان نسبت به موضوع کار نشود. شاید بسیار جالب باشد که بدانید ما حدود 70 درصد از زمان بیداری خود را صرف ارتباطات می کنیم؛ خواندن، نوشتن، گفتن و ... ارتباط طبق تعریف یعنی انتقال مقصود بین افراد سازمان یا هر جای دیگری. ارتباطات در حقیقت چیزی بیش از انتقال مقصود است؛ زیرا این مقصود باید درک شود و پس از اینکه به درستی درک شد، پایه و اساس تشکیل هر گروه یا سازمان درستی شود. بدون ارتباط امکان هیچ تشکیل گروهی وجود ندارد.

چهار نقش ارتباطات

ارتباطات چهار نقش عمده دارد؛ اول از همه کنترل یک نقش مهم و شاید مهم ترین نقش برای ارتباطات است و درست مانند اینکه برای هر وسیله ای یک نوع کنترل وجود دارد، ارتباط با هر فردی نیز ابزار و روش های خاص خود را می طلبد. دومین نقش آن ایجاد انگیزه در کارکنان از طریق ارتباطات است. سومین مورد نیز، بیان و ابراز احساسات از طریق ارتباطات و چهارم، انتقال اطلاعات از طریق ارتباطات است. ارتباط صادقانه کلید داشتن موفقیت در کارها است و این شاید جمله خوبی باشد که صداقت بهترین سیاست برای زندگی به حساب می آید. ارتباط مناسب فواید بسیار زیادی دارد و به شما در زمینه های زیر کمک می کند:

اول: بهبود و تقویت کار گروهی؛
دوم: افزایش بهره وری و کارآیی؛
سوم: ایجاد محیط کاری خلاق و باز؛
چهارم: حل مشکلات به صورت موثر.

با درک ارزش ارتباطات باید روش های بهبود ارتباطات نیز به درستی شناخته شوند. روش هایی برای بهبود ارتباطات وجود دارند که عبارت است از ایجاد یک فضای باز برای ارتباط موثر با یکدیگر، برگزاری جلسات منظم برای دریافت بازخورد، ایده پردازی و ...

روش های ایجاد ارتباط

حال سوالی که به وجود می آید این است که روش های ایجاد ارتباط صحیح چیست؟ در پاسخ به این سوال دو نکته و مرحله کلیدی وجود دارد:

1. گوش دادن موثر: در این راستا، از ارتباط غیر کلامی استفاده و زبان بدن طرف مقابل را درک کنید. احساسات طرف مقابل را با دقت گوش و لایه دوم صحبت های او را درک کنید. صحبت طرف مقابل را قطع نکنید. زود قضاوت نکنید. اول بشنوید و نصیحت و توصیه نکنید.

2. پس از گوش دادن، پاسخگو باشید: برای پاسخگویی مناسب باید زاویه دید طرف مقابل را درک کنید و بگویید که احساسات و منظور او را می فهمید. دوباره بیان کنید تا مطمئن شوید درست فهمیده اید. سوالات بیشتری بپرسید و پس از دریافت اطلاعات بیشتر پاسخ دهید. در این پاسخگویی همراهی و همگامی و درک متقابل طرف مقابل را از یاد نبرید.

آنچه ارتباطات را به مسائل فناوری اطلاعات مربوط می سازد این است که در دنیای کنونی، ارتباطات در فضای مجازی بسیار بیشتر از فضای حقیقی رواج دارد. بسیاری از اوقات مشتریان و کارکنان از طریق فضای مجازی با شما ارتباط برقرار می کنند یا درخواست های خود را ارسال می کنند. ایجاد ارتباط موثر از این طریق می تواند وجه تمایز شما به عنوان آژانس مسافرتی یا هتل یا شرکت گردشگری باشد و در نتیجه این ارتباط موثر جایگاه شما را چه به عنوان مدیر برای کارکنان و چه به عنوان سرویس دهنده برای مشتریان بهبود بخشیده و اثرات مثبت خود را در سیستم کاری شما جاری می سازد. بنابراین روش های جدید را برای ایجاد ارتباط با افراد خود فراموش نکنید و در نظر داشته باشید که ارتباط از طریق شبکه های مجازی و... گاهی می تواند بسیار مفیدتر و موثرتر از روش های سنتی و رو در رو باشد.

1