14 آوریل 2024 - 02:03

خلأهای گردشگری ایران

21 می 2017 - 10:00 dsfr.ir/ae3i4

خلأهای گردشگری ایران
میثم رودکی / دنیای سفر
بازدید راهنمایان گردشگری از کاخ جهانی گلستان

یک فعال #گردشگری گفت: مسافرهای خارجی باید طی #سفر به ایران با رضایت کشورمان را ترک کنند و سفر آنها به ایران منجر به سفر اول و آخرشان نشود.

الناز امینی در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم، درباره خلأهای حوزه گردشگری در کشور اظهار کرد: «خلأ در این حوزه کم نیست، مثلا با وجود اقدامات متعددی که برای رفع مشکلات صورت پذیرفته است ولی همچنان بسترهای زودبازده برنامه ریزی نشده است تا بتوان با ارتقای فرهنگسازی توریست بیشتری جذب کرد.»

به اعتقاد وی، یکی از مهم ترین این مشکلات بسترساز ضعف در راه و حمل ونقل است. این فعال گردشگری با نقد چگونگی معرفی جاذبه های ایران برای جذب گردشگر افزود: «ایران فقط شیراز و چند استان نیست؛ بلکه همه شهرهای ایران جاذبه گردشگری دارند و باید شهرهای مختلف بهتر و بیشتر معرفی شود. این در حالی است که غالب سفرهای تفریحی به شمال و کیش سوق پیدا می کنند و گردشگران فرهنگی نیز به اصفهان و شیراز هدایت می شوند.»

امینی درباره بیشترین دغدغه خارجی ها طی سفر به ایران خاطرنشان کرد: «بیشترین درخواست گردشگران خارجی همچنان در مقولات ارتقای حمل و نقل و سرویس بهداشتی معطوف است. همچنین مولفه های فرهنگی نیز باید ارتقا یابد تا از نظر نگاه و مباحث اولیه برای حضور توریست ها مسائل و اصول اولیه رعایت شود. یعنی قبل از اینکه برای آمدن گردشگر تبلیغ کنیم اول باید آمادگی پذیرش خارجی در آن مکان بومی فرهنگسازی شود.»

وی با ارائه پیشنهادی برای رشد گردشگری در ایران عنوان کرد: «گردشگری یک صنعت درآمدزا است و نباید مقطعی به آن پرداخت؛ یعنی وقتی یک مسافر خارجی به ایران می آید با دیدن بسترهای مناسب گردشگری در کشورمان می تواند تبلیغی برای هموطنان خود باشد و باعث شود 10 مسافر دیگر نیز برای سفر به ایران تشویق شوند و این می طلبد که مسافرهای کنونی در ایران با رضایت کشورمان را ترک کنند.»

1