25 آوریل 2024 - 04:11

چرا به جای شیشلیک فرآیند طبخ آن ثبت ملی شد؟

16 می 2017 - 16:40 dsfr.ir/fw3yh

چرا به جای شیشلیک فرآیند طبخ آن ثبت ملی شد؟
nakhlestanshiraz.ir
شیشیلیک غذای پر طرفدار در شاندیز

شیشلیک غذایی است که در همه جا پخت و عرضه می شود، در خیلی از شهرها مانند #آذربایجان و #تبریز، #شیشلیک با عنوان #کباب دنده عرضه می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طرقبه و شاندیز درباره این موضوع که چرا به جای شیشلیک، فرآیند طبخ شیشلیک ثبت ملی شد، گفت: شیشلیک غذایی است که در همه جا پخت و عرضه می شود، در خیلی از شهرها مانند آذربایجان و تبریز با عنوان کباب دنده عرضه می شود.

حشمت الله متین فر در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: شیشلیک در کشورهای افغانستان، آذربایجان، روسیه، آمریکا، آلمان و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز عرضه می شود، در واقع به دنبال ثبت "نام" نیستیم بلکه فرایند غذای خاص و ویژگی های آن هستند که ثبت خواهند شد.

وی با بیان اینکه موفق شدیم فرآیند پخت شیشلیک را در سال گذشته ثبت ملی کنیم، خاطرنشان کرد: اگر ثبت ملی نمی کردیم امکان داشت که سایر شهرها زودتر اقدام می‎کردند و اکنون باید برای ثبت جهانی شیشلیک همراهی کنیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طرقبه و شاندیز افزود: نگاه ما به منطقه شاندیز و طرقبه نگاه توازن است، ما به دنبال آن نیستیم که گردشگر تنها برای صرف غذا به شاندیز بیاید، درباره گردشگری غذا و ثبت ملی غذای شاندیز نیز مطالعاتی انجام شده است.

وی درباره اقتضائات ثبت جهانی شیشلیک شاندیز گفت: یکی از الزامات آن، ثبت ملی شدن است، اگر ثبت ملی نشود ثبت جهانی با مشکل مواجه خواهد شد، نه اینکه اصلا نشود. مکاتبات ثبت جهانی بلافاصله بعد از ثبت ملی از طریق یکی از نمایندگان مجلس انجام گرفت.

متین فر تاکید کرد: مطالبات مردمی در این زمینه بسیار تاثیرگذار است، موافقت سازمان میراث فرهنگی را اخذ کردیم البته ثبت جهانی زمان بر است. برخی مباحث برای گروه کارشناسی که از سازمان ملل و یونسکو می آیند خیلی مهم است.

وی با تاکید بر اینکه حفظ ظرایف در عرضه شیشلیک شاندیز بسیار مهم است، افزود: متاسفانه اینکه برخی شیشلیک و برخی هشتلیک عرضه می کنند برای این گروه تناقض ایجاد می کند، یا وزن شیشلیک که ثبت شده 450 گرم است و برخی مراکز شیشلیک 600 یا 700 گرمی عرضه می کنند.

1