27 مارس 2024 - 17:24

12 کشور برای ثبت جهانی آیین نوروز مشارکت دارند

16 می 2017 - 11:30 dsfr.ir/4f7lj

12 کشور برای ثبت جهانی آیین نوروز مشارکت دارند
آرش خاموشی
نوروز در کردستان

آیین #نوروز یکی از آیین های باستانی ایرانی بوده و 12 کشور برای ثبت جهانی آن در #یونسکو مشارکت دارند.

"مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان"

سید محسن علوی شامگاه دوشنبه در آیین اختتامیه دومین جشنواره سالانه عکس و فیلم نوروز کردستان در تالار فروردین مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج که با حضور جمعی از مسئولان اجرایی و هنرمندان استان برگزار شد، افزود: این آیین ریشه در باورها و اعتقادات مردم این منطقه دارد و آن قدر قدیمی است که سرآغاز آن با افسانه ها و اسطوره ها آمیخته شده است.

وی اضافه کرد: در بین کشورهای منطقه که در آنها آیین نوروز برگزار می شود تنها در منطقه هورامان آیین و جشن های خاص استقبال از نوروز در اسفند هر سال برگزار می شود.

وی اظهار کرد: این رویداد مهم فرهنگی می تواند به عنوان پتانسیل بسیار خوبی برای جذب گردشگر و گسترش صنعت توریسم تبدیل شود.

علوی با اشاره به دومین جشنواره سالانه فیلم و عکس کردستان نیز گفت: با توجه به اینکه هنر عکاسی می تواند نقش مهمی در به تصویر کشیدن زیبایی های نوروز داشته باشد، این جشنواره از سال گذشته شروع شد و امسال بخش فیلم نیز به آن اضافه شد.

وی ابراز امیدواری کرد این جشنواره در سالهای آینده نیز تداوم داشته باشد و به یک جشنواره ملی و بین المللی تبدیل شود.

دومین جشنواره فیلم و عکس نوروز توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با مشارکت انجمن سینمای جوانان استان کردستان با هدف توجه و ترویج به آیین ها و سنن، معرفی فرهنگ و هنر منطقه، ایجاد بستر مناسب برای معرفی جاذبه های گردشگری و کشف استعدادهای جوان برگزار شد.

بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره سالانه عکس و فیلم نوروز در کردستان؛ در آغاز کار 700 عکس از 92 عکاس و همچنین در بخش فیلم نیز 17 فیلم به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده بود.

1