28 مارس 2024 - 14:28

دره تخت، کشت زار انواع گل‎های صادراتی

15 می 2017 - 13:40 dsfr.ir/7k8bf

دره تخت، کشت زار انواع گل‎های صادراتی
حمید نیک خواه
روستای دره تخت و اشترانکوه

رئیس اداره حفاظت محیط زیست #ازنا گفت: دره تخت بین دو منطقه حفاظت شده #اشترانکوه و پناهگاه حیات وحش سفیدکوه ازنا قرار گرفته است.

منصور درویشی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه لرستان، اظهار کرد: منطقه دره تخت "اشترانکوه" منطقه ای زیبا و منحصر به فرد از توابع بخش مرکزی شهرستان ازنا و 10 کیلومتری جنوب این شهرستان، منتهی الیه جنوب غربی منطقه حفاظت شده اشترانکوه قرار دارد.

وی اضافه کرد: این منطقه در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا در دامنه جنوبی قله 4150 متری سن بران در میان دره‎ای به همین نام به فاصله تقریبی 100 متر از روستای دره تخت واقع شده است.

درویشی با بیان اینکه روستای دره تخت اخیرا به دهکده گردشگری تبدیل شده است، افزود: این روستا یکی از زیباترین روستاهای طبیعی منطقه و نزدیک‎ ترین و آسان ترین مسیر دسترسی به منطقه حفاظت شده اشترانکوه است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ازنا گفت: قرار گرفتن دره تخت بین دو منطقه حفاظت شده اشترانکوه و پناهگاه حیات وحش سفید کوه ازنا و تنوع زیستی بالا، وجود سراب ها، دره های زیبا و ارتفاعات پوشیده از برف حتی در فصول گرم سال، وجود عشایر کوچ رو در بهار و تابستان در این ناحیه، خانه های ساخته شده از سنگ، کشت زارهای انواع گل های صادراتی، کندوهای عسل و واحدهای آبزی پروری زمینه مناسبی را جهت جذب گردشگران، کوهنوردان، زمین شناسان بوجود آورده است.

وی با اشاره به اینکه این منطقه هر ساله شمار زیادی افراد علاقمند به طبیعت از نقاط مختلف کشور را پذیرا است، افزود: ژئومورفولوژی منطقه، منطبق با مناطق نیمه کوهستانی است، تنوع آب و هوایی نواحی کوهستانی زیستگاه مناسبی را جهت پستانداران بزرگ چون کل و پازن، قوچ و میش، خرس قهوه ای و پلنگ ایجاد کرده و از دیرباز مورد توجه علاقه‎مندان به شکار به ویژه اشراف و عشایر منطقه قرار گرفته است. درویشی اضافه کرد: همچنین به علت برخورداری از پوشش گیاهی از قبیل درختچه های انجیر، زرشک کوهی، بادام کوهی، بیدهای وحشی، پسته و دشت لاله های واژگون زرد و سرخ توجه گردشگران را به خود معطوف کرده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ازنا خاطرنشان کرد: ریزش و تجمع برف نیز در ماه های سرد سال در کف دره آن را به یخچال تبدیل می کند که یکی از چشم اندازهای زیبا و مورد توجه مردم دیار لرستان و دیگر استان های کشور است.

وی ادامه داد: در فصل تابستان وجود این یخچال ها، رودها و سراب های ناشی از ذوب برف ها آن را به یکی از کانون های آبگیر دائمی منطقه تبدیل کرده که علاوه بر رونق کشاورزی جلوه خاصی به این منطقه داده است. درویشی یادآور شد: به دلیل قرار گرفتن روستا در مسیر دسترسی به منطقه گردشگری کمندان و تونل برفی و سدی تحت این عنوان می تواند یکی از قطب های گردشگری این ناحیه و حتی استان لرستان باشد.

1