23 آوریل 2024 - 17:14

زلزله خراسان شمالی به عمارت «مفخم» آسیب زد

14 می 2017 - 19:20 dsfr.ir/ae4mh

زلزله خراسان شمالی به عمارت «مفخم» آسیب زد
نامشخص
عمارت مفخم، بنایی بی نظیر از عصر ناصر الدین شاه

عمارت و آیینه خانه مفخم در #زلزله شب گذشته (یکشنبه) آسیب دیده و در حال حاضر اشیاء #موزه به جای امنی منتقل شده اند.

"مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان شمالی"

به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، «محمد سویدانلویی»، درباره زلزله 5.7 ریشتری که شنبه شب (23 اردیبهشت) خراسان شمالی را لرزاند، گفت: در این زلزله عمارت مفخم و آیینه خانه مفخم آسیب دیدند که به عمارت مفخم آسیب بیشتری وارد شده است.

او درباره میزان آسیب واردشده به این دو بنا نیز گفت: برای تخمین دقیق آسیب و جزئیات بیشتر باید منتظر کارشناسی دقیق تری بود.

سویدانلویی ادامه داد: به اشیاء نفیس موزه مفخم آسیبی وارد نشده و این اشیاء با رعایت اصول و دستورالعمل ها به جای امنی انتقال داده شده است.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان شمالی، دیگر آثار باستانی این استان در زلزله شب گذشته آسیب جدی ندیده اند.

به گزارش ایسنا، عمارت مفخم بزرگترین و شاخص ترین اثر معماری از دوره قاجار در خراسان شمالی و در شمال شرق شهر بجنورد قرار دارد. این بنا همراه با دیگر بناها از جمله آیینه خانه، کلاه فرنگی، حوض خانه و سردر در باغ بزرگی قرار داشته که مجموعه دارالحکومه مفخم را تشکیل می داده اند. بنای عمارت در دهه 1300 هجری قمری، همزمان با دوره حکومت ناصرالدین شاه به دستور «یارمحمدخان شادلو»، معروف به سردار مفخم ساخته شده و محل سکونت خانواده وی و پذیرایی از میهمانان دولتی و رجال سیاسی بوده است.

معروف است که نقشه ساختمانی عمارت به دست «میرزا مهدی خان شقاقی»، نخستین استاد معماران ایرانی تعلیم یافته در فرنگ که معماری مدرسه سپهسالار تهران از جمله کارهای او است، طراحی شده است. در دهه 1320 بنای عمارت از سوی ورثه سردار مفخم به عنوان بیمارستان به اداره بهداری واگذار شد.

در شهریور ماه 1370 این عمارت در اختیار اداره وقت میراث فرهنگی بجنورد قرار گرفت که پس از انجام تعمیرات و تغییرات جزیی طی چند سال آینده به موزه مردم شناسی شهرستان بجنورد تبدیل می شود.

چشم نوازترین تزیینات، در لچکی های چشمه طاق بزرگ مرکزی، در مقابل پنجره تالار بزرگ و در فضای مثلثی شکل افریز مرکزی دیده می شود. در دو سوی طاق بزرگ، نقش دو فرشته بالدار در تلفیق با نقوش گیاهی و پیچک ها ایجاد شده که به نوعی تداعی کننده نقش فرشتگان بالدار و نقوش گیاهی در طرفین مغاره های بزرگ طاق بستان است که در عین حال از تاثیرگیری از شمایل نگاری هنر اروپایی برکنار نمانده است. بر بالای این طاق و در وسط سنتوری مثلثی شکل مرکزی نقش شیر و خورشید به رنگ زرد بر کاشیهای هفت رنگ تصویر شده است.

1