19 آوریل 2024 - 04:21

کمپین «نه به پوستر»

14 می 2017 - 14:30 dsfr.ir/fd8gw

کمپین «نه به پوستر»
امیرحسین خورگویی
پوسترهای تبلیغاتی نامزدها در بندرعباس

فعالان محیط زیست با راه اندازی کمپین 'نه به پوستر' سعی در مقابله با تخلف نامزدهای انتخاباتی دارند.

بامداد 21 اردیبهشت ماه که تبلیغات انتخاباتی پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا آغاز شد، چند ساعت بیشتر طول نکشید تا پوسترهای تبلیغاتی نامزدها تمام شهر را بپوشاند. صبح 21 اردیبهشت، هیچ جایی از گزند پوسترهای کاغذی در امان نمانده بود؛ حالا دیوار خانه ها و مغازه ها و اداره ها، میدان های شهر، جدول های کنار خیابان، پایه های برق و حتی تابلوهای راهنمایی پر شده از پوسترهای تبلیغاتی زنان و مردانی که قرار است تا یک هفته دیگر سکان شهر را به دست بگیرند.

'عاطفه' یکی از شهروندان اهوازی در این باره می گوید: من به کسانی که بخصوص روی تابلوهای راهنمایی پوستر می چسبانند رای نمی دهم؛ حتی اگر بهترین برنامه ها را داشته باشند. او می افزاید: تبلیغات قرار است یک هفته باشد و زندگی روزمره شهر که باید ادامه پیدا کند با این تبلیغات دچار اختلال می شود، از سوی دیگر این مدعیان شورای شهر چگونه می خواهند شهرمان را آباد کنند، وقتی به این صورت چهره شهر را آلوده می کنند.

'محمدرضا' یکی دیگر از شهروندان اهوازی نیز با بیان اینکه با این نوع تبلیغات کاغذی و سنتی مخالف هستم، می گوید: از نامزدهای شورای شهر انتظار داریم که به قانون پایبند باشند و با بی خلاقی، چهره شهر را با تبلیغات خود تخریب نکنند؛ زیرا هیچ عقل سلیمی چسباندن پوستر تبلیغاتی را روی در و دیوار شهر تایید نمی کند. وی می افزاید: این اقدام نامزدها باعث ناراحتی و نارضایتی شهروندان می شود و و نه تنها آثار مثبت برای جلب آرا به نفع نامزدها به همراه ندارد بلکه در نهایت 'ضد تبلیغ' شده و باعث می شود مردم از دادن رای به آنها امتناع کنند. این شهروند اضافه می کند: 'پوستر چسبانی' برای برخی نامزدها به 'چشم و هم چشمی' تبدیل شده و تقریبا همه دارند از این رویه غلط پیروی می کنند.

راه اندازی پویش 'نه به پوستر'

از زمان ثبت نام نامزدهای شورای شهر، برخی فعالان محیط زیست درصدد برآمدند تا مانع تکرار وقایع انتخابات های گذشته و تخریب چهره شهر به ویژه در کلانشهر اهواز شدند. با نزدیک شدن به زمان تبلیغات نامزدها، تلاش فعالان محیط زیست و برخی از انجمن های زیست محیطی در فضای مجازی بیشتر شد. تعدادی از شهروندان و فعالان محیط زیست اعلام کرده اند از رای دادن به نامزدهای شورای شهر که پوسترهای خود را بر در و دیوار شهر می چسبانند، خودداری می کنند.

اخیرا نیز یکی از انجمن های زیست محیطی، کمپین 'نه به پوستر' را در اهواز راه اندازی کرده و از نامزدهای شورای این شهر خواسته است که بدون استفاده از پوستر کاغذی تبلیغات خود را انجام دهند. مسئول کمپین 'نه به پوستر' در این باره می گوید: انجمن زیست محیطی 'جامعه درختکاران خوزستان' به مناسبت های مختلف کمپین هایی برای جلب توجه دوستداران محیط زیست و حفاظت از آن راه اندازی کرده و در ایام انتخابات نیز با راه اندازی این کمپین در فضای مجازی سعی داشته از نامزدها برای پیوستن به این کمپین دعوت کند.

علی شا امیری می افزاید: تا کنون حدود 20 نفر از نامزدهای شورای شهر اهواز به این کمپین پیوسته اند و وعده کرده اند که برای تبلیغات خود از پوستر استفاده نمی کنند که ما نام این نامزدها را در فضای مجازی منتشر می کنیم. این عضو 'جامعه درختکاران خوزستان' اظهار می کند: ممکن است برخی تصور کنند که نامزدها برای تبلیغات بیشتر به این کمپین می پیوندند اما در هر حال ما به دنبال فرهنگسازی و نهادینه شدن ممنوعیت پوستر هستیم؛ البته این مساله مانع از راستی آزمایی نامزدهای این کمپین نمی شود و در صورتی که برخلاف تعهد خود عمل کنند، آنها را از لیست کمپین حذف می کنیم.

وی اضافه می کند: متاسفانه نامزدها به سختی حاضر می شوند از تبلیغ با پوستر دل بکنند و تعداد کمی هستند که قبول کرده اند، روش های جایگزین را استفاده کنند. شا امیری همچنین می گوید: اعضای این کمپین با سرکشی به ستادهای تبلیغاتی و دیدار چهره به چهره با نامزدها و طرفداران آنها نیز سعی می کند مسائل زیست محیطی را تبلیغ و این افراد را به عدم استفاده از پوستر، جلوگیری از تخریب چهره شهر و تولید زباله کمتر همراه کند.

برخورد با تخریب کنندگان شهر

بر اساس قوانین تبلیغات انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا (ماده 90 قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا) الصاق هر گونه آثار تبلیغاتی نامزدها بر روی علائم راهنمایی و رانندگی، تابلوی بیمارستان ها، تابلوی مدارس و سایر موسسات آموزشی و تابلوهای منصوبه در معابر عمومی توسط بخش دولتی و وابسته به دولت و همچنین تاسیسات عمومی و دولتی و صندوق های پست، باجه های تلفن، پست های برق و تلفن، تابلوها و املاک بخش خصوصی (مگر با رضایت مالکان یا متصرفان) و هر گونه تابلوی راهنما ممنوع است و ماموران انتظامی در صورت مشاهده چنین مواردی باید متخلفان را جلب و به منظور تعقیب قانونی به مقامات قضایی تحویل دهند. با این حال هیچ ارگانی از تخلف تبلیغاتی نامزدهای انتخابات جلوگیری نکرده است و به ناچار انجمن ها به این مساله ورود کرده اند.

رئیس هیات مدیره انجمن زیست محیطی 'رفتگران طبیعت خوزستان' همچنین می گوید: انجمن های فعال در حوزه محیط زیست از مدت ها قبل سعی داشتند با تبلیغات و فرهنگسازی در فضای مجازی و به صورت چهره به چهره، نامزدها و طرفداران آنها را متوجه چهره ترسناک تبلیغات کاغذی و آثار منفی آن بر روی چهره شهر و باقی ماندن تصاویر نازیبا از چهره شهر کنند، اما اکنون می بینیم که این تلاش ها تاثیری نداشته و در گوشه و کنار شهر آثار تاسف بار تبلیغات شورای شهر به چشم می خورد.

صادق دشت بزرگی برخورد جدی مسئولان با نامزدهایی که با تبلیغات خود چهره شهر را تخریب می کنند را خواستار شده و می افزاید: باید به شکل قانونی و از طریق مراجع مرتبط این مساله چسباندن پوستر بر روی در و دیوار شهر، پیگیری و رسیدگی شود تا در هر انتخابات شاهد تخریب چهره شهر نباشیم. وی تصریح می کند: چسباندن پوسترهای تبلیغاتی کاغذی باید جزو تخلفات نامزدها به شمار برود و با کاندیداهای متخلف نیز برخورد قانونی صورت گیرد، حتی در صورت لزوم از شرکت در انتخابات محروم شوند، زیرا این رفتار نابهنجار نامزدها باعث هزینه های هنگفت معنوی و مادی به شهر و شهروندان می شود.

این فعال محیط زیست با انتقاد از شهرداری اهواز برای عدم جانمایی محل مناسب تبلیغات نامزدهای انتخابات اظهار می کند: در کشورهای دیگر در زمان انتخابات بیلبوردها، تابلوهای شهری و تابلوهای تبلیغاتی تاکسی ها به صورت عادلانه در اختیار نامزدها قرار می گیرد که این مساله ابزار لازم برای نامزدها را فراهم می کند؛ البته باید به این مساله توجه شود که کمبود رسانه نمی تواند، رفتار نامناسب تبلیغاتی نامزدها را در تخریب چهره شهر توجیه کند و آنها در هر حال باید راه مناسبی برای این منظور پیدا کنند. وی تاکید کرد: تبلیغات کاغذی و چسباندن پوستر به هر حال باید برای نامزدها ممنوع شده و تبلیغات دیگری جایگزین آن شود.

پیشتازی تبلیغات سنتی

با گسترش فضای مجازی و شبکه های پیام رسان، انتظار می رفت تحولی در تبلیغات نامزدهای این انتخابات داشته باشد و از حجم پوسترهای کاغذی بکاهد اما خلاف این مساله در روزهای گذشته مشاهده شده و کاندیداها نشان داده اند پابه پای شبکه های اجتماعی، تبلیغات سنتی گذشته را هم رها نکرده اند.

حالا سه روز از زمان تبلیغات نامزدهای شورای شهر می گذرد. با این حال تنها 20 نفر از 665 نامزد شورای شهر اهواز پذیرفته اند که هوای شهر را داشته باشند و پوسترهای کاغذی خود را بر سر و روی شهر نچسبانند. شعارهای آبادی و مدیریت شهر اما بدون استثناء بر روی همه پوسترهای انتخاباتی خودنمایی می کند. شعاری که با نخستین گام عملی این نامزدها زمین تا آسمان فاصله دارد. باید منتظر بود و دید آیا مسئولان نظارتی و شهری، با متخلفانی که چهره شهر را تخریب کردند، برخورد می کنند؟

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1