19 آوریل 2024 - 06:00

گردشگری در برنامه نامزدهای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری

13 می 2017 - 10:30 dsfr.ir/j999w

گردشگری در برنامه نامزدهای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری
ترازنیوز
کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری 96

نکته ای که همه نامزدهای ریاست جمهوری بر آن تأکید دارند، جذب گردشگران بین المللی و علاقمندان به حضور در #ایران و توسعه #گردشگری داخلی است.

منوچهر جهانیان عضو هیأت علمی دانشگاه و کارشناس گردشگری در یادداشتی که با عنوان «گردشگری در برنامه نامزدهای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری» با ارائه چند پیشنهاد درباره ی الزام های گردشگری، نوشته است: «براساس اعلام نظر سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO)، امروزه گردشگری بین المللی 7 درصد تجارت جهانی را شامل می شود و نیز 10 درصد GDP و یک یازدهم کلیه مشاغل دنیا را در برمی گیرد و علیرغم چالش های موجود، گردشگری بین المللی در حال رشد روزافزون است و از این حیث می توان به اهمیت آن برای رشد اقتصادی، اجتماعی و ایجاد اشتغال در بسیاری از کشورها رو به رشد بوده است.

جمهوری اسلامی ایران سرشار از منابع غنی فرهنگی و طبیعی است و یکی از کهن ترین تمدن ها در دنیا محسوب می شود که پتانسیل های آن،این کشور را به یکی از مقاصد گردشگری بی بدیل در دنیا تبدیل کرده است، تأکید بر گردشگری به عنوان یک مؤلفه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مصداق بارزی در حوزه اقتصاد مقاومتی به لحاظ اتکاء به جاذبه های بی نظیر آشکار و پنهان گردشگری در اقصی نقاط کشور، مولفه ای درون زا و مبتنی بر منابع داخلی است که در این حال دارای توان برون گرا و تحول آفرین خواهدبود. به همین منظور باید برای معرفی جامع آثار و ابعاد گردشگری، در خصوص استفاده از این صنعت برای تولید و اشتغال در مناطق مختلف کشور از سوی دولت و سیاستگذاران توجه جدی شود.

حضور قوی و تأثیرگذار در عرصه بین الملل برای جذب گردشگران و علاقمندان به جاذبه های متنوع و بی نظیر ایران، می تواند علاوه بر معرفی فرهنگ، تمدن و تاریخ کهن و گهربار ایران اسلامی در نزد جهانیان به ایجاد اشتغال پایدار و توسعه متوازن در تمامی مناطق کشور کمک شایانی کند و در صورت برنامه محوربودن فعالیت های توسعه گردشگری و اولویت بخشی به آن، این مهم قابل دستیابی و دور از دسترس نیست.

براساس اعلام مجمع جهانی اقتصاد در سال 2017 ایران یکی از مقاصد ارزان به لحاظ هزینه های تمام شده سفر است که باید در سایر شاخص ها نیز مورد توجه جدی قرار گیرد، مانند اولویت بخشی به مقوله سفر و گردشگری در ایران، البته این مورد را هم باید در نظر داشت که رتبه ایران در میان 136 کشور، 117 است.

نکته ای که همه نامزدان محترم ریاست جمهوری در حال حاضر بر آن تأکید دارند، جذب گردشگران بین المللی و علاقمندان به حضور در ایران و توسعه گردشگری داخلی در راستای اهداف و برنامه فعالیت های اقتصادی برای ایجاد اشتغال، کارآفرینی، درآمدزایی و رونق اقتصادی است. سوای پرداختن به این مهم در مناظرات توسط برخی از نامزدهای محترم باید "پیشنهادات مشخص" که قابلیت اجرایی و عملیاتی شدن دارند برای توسعه گردشگری که منافع آن به نفع اقتصاد مقاومتی و اشتغال باشد، ارائه شود تا این پیشنهادات در قالب برنامه محوری و کلیدی در رأس اولویت های منتخب جمهور و برگزیده ملت برای معرفی جاذبه های بی نظیر و کمتر شناخته شده میراث فرهنگی و گردشگری ایران در عرصه بین الملل مدنظر باشد.

در صورت افزایش میانگین رشد 20 درصد در سال برای جذب گردشگران ورودی به کشور، می توان امیدوار بود که در راستای تحقق سند چشم انداز افق ایران 1404 به عدد 20 میلیون نفر گردشگر ورودی رسید. حصول به این مهم براساس آمار و ارقام اعلامی سازمان جهانی جهانگردی حداقل 10 میلیون شغل مستقیم و غیرمستقیم و وابسته به خدمات گردشگری در حوزه های مختلف ایجاد می کند و می تواند درآمد ارزی معادل 30 میلیارد دلار را نصیب کشور کند.

در این خصوص پیشنهاد می شود؛ موارد ذیل در برنامه محوری توسعه فعالیت های گردشگری مورد توجه و در اولویت قرار گیرد:

  1. تهیه و تدوین نقشه راه و طرح جامع ملی گردشگری ایران در عرصه داخلی و بین المللی.
  2. برنامه ریزی برای به کارگیری نیروی انسانی ماهر، متخصص و آموزش دیده با توجه به این که در حال حاضر در مقاطع سه گانه کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی دانشجویان در رشته های مختلف علوم گردشگری مشغول تحصیل اند و تعداد قابل توجهی نیز فارغ التحصیل شده اند، باید ازاین جوانان علاقمند با انگیزه و دانش آموخته درعلوم گردشگری درمناصب و مدیریت های حوزه گردشگری استفاده و به کار گیرند وهمچنین بهره مندی از حضور و همراهی اساتید، متخصصان، مدیران، کارشناسان لایق و شایسته و فعالان پرتلاش این صنعت در بخش های دولتی و خصوصی برای پیشبرد اهداف وبرنامه های توسعه فعالیت های گردشگری کشور.
  3. اولویت بخشی به سفر و گردشگری در برنامه های فرادستی، سند چشم انداز و سایر برنامه های توسعه کشور.
  4. حضور قوی و تأثیرگذار در عرصه تعاملات بین الملل در حوزه های سیاسی، اقتصادی وفرهنگی با محوریت گردشگری.
  5. لزوم توجه جدی به ایجاد و راه اندازی رایزن گردشگری در سفارتخانه و کنسولگری های جمهوری اسلامی ایران با اولویت کشورهای بازار هدف گردشگری ایران.
  6. ارائه خدمات و تسهیلات لازم برای سهولت و دسترسی آسان به منظور ورود و خروج گردشگران (در صورت لزوم لغو روادید با کشورهای بازار هدف) برای جذب گردشگران بین المللی.
  7. بسترسازی برای توسعه زیرساخت های مورد نیاز توسعه فعالیت های گردشگری در مناطق مختلف کشور، متناسب با توانمندی ها و ظرفیت های گونه های متنوع گردشگری در این مناطق.
  8. توانمندسازی جوامع میزبان و محلی (در اقصی نقاط کشور) با هدف مشارکت و سهیم کردن آنان در برنامه ریزی ها و اجرای برنامه های توسعه فعالیت های گردشگری با تاکید بر برنامه ریزی توسعه پایدارگردشگری و سودبردن آنان از چرخه فعالیت گردشگری.
  9. تنوع بخشی به مقاصد و مسیرهای شناخته شده و جدید گردشگری در کشور و توزیع سفر به مناطق کمتر شناخته شده و ناشناخته و معرفی جاذبه های پنهان گردشگری.
  10. ایجاد و راه اندازی شبکه رادیویی و تلویزیونی گردشگری در کشور با هدف معرفی جاذبه های میراث فرهنگی و گردشگری و ارائه محصولات و خدمات، اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی درحوزه سفر و گردشگری.
  11. بسترسازی برای واگذاری امور اجرایی و تصدی گری ها در راستای اجرایی کردن اصل 44 قانون اساسی به بخش های خصوصی، انجمن ها، تشکل های قانونی و سازمان های مردم نهاد در حوزه گردشگری.
  12. لزوم بهره گیری از نظرات و پشنهادات اساتید، متخصصان، صاحب نظران، اندیشمندان و دانشجویان رشته علوم گردشگری برای حضور قوی و تأثیرگذار در عرصه های ملی و بین المللی.»

1