20 آوریل 2024 - 09:11

نبود زیرساخت های گردشگری جذب 20 میلیون گردشگر در ایران را ناممکن کرده است

8 می 2017 - 10:40 dsfr.ir/hr7g6

نبود زیرساخت های گردشگری جذب 20 میلیون گردشگر در ایران را ناممکن کرده است
میثم رودکی
گردشگران در حال بازدید از پل خواجو

زیرساخت های فعلی #هتل ها و مراکز اقامتی #اصفهان ضعیف است. در حال حاضر 15 هزار اتاق داریم اما براساس آمارها ما به 150 هزار اتاق نیاز داریم.

اصفهان بیش از یک قرن است که یکی از بزرگ ترین جاذبه های گردشگری ایران به شمار می رود. اخیرا  در گزارشی با عنوان «زیباترین هتل خاورمیانه» که از هتل عباسی اصفهان تهیه شده، فاش کرده که تمام اتاق های این هتل تاریخی برای سه ماه آینده رزرو شده اند.

ظرفیت دیگر هتل های شهر اصفهان هم معمولا پر است زیرا به گفته مقامات شهری، تعداد ورود گردشگران خارجی به این شهر از زمان اجرای توافق هسته ای سال 2015 در حال افزایش است.

محمود ایزدخواستی، معاون گردشگری و مشاور شهردار اصفهان در این باره گفت: «در طی دو سال گذشته، می توانم بگویم که تعداد گردشگران ورودی نسبت به قبل از توافق هسته ای سه برابر شده است. مسئله مهمتر میزان سرمایه گذاری هاست. سرمایه گذاری ها فوق العاده بوده و از زمان توافق هسته ای چند برابر شده است.»

وی افزود: «زیرساخت های فعلی بخش هتل ها و مراکز اقامتی شهر بسیار ضعیف است… در حال حاضر ما 15 هزار اتاق داریم اما آمارها نشان می دهد که ما به 150 هزار اتاق نیاز داریم.»

بر اساس آمارهای دولتی، تعداد ورود گردشگران خارجی به ایران از 3.8 میلیون نفر در سال 2012 به 5.2 میلیون نفر در سال 2015 رسیده است. درآمد بخش گردشگری ایران که دارای 21 مکان ثبت شده در قهرست میراث بشری یونسکو است، در سال 2015 میلادی از 8 میلیارد دلار فراتر رفت.

پژمان عبدالمحمدی، استاد مدرسه اقتصاد خاورمیانه لندن که در زمینه ایران تخصص دارد گفت: «اعتماد گردشگران به ویژه گردشگران کشورهای غربی دارد افزایش می یابد.»

«از نظر اقتصادی، در حال حاضر ایران نیاز به سرمایه گذاری خارجی دارد. کار بر روی ایجاد امنیت و ثبات بیشتر در عرصه سیاسی بهترین استراتژی خواهد بود... ایران دارای اماکن توریستی فراوانی است… که هنوز کشف نشده اند.»

عبدالمحمدی افزود: «ایران یک بازیگر در حال بازگشت به عرصه است.»

محمد دری، مهندس مکانیک 36 ساله که مدت 5 سال مسئول تورهای گردشگری بوده می گوید، تسهیل تشریفات اعطای روادید به بسیاری از گردشگران خارجی، در کنار لغو تحریم ها منجر به افزایش قابل توجه کسب و کار آژانس مسافرتی وی شده است.

دری با اشاره به اینکه آژانس گردشگری وی در سال گذشته پذیرای حدود 500 گردشگر بوده افزود: «در طی 2 سال گذشته، حدود 10 برابر بیشتر از سال های گذشته گردشگر وارد کشور شده است.»

«مقصد های کلاسیک بیشترین درخواست را برای آنها شاهد هستیم شامل تهران، اصفهان، یزد، شیراز و کرمان هستند. همچنین تعداد گردشگرانی که خواهان سفر به تبریز و منطقه دریای خزر هستند در حال افزایش است. اصفهان همواره یکی از محبوب ترین مقصد های گردشگری مورد درخواست است.»

اما دری و دیگر فعالان در عرصه گردشگری ایران تاکید دارند که با توجه به هدف گذاری بلندپروازانه دولت برای جذب بیش از 20 میلیون گردشگر تا سال 2025، باید جاذبه های گردشگری ایران بهتر تبلیغ شود و زیرساخت های گردشگری کشور بهبود یابد.

ایزدخواستی افزود: «زمانی که گردشگران غربی می خواهند اینجا هتل رزرو کنند، یا هتلی در دسترس نیست یا گردشگر تنها می تواندیک یا دو شب در اینجا اقامت کند، در حالی که آنها ممکن است بخواهند به دلیل فراوانی اماکن توریستی، یک هفته در اصفهان بمانند… نیازی به گفتن نیست که شهر دارد پول زیادی را از دست می دهد.»

1