28 مارس 2024 - 19:07

کنترل موجودی هتل؛ دستی یا اتوماتیک؟

7 می 2017 - 11:30 dsfr.ir/e72v6

کنترل موجودی هتل؛ دستی یا اتوماتیک؟
boutiquehoteladvisors.com
یک بوتیک هتل

هتلی که نمی تواند از روش دستی مدیریت موجودی دست بردارد نمی تواند درآمد خود را به میزان حداکثری برساند!

یکی از حقایقی که نمی توان آن را انکار کرد این است که قیمت گذاری ایده آل در تنظیم برنامه های درآمدی هوشمندانه در هتل ها امری بسیار مهم و حیاتی است. سیاست های قیمت گذاری در یک هتل به وضوح به رویکردهای مدیریت درآمد سودمند آن هتل وابسته است.

این رویکردها به همراه فناوری های نوین، رسانه های اجتماعی و بسترهای رزرو آنلاین که همه با هم یک حجم زیاد و یکپارچه از اطلاعات را فراهم می کنند، از تصمیمات قیمت گذاری متاثرند.
اطلاعات بخش های مختلف بازار که متصل به هم هستند مانند آمارهای مربوطه، قیمت گذاری در بازارهای رقابتی و دیتاهای شاخص مربوط به سفر، مثال هایی معمولی از کاربرد هوش تجاری در این صنعت هستند که برای قیمت گذاری بهینه در تکنولوژی ها و سیاست های درآمدی پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرند.

با وجود تمام این مواردی که اشاره شد، دانستن این نکته که توجه به قیمت گذاری در مدیریت درآمد تنها موضوع مورد اهمیت نیست، بسیار کلیدی است. هتل هایی که تنها از تکنولوژی درآمد خود به تنهایی برای تنظیم نرخ هتل استفاده می کنند و مولفه های دیگری را در نظر نمی گیرند، می توانند در دام بزرگ ترین آفت سیستم درآمدی قرار گیرند.

این آفت عبارت است از «کمبود سیستم کنترل موجودی اتوماتیک هتل». به طور مثال در مورد فروش اتاق های هتلی در مرکز شهر در روز سه شنبه و چهارشنبه فکر کنید. سوالی که در مدیریت هتل به وجود می آید این است که چه میزان از اتاق های هتل را با افزایش تدریجی قیمت ها بفروشد.

تفاوت ها

اواسط هفته زمانی است که هتل ها نه تنها با رقابت سخت در بازار مواجه می شوند، بلکه رویکردهای قیمت گذاری در دوره سفرهای کاری نیز برایشان اهمیت پیدا می کند و نکته ای که وجود دارد این است که هتل باید ریسک عدم فروش اتاق ها را در پیک تقاضا به عهده بگیرد.

در اینجا سوالی که مطرح می شود این است که با توجه به سابقه هتل ها در افزایش بی رویه قیمت ها، آنها چگونه می توانند در دوره پیک تقاضا سیستم های کنترلی منعطفی را پیاده کنند.
هتل ها به صورت تاریخی موجودی های خود را با استفاده از روش های غیر اتوماتیک منابع و سیستم رزرواسیون مدیریت و کنترل می کنند و اغلب سیستم های مدیریت درآمد اتوماتیک، روش هایی مشابه روش های قدیمی را با کارآ کردن این ابزارهای کنترلی ارائه می دهند.

اما باید این را بدانیم هتلی که نمی تواند از روش دستی مدیریت موجودی دست بردارد نمی تواند درآمد خود را به میزان حداکثری برساند. تقاضا و نحوه قیمت گذاری در آغاز یک روز کاری و پایان هفته متفاوت است و نمی تواند و اساسا نباید یکی باشد و این موضوع نیاز به پایش هر لحظه ای سیستم رزرواسیون هتل ها و بررسی هتل های رقیب و بازار تقاضا به طور دقیق دارد.

در سیستم دستی و غیر اتوماتیک، هتل ها، زمان کافی برای اینکه بتوانند مطابق با زمان و درخواست مشتریان سیاست قیمت گذاری و مدیریت موجودی را به دقت و به صورت اتوماتیک به بهترین نحو تغییر دهند ندارند، بنابراین این سیاست گذاری به درستی انجام نمی شود.

کنترل هایی که در اینجا به آنها اشاره می کنیم و مد نظر ما خواهند بود مواردی هستند که نیاز به زمان دارند و باید تیم مدیریت درآمد، به صورت کامل سیستم های درآمدی هتل را پیاده کند.
به عبارت ساده تر، باید گفت قوانین غیرقابل تغییر در هتل ها و سیستم های درآمدی و سیاست های قیمت گذاری ثابت در طول یک روز کامل مانع سوددهی حداکثری می شوند. سیستم های اتوماتیک کنترل موجودی، منعطف هستند و ارزش هر درخواست رزرو را تخمین می زنند که این برای درک سوددهی هتل بسیار مهم است.

بنابراین آنچه باید به آن اهمیت دهیم و به عنوان فعال در زمینه هتلداری یا مدیر هتل توجه خود را به آن معطوف کنیم، مهاجرت از سیستم های مدیریت دستی و غیراتوماتیک موجودی هتل به سیستم اتوماتیک و در نهایت بهره مندی هرچه تمام تر از امکانات، با توجه به درخواست و تقاضای مشتریان است.
کنترل موجودی هتل؛ دستی یا اتوماتیک؟

1