25 آوریل 2024 - 16:11

هورالعظیم دیگر مقصر غبار نیست

6 می 2017 - 14:20 dsfr.ir/yg7n7

هورالعظیم دیگر مقصر غبار نیست
باشگاه خبرنگاران جوان
تالاب هورالعظیم

تالاب #هورالعظیم که از سوی مسئولان دولت گذشته برای «استخراج نفت از زمین خشک» خشکانیده شده بود، حالا آبگیری و احیا شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بازدید از این تالاب و کانون های ریزگرد اطراف اهواز با قطعیت اعلام کرد که تالاب هورالعظیم بیش از 80 درصد احیا شده و دیگر مانند سال 92 کانون گردوغبار نیست. او اما تأکید کرد که «استان هنوز 400 هزار هکتار کانون گردوغبار در اهواز، هندیجان و رامشیر دارد.»

براساس مطالعات شناسایی کانون های گردوغبار در خوزستان، 35 درصد گردوغبارهای خوزستان ناشی از کانون های داخلی است که به دلیل نزدیکی به شهرها به ویژه شهرستان اهواز، بسیار مشکل آفرین شده اند. از سویی در حالی که حدود 600 هزار هکتار از زمین های خوزستان کانون گردوغبار اعلام شده اند که 350 هزار هکتار از آنها بحرانی است و در حال حاضر مهار 40 هزار هکتار از این کانون ها به عنوان اولویت نخست در دستور کار قرار دارد اما بررسی ها نشان می دهد استان خوزستان در سال 95 با 28 روز گردوغبار نسبت به سال های 89 و 90 با 46 و 55 روز گردوغباری به مراتب وضع بهتری داشته است. هورالعظیم دیگر مقصر غبار نیست

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس جمهوری روز پنجشنبه در دهمین سفر خود به خوزستان در چهار سال اخیر با اشاره به ورود چهار و نیم میلیارد مترمکعب آب شیرین به کرخه درباره ریزگردها گفت: «27 مورد واقعه گردوغبار در سال آبی 95-96 در خوزستان داشتیم که منشأ چهار مورد از آنها داخلی و مابقی نیز خارجی است. متاسفانه کشور عراق شرایط ناپایداری داشت و این اواخر برای همکاری اعلام آمادگی کرد تا توافق اجرایی را به زودی داشته باشیم و برای بهبود شرایط در سطح کشور عراق هم افزایی کنیم.»

او با بیان این که بین المللی کردن موضوع گردوغبار در سطح سازمان ملل همچنان در حال پیگیری است، ادامه داد: «چند روز پیش هیأتی از ژاپن برای توان افزایی حل معضل گردوغبار در این استان حضور پیدا کردند.»

ابتکار در باره تنگی نفس مردم در مواجهه با نخستين باران پاییزی نیز گفت: «در سال 92 حدود 17 هزار نفر در نخستين بارندگی پاییزه در خوزستان به درمانگاه ها مراجعه کردند و سال بعد این عدد به نزدیک 20 هزار نفر و سال 94 نیز افزایش پیدا کرد. از سال 93 مطالعات را شروع كرديم و عوامل متعدد را با همکاری وزارت بهداشت مورد بررسی و مطالعه قرار دادیم و با هرس درختان کنوکارپوس هم به نتیجه مطلوبی رسیدیم.»

ابتکار همچنین با اعلام این خبر که طرح آماک به طور کامل راه اندازي و مشکلات فنی آن برطرف شد، اضافه کرد: «براساس وعده رئیس جمهوری طرح آماک کاملا راه اندازی شده و تمام مشکلات فنی آن هم برطرف شده است. با راه اندازی این طرح، هفت هزار و 500 تن گاز همراه نفت که قبلا در هوا پخش می شد، جمع آوری می شود.»

« دنیای سفر » این نوشته را از « روزنامه شهروند » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1