17 آوریل 2024 - 15:33

چرا ملایر شهر ملی مبل و منبت شد؟

6 می 2017 - 14:00 dsfr.ir/zs9bt

ملایر «شهر ملی مبل و منبت» در لیست شهرهای صنایع دستی کشور

چرا ملایر به عنوان «شهر ملی مبل و منبت» در لیست شهرهای صنایع دستی کشور ثبت شد؟

معاون صنایع دستی گفت: پرونده دو شهر ملایر و تویسرکان را بررسی کردیم و متوجه شدیم، تعداد فعالانی که در حوزه منبت مبل کار می کنند و همچنین فروشگاه ها و گردش مالی، در ملایر نسبت به شهرهای دیگر بیشتر است.

بهمن نامورمطلق - معاون صنایع دستی کشور - در گفت و گو با ایسنا، درباره این که چرا ملایر به عنوان «شهر ملی مبل و منبت» در لیست شهرهای صنایع دستی کشور ثبت شد، توضیح داد: بهترین نمونه ها در حوزه خوشنویسی، نگارگری، معرق و منبت و ... در تهران وجود دارد، زیرا بیش تر هنرمندان خوب به تهران مهاجرت کرده اند و ساکن این استان هستند. به همین دلیل، نمی توانیم بهترین ها را فقط از استان تهران انتخاب کنیم.

او ادامه داد: در حوزه منبت مبل باید به سراغ شهرهای دیگر مثل ملایر، آباده، تویسرکان و قم می رفتیم. پیش از این، شهر آباده در استان فارس را به عنوان شهر دارای نشان جغرافیایی معرفی کردیم. بنابراین پرونده دو شهر ملایر و تویسرکان را بررسی کردیم و متوجه شدیم، بیشترین تعداد فعالان در این رشته هنری، میزان فروشگاه ها و گردش مالی ملایر از نظر آمار نسبت به شهرهای دیگر بالاتر است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی گفت: ما ملایر را سال گذشته و قبل از انتصاب خانم احمدی پور به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انتخاب کردیم و حتی مبلغی برای تامین زیرساخت ها و گفتمان سازی در این حوزه پرداخت کردیم.

گفتنی است، شهرستان ملایر 4 هزار واحد تولید مبل و منبت دارد و بیش از 8 هزار نفر در این حوزه اشتغال دارند. همچنین به تازگی بازار مبل ملایر افتتاح شده است.

1