19 آوریل 2024 - 00:32
معاون گردشگری اعلام کرد:

راهنمای گردشگری شغل شد

3 می 2017 - 16:20 dsfr.ir/vz3ah

راهنمای گردشگری شغل شد
میثم رودکی / دنیای سفر
بازدید راهنمایان گردشگری از کاخ جهانی گلستان

معاون #گردشگری سازمان میراث #فرهنگی اعلام کرد: با موافقت وزارت تعاون، #کار و رفاه اجتماعی، راهنمای گردشگری #شغل محسوب می شود.

به گزارش ایسنا، مرتضی رحمانی موحد روز چهارشنبه (13 اردیبهشت) در نشست فعالان صنعت گردشگری استان همدان، از اعلام موافقت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعطای بیمه برای راهنمایان گردشگری خبر داد و بیان کرد: راهی چهار ساله پیموده و سیاست هایی به عنوان برنامه و راهبرد ترسیم شده و امروز باید حساب پس دهیم و بگوییم مجموعه تلاش ها با مشارکت آحاد و جوامع ذی نفع چه دستاوردی داشته و کدام نقطه از فعالیت های اجتماعی و اقتصادی در کشور را مورد تأثیر قرار داده است؟

وی به لزوم عرضه و معرفی فعالیت ها و خدمات گردشگری اشاره و عنوان کرد: عدم بیان خدمات ظلم است، به طوری که ابهامات و گلایه ها همیشه از عدم تعامل و گفتگو و نبود مکانیزم تعاملی است که با انجام گفتگو و تهیه فهرست دستاوردها برای رسیدن به نقاط مطلوب تر مصمم شده ایم.

رحمانی موحد با بیان اینکه صنعت گردشگری از این نوع نگاه ریشه می گیرد و در صورت وجود آن موفقیت حاصل می شود، ادامه داد: گردشگری برای همه یک امانت است و باید برای فردی که با امید و برنامه برای دیدن جذابیت های کشور سفر می کند، در حفظ و حراست و میزبانی مطلوب کوشا باشیم.

وی با تأکید بر اینکه پایداری و استمرار در حوزه گردشگری پیش بینی شده است، گفت: با وجود گردشگریِ پایدار، اقتصاد و امید شکل می گیرد و آینده ساخته می شود و تلاش در سازمان میراث فرهنگی نیز رسیدن به تصمیمی جامع و اجرایی قاطع و مثبت است.

وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری باید منتظر فردی جدید با ایده های نو باشیم، به کاستی هایی موجود اشاره و اظهار کرد: سمت و نشر حرکت به سمت مطلوبیت بوده و با قضاوت منصفانه فعالانِ این حوزه، مسیر حرکت امیدبخش است که باید برای حفظ آن توان و اراده جمعی را مجتمع کنیم.

رحمانی موحد به باز کردن گره های بسیار این حوزه طی مدت 4 سال گذشته اشاره و تصریح کرد: تلاش ها و فعالیت های ذی نفعان، ایران هراسی را از منظر گردشگری به ایران دوستی بدل کرد و صنعت گردشگری به فضیلت و منقبت تبدیل شده و رقابتی در جامعه فرهنگی خارج از کشور برای دیدن از ایران ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه تعاملات بین المللی و آرامش در روابط خارجی شرط موثر و پایدار در توسعه گردشگری است، عنوان کرد: بر اساس بند 50 سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، برای ۵ برابر شدن گردشگران خارجی همه باید تلاش کنیم.

معاون گردشگری با اشاره به ظرفیت های بسیار زیاد گردشگری در داخل کشور و بازدید و اقامت بیش از 140 میلیون نفر در اقامتگاه های گردشگری در سال 95، خاطرنشان کرد: یکی از تلاش ها و توفیقات در نوآوری های گردشگری در 4 سال، معکوس شدن تخلیه و خروج جوانان از روستاها و نداشتن انگیزه بوده که به سمت ایجاد هیجان و کار و فعالیت اقتصادی در حوزه صنایع دستی و گردشگری و محصولات کشاورزی حرکت کرده و ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه ایران از نظر جاذبه های طبیعی جزء 5 کشور جهان است، اعلام کرد: سه هزار و 100 جاذبه طبیعی شناسایی و ثبت شده است و اطلس جاذبه های طبیعی برای گردشگری را منتشر خواهیم کرد.

رحمانی موحد به اقامت های بوم گردی به عنوان یک نوآوری در گردشگری اشاره و بیان کرد: ایجاد و تأسیس 530 اقامتگاه در 28 روستا و 2 منطقه آزاد، یک ارزش و امید و موهبت در حوزه گردشگری محسوب می شود.

وی به معرفی «سفره ایرانی» به عنوان ارزش بزرگ صنعت گردشگری در سال گذشته که سبب رشد گردشگری است اشاره و اظهار کرد: بر اساس ضوابط گردشگری، اقامتگاه ها باید از غذاهای متنوع ایرانی استفاده کنند.

معاون گردشگری با بیان اینکه میهمان نوازی یک فضیلت است و تمرکز دولت بر این بخش بوده گفت: دستورالعمل و منشور جامع میهمان نوازی کشور تدوین و ابلاغ خواهد شد.

وی به سمت و سوی عملکرد دولت در حوزه گردشگری اشاره کرد و افزود: گردشگری و حمایت از آن به یک منزلت تبدیل شده و اجماع ملی است.

رحمانی موحد به اقدامات دولت برای جذب گردشگر بیشتر اشاره و بیان کرد: سیاست های ثابت و شفاف دولت در رونق در ساخت و سازها، ساماندهی دفاتر گردشگری، ساماندهی وضعیت راهنمایان گردشگری و گسترش زیرساخت های مناطق از جمله اقدامات است.

وی در ادامه با اشاره به تنوع زنجیره خدمات گردشگری بیان کرد: این زنجیره اقامتگاه ها، هتلدارها، بوم گردها، دفاتر و مؤسسات آموزشی، واحدهای بین راهی و رستوران ها، مراکز تفریحی و تخصصی سلامت و درمان را شامل می شود.

رحمانی موحد راهنمایان گردشگری را مهم ترین زنجیره صنعت گردشگری دانست و اعلام کرد: راهنمایان گردشگری امانتداران خانواده گردشگری هستند.

وی با بیان اینکه جاذبه اول گردشگری در ایران زیارت است و بالای 60 درصد آمار گردشگران کشورهای همسایه در سال 94 به زیارت اختصاص داشته، عنوان کرد: سال گذشته با افزایش 10 درصدی در صدور ویزای جهانگردی و ورود گردشگر به کشور رکورد خوبی داشتیم و در گردشگری تخصصی و محتوایی نیز شاهد رشد هستیم.

وی ادامه داد: 10 کشور اول گردشگری بین المللی به ایران کشورهای عراق، آذربایجان، ترکیه، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، بحرین، افغانستان، کویت و چین هستند که برای تقویت راهنمایان و غذاهای آنها برنامه ریزی کرده ایم.

معاون گردشگری با اشاره به رشد 56 درصدی ورود گردشگران اروپایی نسبت به سال 94، بیان کرد: این رشد نشان دهنده آن است که علائم حیات، نشاط و رونق در پیکره و ساختار گردشگری کشور پیدا شده و تلاش و اهتمام و صبوری دولت وضعیت مطلوب را ایجاد کرده است.

وی در پایان با اشاره به نقش گردشگری در تولید و اشتغال بیان کرد: امیدوارم گردشگری به یک بستر و مطالبه تبدیل شود.

1