19 آوریل 2024 - 16:18

چشم امید گردشگری به تداوم دولت تدبیر

3 می 2017 - 14:20 dsfr.ir/hc8p9

چشم امید گردشگری به تداوم دولت تدبیر
افتتاحیه کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری
احسان نادری پور

صنعت #گردشگری این روزها از چنان اهمیتی برخوردار شده است که حتی در مناظره های انتخاباتی هم به عنوان یکی از مباحث داغ مطرح می شود.

صنعت گردشگری این روزها از چنان اهمیتی برخوردار شده است که حتی در مناظره های انتخاباتی هم به عنوان یکی از مباحث داغ مطرح می شود. این همه به دلیل توسعه گردشگری در سال های اخیر در دولت تدبیر و امید بوده است.

دولت تدبیر و امید با نگاهی ویژه به صنعت گردشگری زمینه های شکوفایی بیشتر این صنعت را فراهم کرده است، طوری که امید می رود، در صورت تداوم دولت حسن روحانی تا چهار سال دیگر، دستاوردهای بیشتری هم در زمینه گردشگری داشته باشیم.

البته تا همین الآن هم دولت در حوزه گردشگری اقدامات شایسته ای انجام داده، از جمله برگزاری بیش از 50 مورد نشست مشترک بین بخش خصوصی گردشگری ایران با بخش خصوصی گردشگری بین المللی که موجب افزایش ورود گردشگران از کشورهای خارجی به ایران شده است. در کنار آن می توان به برگزاری تورهای متعدد آشناسازی راهنمایان خارجی با جاذبه های گردشگری ایران نیز اشاره کرد.

گسترش روابط بین المللی و حسنه شدن روابط با کشورهای دیگر نیز موجب تسهیل در امر گردشگری شده است، به صورتی که با کشور فدراسیون روسیه قرارداد لغو روادید گروهی به امضا رسیده و همین امر منجر به ورود بیشتر گردشگران روسی به ایران و بالعکس شده است.

همچنین همکاری هایی با کشورهای مختلف دنیا برای ایجاد سامانه صدور روادید الکترونیکی انجام شده که ورود گردشگران را به ایران تسهیل کرده است. همچنین اجرایی شدن «طرح توریست کارت ویژه گردشگران خارجی» امکانات ویژه ای در اختیار آنان گذاشته که درنهایت موجب رونق ورود گردشگران خارجی به ایران شده است.

تقویت جایگاه ایران در سطح بین المللی موجب شده تا اعضای ایرانی وابسته به سازمان جهانی گردشگری از 5 عضو به 12 عضو افزایش یابد. انتخاب شهر «تبریز» به عنوان «پایتخت گردشگری جهان اسلام 2018» هم از دیگر دستاوردهای دولت تدبیر و امید بوده است. این امر افتخاری برای تبریزی ها و ایرانی ها محسوب می شود که شهر تاریخی و مهم تبریز پایتخت جهانی گردشگری شود.

در کنار تمام این دستاوردهای بین المللی در زمینه تقویت بخش خصوصی داخلی نیز فعالیت های مفیدی صورت گرفته است، ازجمله راه اندازی خانه های طبیعت گردی به همت بخش های خصوصی کوچک و متوسط با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را می توان نام برد. این امر هم موجب رونق اقتصادی و اشتغال زایی شده است هم درنهایت گردشگری پایدار را در کشور تثبیت می کند.

برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت گردشگری برای راهنمایان، مدیران فنی دفاتر خدمات مسافرتی و دوره های مهارتی هتل داری و آشپزی نیز منجر به تقویت صنعت گردشگری شده است.

تمام اقدامات فوق نهایتا صنعت گردشگری را تبدیل به یکی از امیدهای آینده برای اشتغال زایی و رونق اقتصادی کرده است. در چنین وضعیتی بسیاری از فعالان این عرصه به آینده چشم دارند تا با تداوم دولت تدبیر و امید زمینه های بیشتری برای شکوفایی صنعت گردشگری ایران فراهم شود، صنعتی که هم درآمدزاست هم اشتغال آفرین.

1