28 مارس 2024 - 19:20
مدیرکل میراث فرهنگی البرز:

حال و روز «کاخ رضا شاهی» خوب نیست

3 می 2017 - 09:30 dsfr.ir/h567m

حال و روز «کاخ رضا شاهی» خوب نیست
ایسنا
"کاخ رضاشاهی" گچسر

مدیرکل میراث فرهنگی #البرز گفت: حال و روز «کاخ رضا شاهی» خوب نیست.

عبدالناصر میرچی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: اخبار منتشر شده درباره فروش کاخ رضا شاهی گچسر صحت دارد. الان از بازدید از این کاخ بازمی گردم و باید بگویم حال و روز این اثر تاریحی وحشتناک است.

میرچی با ابراز عقیده مبنی بر اینکه «تجربه نشان داده بنیاد مستضعفان به هیچ وجه نگهدار و امانتدار خوبی برای میراث این کشور نیست»، خاطرنشان کرد: خوشحالم که این کاخ به بخش خصوصی فروخته شده چون لااقل از ادامه تخریب آن جلوگیری می شود.

وی بیان کرد: با گفت و گویی که با خریدار کاخ داشتم، بنا شده در اسرع وقت به میراث فرهنگی مراجعه کند تا دستور لازم برای مرمت و بازسازی این کاخ از سوی میراث فرهنگی صادر شود.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز تاکید کرد: کاخ رضا شاهی اثری ثبتی است و به هیچ وجه اجازه تغییر کاربری آن داده نمی شود.

میرچی خاطرنشان کرد: تا زمانی که مسئولیت میراث فرهنگی استان را دارم به ارگانی حق دست درازی به میراث گذشتگان و سرمایه های آیندگان مان را نخواهم داد.

وی درباره وضعیت حال حاضر کاخ رضا شاهی گفت: بخش زیادی از این کاخ مخروب شده و حال و روزش اشک هر کسی که به تاریخ ایران عرق دارد را در می آورد.

میرچی افزود: در حال حاضر لودرهایی در محوطه این کاخ مشغول کار هستند تا در مرحله اول محوطه سازی لازم برای این کاخ انجام شود تا در مرحله بعد به مرمت و بازسازی بنای آن برسیم.

به گزارش ایسنا، کاخ رضا شاهی گچسر مربوط به دوره پهلوی اول است و در شهرستان کرج، بخش مرکزی، روستای گچسر واقع شده است. این اثر در تاریخ 10 دی 1381 با شمارهٔ ثبت 6575 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

1