27 مارس 2024 - 16:29
به دلیل استقبال گردشگران خارجی؛

خانه های روستایی کرمان جایگزین هتل های 5 ستاره شد

1 می 2017 - 17:40 dsfr.ir/iz24l

خانه های روستایی کرمان جایگزین هتل های 5 ستاره شد
miras.kr.ir
یک هتل کپری در استان کرمان

ورود گردشگران خارجی به #کرمان پنج برابر رشد یافته و در این میان واحدهای #بومگردی در روستاها یکی از جذاب ترین اقامتگاه های گردشگران هستند.

استان کرمان به دلیل افت و خیزهای برنامه ریزی مسئولان طی سال های گذشته با وجود پتانسیل های فراوان نتوانسته در کارنامه خود جایگاه مطلوبی در زمینه جذب گردشگر طی سال های گذشته ثبت کند این در حالی است که این استان بیشترین تعداد آثار ثبت جهانی کشور را در خود جای داده و آثار ثبت ملی نیز در این استان به بیش از 700 اثر می رسد.

کارشناسان اقتصادی گردشگری را یکی از بهترین جایگزین های اقتصادی برای اقتصاد تک نرخی برمبنای نفت می دانند در همین راستا استاندار کرمان در بدو ورود به استان کرمان وقتی با شرایط سخت تحریمها مواجه شد برنامه ریزی هدفمندی در راستای توسعه صنعت گردشگری در کرمان آغاز کرد و حالا پس از چهار سال نرخ جذب گردشگران خارجی در کرمان 5 برابر گذشته شده است.

این شتاب روز افزون در حالی در حال رخ دادن است که همزمان مرمت و احیای آثار تاریخی کرمان نیز در حال انجام است اما زیر ساخت های گردشگری در کرمان طی سال های اخیر ثابت مانده و شاهد افتتاح هتل جدید و زیرساخت های گردشگری از این دست نیستیم.

یکی از سیاست های مسئولان حوزه گردشگری در استان کرمان برای حل مشکل عدم تناسب زیرساخت های با حجم ورود گردشگران، به خصوص در شهرستان های دور افتاده استان کرمان استفاده از توان مردم بومی و محلی است.

هم اکنون شاهد گسترش واحدهای بوم گردی در شهرستان های مختلف استان کرمان هستیم دلیل این امر هم این است که شهرستان های کرمان از نظر تاسیسات متمرکز گردشگری در فقر جدی به سر می برند.

حالا اگر به هر یکی از شهرهای گردشگری کرمان سر بزنید تابلوها بی شمار بوم گردی را می توانید ببینید که یکی از این شهرها شهداد است محمد یکی از افرادی است که به دلیل خشکسالی و خشک شدن زمین های کشاورزی به شهر کرمان مهاجرت کرده بود اما پس از اینکه فهمید وام های بومگردی به خانه های تاریخی روستایی اختصاص می یابد با همسرش به روستای محل زندگی اش بازگشت و خانه اش را به محلی برای پذیرایی از گردشگران تبدیل کرد.

وقتی روستانشینی پر درآمد تر از شهرنشینی می شود

محمد در کنار راه اندازی واحد اقامتی اش آشپزخانه ای کوچک راه اندازی مرد و حتی مکانی را به فروش صنایع دستی اختصاص داد، حالا حاضر نیست به هیچ قیمتی روستا را ترک کند پس از محمد چندین نفر دیگر هم از شهر به روستا باز گشتند و حالا وضعیت اقتصاد روستا هر روز بهتر می شود.

زهرا نیز در میمند خانه اش را برای پذیرایی از گردشگران مهیا کرده است و به خبرنگار مهر می گوید: وضعیت زندگی ما متحول شده تمام اعضای خانواده در این واحد کار می کنند و هر هفته نیز عده ای از گردشگران خارجی چند روزی را در خانه ما سپری می کنند.

وی افزود: دو گردشگر آلمانی که یک شب را در خانه من گذرانده بودند پس از ترک میمند و رفتن به استان یزد بار دیگر به خانه من باز گشتند و چهار روز را با ما زندگی کردند و بعد از باز گشت به کشورشان چندین نفر دیگر را به اینجا فرستادند.

این زن روستایی ادامه داد: در خانه بخشی را به احداث یک کارگاه کوچک عرق گیری گیاهان دارویی اختصاص داده ایم و گردشگران همراه ما در این کارگاه حضور می یابند و با تعجب کار ما را نگاه می کنند و درنهایت هم به قیمت مناسبی محصول را خریداری می کنند.

علی زمانی یکی از مسافرانی است که یک شب را در یکی از واحدهای گردشگری شهر جیرفت گذرانده است، وی در این زمینه می گوید: در منطقه گردشگری دلفارد و یا شهر جیرفت مکان مناسبی که از نظر قیمت هم منصفانه باشد وجود ندارد به همین دلیل به همراه خانواده تصمیم گرفتیم در یکی از خانه های بومگردی ساکن شویم.

وی گفت: تجربه ای بی نظیر داشتیم و غذایی را خوردیم که محصول باغچه همین خانه بود حتی تخم مرغ و شیری هم که استفاده شد در همین خانه تولید شده بود. وی افزود: می خواهم وقتی به شهرم باز گشتم همین ایده را در شهرم پیاده کنم.

محمد جهانشاهی، معاون گردشگری میراث فرهنگی استان کرمان در گفتگو با مهر اظهار داشت: ما در یک فراخوان از افرادی که درخواست راه اندازی واحدهای بوم گردی داشتند حمایت کردیم و تسهیلاتی نیز با رعایت قانون در اختیار آن ها قرار گرفت. وی گفت: شرایطی بر پرداخت این تسهیلات مرتبط بود که هر کس این شرایط مانند داشتن یک خانه با معماری بومی و ساختار بومی و قرار گرفتن در منطقه گردشگری داشت مشمول تسهیلات شد.

وی افزود: ما از هر فردی که دارای شرایط باشد حمایت می کنیم و خوشبختانه واحدهای بومگردی در استان کرمان در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارند و دقیقا مطابق با قانون و تحت نظارت دقیق در حال فعالیت هستند. وی تصریح کرد: در شرایطی که ما شاهد افزایش قابل توجه حضور گردشگران خارجی در استان کرمان هستیم واحدهای بوم گردی توانسته اند بخش قابل توجهی از تقاضاهای موجود در استان را پاسخگو باشند.

90 درصد از واحدهای بومگردی فعال هستند

وی افزود: 90 درصد مجوزهایی که داده شده است فعال شده اند و در حال خدمات رسانی هستند. وی گفت: بومگردی از مهاجرت از روستاها به شهرها به صورت جدی جلوگیری کرده است و موجب رونق روستاها شده و این روند در استان کرمان به الگویی برای سایر استان ها تبدیل شده است.

جهانشاهی افزود: خوشبختانه راه توسعه گردشگری در استان کرمان هموار شده است و افزایش قابل توجه آمار ورود گردشگران و تمایلی که به واحدهای بومگردی دارد نشان می دهد راه را به خوبی طی کرده ایم. وی آشنایی گردشگران با غذا، پوشاک، صنایع دستی، خرده فرهنگ ها و آداب و رسوم مردم را از جمله جاذبه هایی دانست که گردشگران را به سمت کرمان سوق داده است.

وی افزود: گردشگران اروپایی به خصوص مناطق سردسیر و سر سبز علاقه شدیدی برای حضور در استان کرمان دارند و بارها گردشگران پس از حضور در واحدهای بومگردی بعد از چند سال بار دیگر به همین واحدها بازگشته اند و سکونت کرده اند.

گردشگران اروپایی به خصوص مناطق سردسیر و سر سبز علاقه شدیدی برای حضور در استان کرمان دارند و بارها گردشگران پس از حضور در واحدهای بومگردی بعد از چند سال بار دیگر به همین واحدها بازگشته اند و سکونت کرده اند

محمود وفایی، مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: طبق آمار موجود ما در سال گذشته شاهد حضور 30 هزار گردشگر خارجی در استان کرمان بودیم که این یک رکود قابل توجه در استان بوده است و همین پتانسیل نیز موجب ایجاد زمینه های اشتغال و درآمدزایی در روستاهایی شده است که مردم خانه های خود را به دلیل خشکسالی ترک کرده بودند. وی تصریح کرد: این افزایش ناگهانی گردشگران موجب رونق صنعت هتلینگ و صنایع وابسته به گردشگری نیز شده است.

وفایی تاکید کرد که حمایت از افرادی که قصد حضور در صنعت گردشگری داشته باشند در دستور کار جدی قرار دارد و با توجه به پتانسیلی که در استان وجود دارد سعی می کنیم در سال جاری تعداد گردشگران را افزایش دهیم. وی گفت: در کرمان پنج اثر جهانی داریم و این مساله موجب شده کرمان در صدر توجه ها قرار گیرد و به ویژه بم، ماهان، راین، شهداد، جیرفت، قلعه گنج و شهربابک و کرمان به مقصد گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود.

وی در خصوص گردشگران خارجی نیز گفت: اروپا، آمریکا و چین از مهم ترین مشتری های صنعت گردشگری استان کرمان هستند. وی به حضور پنج قطار گردشگری به استان کرمان اشاره کرد و افزود: این یعنی ما پتانسیل بسیار بالایی داریم و همچنان در این بخش برنامه ریزی می کنیم.

استان کرمان پس از سال ها رکود حالا در مسیر توسعه گردشگری قرار گرفته است و به نظر می رسد در آینده نزدیک گردشگری مهم ترین منبع خلق ثروت در استان خواهد شد.

1