29 مارس 2024 - 18:04

ایران قطب گردشگری منطقه

1 می 2017 - 13:00 dsfr.ir/mn0rf

ایران قطب گردشگری منطقه
میثم رودکی / دنیای سفر
بازدید راهنمایان گردشگری از موزه ملی ایران

کارشناسان #اقتصادی صنعت #گردشگری را، به دلیل اهمیت آن در توسعه اقتصادی و اجتماعی، «صادرات پنهان» نام گذاری کرده اند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، این سازمان در دولت تدبیر و امید، به منظور حضور هدفمند در بازار جهانی این صنعت و معرفی کامل همه جاذبه های گردشگری ایران، برگزاری نشست های بین المللی تخصصی در ایران را در اولویت برنامه های خود قرار داد.

در این بین می توان به برگزاری «سمپوزیوم گردشگری و توسعه پایدار»، «نخستین اجلاس وزرای گردشگری مجمع گفت وگوی همکاری آسیا»، «ششمین نشست کارگروه تخصصی راه ابریشم سازمان جهانی جهان گردی» و «هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری» اشاره کرد.

گردشگری به مثابه صادرات نامرئی

صنعت گردشگری یکی از پویاترین فعالیت های اقتصادی عصر حاضر است که نقش مهمی در توسعه پایدار ایفا می کند. این صنعت، از طریق ترکیب و به کارگیری هم زمان منابع داخلی و خارجی، در پی تأمین منافع اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و فرهنگی زیادی است. درحال حاضر، در بسیاری از کشورها گردشگری نیروی اصلی پیش برد و رشد اقتصادی محسوب می شود و با فراهم آوردن فرصتی راهبردی، به اقتصاد محلی تنوع می بخشد و موجب اشتغال زایی می شود.

کارشناسان اقتصادی صنعت گردشگری را، به دلیل اهمیت آن در توسعه اقتصادی و اجتماعی، «صادرات پنهان» نام گذاری کرده اند. درنتیجه به دلیل اهمیت این صنعت به عنوان رکن اصلی توسعه پایدار، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در دولت تدبیر و امید، در بدو روی کار آمدن، برنامه های متنوعی برای جذب گردشگر در دستورکار خود قرار داد.

به اعتقاد کارشناسان این سازمان، یکی از مهم ترین راه های دستیابی به سهم زیاد از خیل عظیم گردشگران بین المللی، حضور هدفمند در این بازار بزرگ جهانی براساس فرصت ها، ظرفیت ها، امکانات و قابلیت های کشورمان از یک سو و نیازمندی ها، مختصات، ویژگی ها، علایق و سلایق سایر کشورها از سوی دیگر است. در واقع، در بازار رقابتی امروزی هر گونه سرمایه گذاری برای جذب گردشگران خارجی بدون شناسایی و اولویت بندی بازارهای هدف بی ثمر باقی خواهد ماند.

ایران به دلیل تمدن غنی و جاذبه های گردشگری طبیعی، جغرافیایی و تاریخی فراوان برای جذب گردشگران خارجی ظرفیت های مطلوبی در اختیار دارد.

سمپوزیوم گردشگری و توسعه پایدار

پایداری در معنای وسیع خود به توانایی جامعه، اکوسیستم یا هر سیستم جاری برای تداوم کارکرد در آینده نامحدود اطلاق می شود، بدون اینکه به اجبار، در نتیجه تحلیل رفتن منابعی که سیستم به آن وابسته است یا به دلیل تحمیل بار بیش ازحد بر آن ها، به ضعف کشیده شود؛ به تعبیر دیگر، توسعه پایدار توسعه ای است که درعین برآورده کردن نیازهای نسل فعلی، توانایی نسل های آینده را هم در برآوردن نیازهایشان از بین نبرد. ازاین رو، گردشگری پایدار نیز، فرهنگ جوامع میزبان را تخریب نمی کند، بلکه از طریق آموزش و برخوردهای سازمان دهی شده، احترام به اصالت های فرهنگی را تشویق می کند. همچنین موجب افزایش کیفیت و حفاظت از منابعی می شود که برای گردشگری اساسی و لازم است.

توسعه پایدار در گردشگری موجب حفظ و نگه داری سرمایه های اصلی این صنعت یعنی محیط های طبیعی، میراث تاریخی و الگوهای فرهنگی مناطق مختلف می شود، چراکه به اعتقاد کارشناسان، اگر این منابع ضایع شوند، دیگر قادر نخواهند بود جهان گردان را به خود جلب کنند. ازاین رو، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران به منظور یکپارچه سازی سیاست های بخشی در برنامه ریزی توسعه پایدار ملی و محلی، گردشگری پایدار، توسعه شهری، استفاده بهینه از منابع، حفظ تنوع زیستی و محیط زیست در تاریخ 20 مهر 1393 «سمپوزیوم بین المللی سازمان ملل متحد برای زمینه سازی گردشگری پایدار» را در تهران برگزار کرد.

نخستین اجلاس وزرای گردشگری آسیا در ایران

قاره آسیا با افزایش 65 درصدی ورود گردشگران دنیا، در طول دهه گذشته، بی تردید به عنوان بزرگ ترین قاره دنیا نقش مهم و انکارناپذیری در توسعه صنعت گردشگری ایفا کرده است و به مثابه رکن محوری برای گسترش بازار گردشگری جهان عمل می کند. ورود همه جانبه گردشگران دنیا به قاره کهن این قاره را به عنوان بازار گردشگری در جهان برجسته کرده است. با توجه به این واقعیت، گردشگری نقش مهمی در رشد پایدار اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی، اقتصادی و گسترش ملل آسیایی ایفا می کند.

آمارهای ارائه شده طبق منطقه بندی سازمان جهانی گردشگری نشان می دهد که منطقه آسیا و اقیانوسیه میزبان 279 میلیون گردشگر ورودی بین المللی در سال 2015 بوده است. آسیا و اقیانوسیه 24درصد از تعداد گردشگران ورودی و 33 درصد از درآمدهای گردشگری جهان را به خود اختصاص داده اند. با توجه به نواحی مختلف در جهان، جنوب شرق آسیا با 8درصد رشد در تعداد گردشگران ورودی و اقیانوسیه با 7 درصد بالاترین رشد را ثبت کرده اند. بر همین اساس، «نخستین اجلاس وزرای گردشگری کشورهای عضو مجمع گفت وگوی همکاری آسیا (ACD)» با هدف تمرکز بر آینده صنعت گردشگری در آسیا و تقویت زیرساخت های عملی و ساختاری موردنیاز برای توسعه پایدار بخش گردشگری در چهارچوب گفت و گوی همکاری آسیایی، به میزبانی ایران و به همت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهریورماه 1395 با حضور مقامات عالی رتبه 17 کشور آسیایی در تبریز برگزار شد.

در این نشست مقرر شد که کارگروه تخصصی متشکل از کارشناسان ارشد گردشگری کشورهای عضو مجمع گفت وگوی همکاری آسیا، به منظور تحقق توسعه پایدار گردشگری در آسیا، تشکیل شود. همچنین از آژانس های مالی بین المللی برای سرمایه گذاری و حمایت از پروژه های توسعه گردشگری در کشورهای درحال توسعه در آسیا درخواست حمایت شد.

ششمین نشست کارگروه تخصصی راه ابریشم

جاده ابریشم، به عنوان طولانی ترین جاده باستانی در تاریخ بشر و نخستین پلی که شرق را به غرب متصل می کند، این جاده ابزار مهمی برای تجارت بین امپراتوری های باستانی چین، غرب، جنوب آسیا، شبه قاره هند و رم بوده است.

با در نظر گرفتن تنوع فرهنگی و طبیعی موجود در این مسیر، گردشگران می توانند تجربه ای منحصربه فرد از مقاصد متنوع با پیشینه مشترک داشته باشند. با بررسی های کارشناسان یونسکو، این جاده طیف وسیعی از شهرهای باستانی، کاروانسراها گذرگاه های کوهستانی، دژها، برج های نگهبانی و اماکن مذهبی و باستانی بسیاری را در بر می گیرد. در سال 1994، 19 کشور عضو سازمان جهانی جهان گردی و یونسکو در سمرقند ازبکستان گردهم آمدند تا قطعنامه پایانی سمرقند را صادر کنند. این قطعنامه تولد دوباره این جاده افسانه ای را به عنوان یکی از غنی ترین مقاصد فرهنگی دنیا نوید می داد.

با گذشت بیست سال از آن تاریخ، تعداد روزافزونی از دست اندرکاران صنعت گردشگری مشغول کار روی ایجاد بستری مناسب برای توسعه گردشگری در امتداد این جاده با هدف توسعه گردشگری پایدار در میان کشورهای قرارگرفته در امتداد مسیر این جاده تاریخی هستند. اجرای تعداد زیادی از پروژه های گردشگری فرامرزی و عضویت بیش از 30 کشور در پروژه جاده ابریشم سازمان جهانی جهان گردی ازجمله دستاوردهای آن است.

برگزاری «ششمین نشست کارگروه تخصصی راه ابریشم سازمان جهانی جهان گردی» از مجموعه اقدامات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود که به منظور تبادل تجربیات کشورهای موفق و همچنین معرفی مناطق دیدنی و جاذبه ها، امکانات و ظرفیت های گردشگری و میراث فرهنگی کشور در اردیبهشت 1395 در ارومیه برگزار شد.

هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری در ایران

«کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری» بزرگ ترین و مهم ترین گردهمایی راهنمایان گردشگری سراسر دنیاست. این رویداد را فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری (WFTGA) به صورت دوسالانه در یکی از کشورهای عضو برگزار می کند. تقریبا به طور متوسط حدود 350 تا 500 نفر از راهنمایان برجسته دنیا در یکی از کشورهای میزبان به ارتباط با هم و معرفی و بررسی مسائل گردشگری می پردازند. هدف مهم کنوانسیون جهانی ایجاد ارتباط میان راهنمایان گردشگری، افزایش دانش و ارتقای حرف های راهنمایان براساس تعاملات بین المللی است.

با تلاش های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران، «هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری» در سال 2017 از تاریخ 6 تا 18 بهمن ماه سال 1395 در ایران و در شهرهای زنجان، همدان، تهران، شیراز، یزد، میبد، اصفهان و کاشان برگزار شد.

1