17 آوریل 2024 - 04:28

تجاوز موزه باستان شناسی به عرصه شهر تاریخی سیمره!

22 آوریل 2017 - 21:00 dsfr.ir/ol2dq

تجاوز موزه باستان شناسی به عرصه شهر تاریخی سیمره!
دالاهو
شهر تاریخی سیمره

مدیرکل میراث فرهنگی و #گردشگری استان ایلام گفت: #موزه دره شهر در استان #ایلام در عرصه شهر تاریخی #سیمره شاخته شده و باید تخریب شود.

به گزارش ایسنا، عبدالمالک شنبه زاده که امروز (دوم اردیبهشت) در نشست خبری با خبرنگاران صحبت می کرد، در پاسخ به اعتراض خبرنگاران مبنی بر وضعیت نامناسب موزه باستان شناسی دره شهر بیان کرد: این موزه از یک سو با استاندارهای مورد نظر فاصله دارد و از سوی دیگر در این شرایط نمی توانیم به آن دست بزنیم. این موزه با توجه به قرار گرفتن در عرصه شهر تاریخی سیمره باید تخریب شود.

وی اضافه کرد: بنابراین حتی ایرادات اساسی روی موزه وجود دارد، پس نمی توانیم در حال حاضر به آن اعتبار ببخشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام یکی از اقدامات این استان را در زمینه برنامه ریزی برای گردشگری، برنامه های رویدادمحور دانست و گفت: در سال 95 و با توجه به برنامه ریزی ها، چند رویداد مانند برداشت زردآلو و برنج عنبر در تقویم میراث فرهنگی کشور به ثبت رسید.

او با بیان این که باید در راستای مرکززدایی از طرف بسیاری از ارگان های استانی برنامه های مختلفی برگزار کنیم ادامه داد: این در حالیست که متأسفانه تا امروز به دلیل نبود زیرساخت های اقامت در استان مشکلاتی وجود داشته است.

وی در پاسخ به انتقادات خبرنگاران درباره نبود اطلاعات مناسب توسط برخی کارشناسان این اداره کل درباره بناها و محوطه های تاریخی استان گفت: در بحث نیروی انسانی، این استان یکی از استان های خوب است. با این وجود سازمانی که باید 1700 نیرو داشته باشد، هشت هزار و 700 نیرو دارد و 60 درصد نیروها دیپلم یا زیردیپلم هستند. این اعداد در دستگاه ها و سازمان های دیگر نیز مشابه است. همچنین در مجموعه ای که 160 نیروی انسانی در یک سازمان هستند نهایتا 10 کارشناس در سه حوزه هستند که می توانیم از پتانسیل های آن ها به خوبی استفاده کنیم، با این وجود با توجه به اینکه امکان جذب نیرو را نداریم تنها راه ما آموزش نیروی انسانی است.

مهم ترین مشکل سیمره مالکیت خصوصی است

شنبه زاده با اشاره به انجام 10 فصل کاوش باستان شناسی در شهر تاریخی سیمره تا امروز گفت: گمانه زنی هایی که تا امروز انجام شده به صورت آزمایشی بوده است. پیش از تاریخ هم آثاری در این محوطه وجود داشت که متعلق به اواخر ساسانی و دوره انتقال است. این محوطه قابلیت ثبت جهانی را دارد، اما یکی از مشکلات امروز آن بحث مالکیت است که متعلق به مردم یا بخش خصوصی است.

او با بیان اینکه چند آدم نادان یک سنگ را داخل چاه انداختند که هزار شخص عاقل نیز نمی توانند آن را بیرون بیاورند، گفت: متأسفانه درباره دره شهر و روستای بهمن آباد در این محوطه تاریخی یک برخورد نامناسب ایجاد شده که نمی توانیم آن مشکل را حل کنیم. امیدواریم بتوانیم از طریق سازمان مرکزی هر چه زودتر مشکلات موجود را برطرف کنیم.

آثار سد سیمره در تهران و آثار شهر تاریخی سیمره در موزه هستند

وی همچنین تأکید کرد: 90 درصد اشیاء باستانی شهر تاریخی سیمره در موزه باستان شناسی هستند، اما اشیاء به دست آمده در کاوش های سد سیمره به پژوهشکده باستان شناسی منتقل شده اند. با این وجود در برنامه های خود داریم که یک موزه یا نمایشگاه در محدوده سد سیمره برگزار کنیم.

او در ادامه صحبت هایش با بیان اینکه عدم حمایت از سرمایه گذاری یکی از مشکلات استان است، گفت: باید مشوق هایی که برای استان اصفهان در نظر گرفته می شود به ایلام نیز داده شود. برنامه هایی که ریخته می شود باید نسخه اش در سراسر استان به طور یکسان عملی شود.

وی با تاکید بر این که باید مشوق های بیشتری به ایلام داده شود، اظهار کرد: یکی از مهم ترین بحث های امروز در زمینه زیرساخت ها ایجاد یک هتل چهار ستاره است که امیدواریم هر چه زودتر روند آن به پایان برسد. همچنین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باید با قدرت بیشتری در بحث ایجاد زیرساخت ها به ما کمک کند، چون اعتبارات مان اندک و قطره چکانی است.

شنبه زاده تأکید کرد: در برنامه پنجم توسعه در بخش گردشگری و میراث فرهنگی این دو بحث زیرمجموعه یکی از وزارتخانه های دیگر بودند، اما خوشبختانه در برنامه ششم یک کارگروه گردشگری ایجاد شده که حتما بر این اساس برنامه های بهتری داریم. همچنین مطالعات توسعه گردشگری استان ها که در گذشته انجام شده اند باید بازنگری شوند.

نمی توان ناگهان ایلام را به سمت گردشگری برد

وی افزود: در حدود یک سال توانستیم برنامه پنج ساله را تهیه کنیم. هر استان پتانسیل های خاص خود را دارد. در مرز مهران برنامه ریزی های مختلف، کامل و جامعی داریم. اما باید توجه داشت که به طور ناگهانی نمی توان اقتصاد اول استان ایلام را به سمت گردشگری معطوف کرد, بلکه این اقدام زمان بر است.

مشکل فروش صنایع دستی در سراسر کشور وجود دارد

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام درباره وضعیت صنایع دستی در استان گفت: در زمینه صنایع دستی نیز حدود 33 رشته فعال صنایع دستی، هشت هزار صنعت گر با کارت شناسایی و 60 کارگاه فعال داریم. همچنین دو بازارچه صنایع دستی در شهرستان ها برگزار شده اند و مهمترین بازارچه در ایلام است که امیدواریم به زودی بتوانیم آن را راه اندازی کنیم. از سوی دیگر حداقل هر دو ماه یک بار بازارچه های صنایع دستی برگزار می شود، اما مشکل فروش در سراسر کشور وجود دارد و در استان نیز هست.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر مشکلاتی که این اداره کل در سطح ملی و استانی دارد، گفت: در زمینه صنایع دستی مشکل فروش آن باید به صورت ریشه ای حل شود. استان نمی تواند آن را کامل برطرف کند. نیاز به کمک در سطح ملی داریم. از سوی دیگر می توان روی صنایع دستی برنامه ریزی کرد. باید مشکل بیمه هنرمندان را برطرف کنیم. همچنین نیاز به حمایت بانک ها برای صنایع دستی داریم.

یگان حفاظت کشور نمی تواند قوی عمل کند

وی درباره مشکلات موجود در حوزه میراث فرهنگی نیز گفت: حفاظت از میراث فرهنگی فقط وظیفه این سازمان نیست. نمی توان از پس آن به تنهایی برآمد، نخست نیاز به فرهنگ سازی داریم.

او تأکید کرد: یگان حفاظت میراث فرهنگی باید مانند دستگاه هایی مانند منابع طبیعی و محیط زیست قوی تر عمل کند. این در حالیست که یگان حفاظت در سراسر کشور قدرت اجرایی چندانی ندارد.

شنبه زاده همچنین با اشاره به ضعیف بودن زیرساخت های گردشگری در استان اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی در سال 95 در حد یک ریال هم اعتبار زیرساختی و سرمایه گذاری به ایلام نداد. اعتبارات بسیار کم است. همچنین ساختار میراث فرهنگی در سطح کلان ضعیف است که باید تقویت شود و مشوق های در نظر گرفته شده به صورت ویژه نیستند.

او درباره مجوزهای اقامتگاه های بوم گردی نیز گفت: حدود 15 مجوز اقامتگاه بوم گردی صادر کرده ایم که تا امروز شش مورد آن به سرانجام رسیده است اما هنوز قدری با استاندارها فاصله دارند.

به نام خدمت، بافت معماری روستاها را از بین می برند

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام با بیان اینکه از زمان آغاز طرح هادی روستاها، اتفاقات بدی در این حوزه افتاده است، گفت: به نام خدمت بافت معماری روستاها از بین رفته اند. در کنار آن معماری اصیل روستایی نابود شد و به مرور آداب و رسوم نیز تأثیر خود را از دست دادند.

وی اضافه کرد: با بروز این اتفاقات، دیگر روستاهایی که دارای بافت اصیل و تاریخی باشند، نداریم. ما باید با همین اقامتگاه های بوم گردی کارمان را انجام دهیم. به مرور همه چیز در حال از بین رفتن است.

شنبه زاده تأکید کرد: گردشگری یک امر فرابخشی است که حدود 30 ارگان مانند راه و شهرسازی، شهرداری، محیط زیست و منابع طبیعی در آن دخیل هستند اما از سوی دیگر هنوز هماهنگی های مورد نیز در استان بین دستگاه ها بوجود نیامده است، پس به این سازمان در قالب یک امر بخشی نگاه می شود و تا زمانی که این گونه باشد هیچ اتفاق خاصی رخ نمی دهد.

او گردشگری را یک پازل دانست که اگر یک دستگاه در برطرف کردن مشکلاتش کوتاهی کند سختی های زیادی بوجود می آید. بنابراین باید دولت به دستگاه های مختلف تکلیف کند تا هر کدام اقداماتی را برای برطرف کردن مشکلات و ایجاد مسیرهای گردشگری بر عهده بگیرند.

وی تأکید کرد: توان سازمان میراث فرهنگی در آن حد نیست که همه مشکلات را برطرف کند. سه سازمان عریض و طویل در یک سازمان متمرکز شده اند که هر کدام قوانین خاص خود را دارند. باید تکلیف همه دستگاه ها را مشخص کرد.

1