17 آوریل 2024 - 00:38

2 تجربه گردشگری جامعه محور در تایلند

23 آوریل 2017 - 10:00 dsfr.ir/6o61m

2 تجربه گردشگری جامعه محور در تایلند
all-thailand-exp.com
اکوتوریسم در تایلند

تایلند یکی از کشورهای موفق در زمینه #گردشگری است که توانسته با استفاده از ظرفیت های بومی خود، افراد را به این کشور جذب کند.

در مطلب حاضر دو مورد از تجربه بوم گردی اجتماع محور در این کشور معرفی می شود. یکی از این موارد بوم گردی اجتماع محور در کوه «یاو نوی» است که در دهه 1990 توسط ماهیگیران کوچک محلی به عنوان یک روش برای متوقف کردن و علاج خسارت واردشده به محیط زیست طبیعی توسط ماهیگیری تجاری و غیرقانونی در منطقه و همچنین برای بهبود شرایط زندگی جامعه محلی شروع شد. جامعه محلی که از ماهیگیران تشکیل می شد، یک رویکرد توسعه گردشگری اجتماع محور مردمی را آغاز کرد که در آن افراد محلی تصمیم گیرنده بودند. بهره مندان اصلی از بازده های گردشگری، جامعه محلی و محیط زیست طبیعی هستند.

سازمان دهی پایین به بالای جامعه محلی در بین روستاییان منجر به تاسیس باشگاه بوم گردی کوه یاو نوی شد. این باشگاه مشارکت روستاییان را در برنامه ریزی و مدیریت جنبش فزاینده گردشگری در منطقه تسهیل کرده است. افزایش آگاهی درباره حفاظت از منابع طبیعی؛ تشویق مشارکت محلی در مدیریت گردشگری؛ ایجاد شغل و فرصت های درآمدی بیشتر برای مردم محلی و پشتیبانی از دفع مناسب فاضلاب، مدیریت پسماند و ایمنی در گردشگری از جمله اهداف این باشگاه عنوان می شود.پروژه تورهای اجتماعی مسوولانه بوم شناختی موسسه گردشگری اجتماع محور تایلند برای یک ابتکار عمل با باشگاه KYN CBT تشریک مساعی کرده تا یک مدل گردشگری برای حفظ محیط، توسعه جامعه محلی و تبادلات بین فرهنگی گسترش یابد. شرکت Responsible Travel and Conswrvation International نیز به عنوان شریک دیگری برای پروژه معرفی شده است.

هدف این باشگاه انجام فعالیت های گردشگری است که مناسب با سبک زندگی محلی بوده و آنها را بازتاب می دهد. همچنین سعی دارد سنت ها و رسوم محلی را به میهمانان آموزش دهد؛ درحالی که آگاهی درباره اکوسیستم پیرامونی را برای میهمانان و افراد محلی به طور یکسان بالا می برد. تماشای مناظر ساحل و جزایر، غواصی، ماهیگیری، پیاده روی، تماشای پرندگان، دوچرخه سواری، دریانوردی، خانه مسافر، چادر زدن و اقامت کردن در ساختمان کوچک یک طبقه از جمله چیزهایی هستند که به میهمانان عرضه می شود.

براساس پژوهش ها، منافع این اقدامات عبارت است از: افزایش درآمد سالانه خانوارهای محلی تا 10 درصد؛ تاسیس باشگاه بوم گردی اجتماع محورکوه یاو نوی و پشتیبانی پایدار از فعالیت های آن و قدرت چانه زنی علیه سازمان های عمومی و خصوصی؛ فرصت برابر همه اعضای جامعه محلی برای مشارکت در تصمیم گیری از طریق یک نظام گردشی؛ بهبود شرایط زندگی و کیفیت خدمت برای گردشگران؛ ترویج رویه های ماهیگیری پایدار؛ حمایت از اقیانوس ، جنگل های محلی و علف های دریایی؛ افزایش گونه های دریایی محلی؛ جلوگیری از ماهیگیری انبوه تجاری.با این همه چالش هایی نیز در این زمینه مطرح است. تهدید اثرات منفی از گردشگری انبوه در مقاصد نزدیک و حساسیت های جمعیت محلی از جمله چالش ها در این زمینه عنوان شده است.

برنامه خانه مسافر بان تالای نوک

پروژه برنامه خانه مسافر بان تالای نوک از سوی یک شرکت ترتیب داده شد که بر توانمندسازی، آموزش و کارآموزی و درگیر کردن افراد محلی در پروژه های گردشگری تاکید داشت. زمانی که روستاییان نگران تاثیر احتمالی گردشگری متعارف بر سنت هایشان بودند گردشگری اجتماع محور بر روستای بان تالای نوک پیشنهاد شد. بنابراین، روستاییان ماهیت اصیل گردشگری اجتماع محور را در نظر گرفتند که فرهنگ و سبک زندگی را برجسته می سازد و درآمد پایدارتری نسبت به گردشگری متعارف دارد. برای فعالیت های خانه مسافر برنامه زمانی در نظر گرفته می شود. در روز اول گردشگران به محض ورود، اطلاعات لازم را درباره سازمان دهی کار دریافت می کنند. سپس به روستا برده می شوند و در آنجا اتاق هایشان را در یک خانه روستایی دریافت می کنند. پس از آن یک سفر کوتاه به روستا و جلسه اطلاعات و پرسش برگزار می شود.

روز دوم پس از صرف صبحانه، گردشگران فرصت دارند به تولید پارچه باتیک تایلندی اقدام کنند. بعد از ظهر، آنها در فعالیت ترمیم گیاه شاه پسند با برخی از افراد محلی مشارکت می کنند و در جایی که سونامی باعث تخریب شده بود، درختان را می کارند. آنها می آموزند که یک پیام به زبان تایلندی بدهند. فعالیت عصرانه شامل تهیه گوشت کبابی برای شام در کنار ساحل با برخی روستاییان قبل از پوشیدن لباس های اسلامی است که یک تبادل فرهنگی نامیده می شود.روز سوم نیز شرکت کنندگان همراه با روستاییان به ماهیگیری می روند. پس از ناهار، گردشگران آماده اعزام می شوند.

یک مورد کاوی درباره ترجیحات گردشگران نشان داد که از دلایل اصلی استفاده گردشگران از خانه مسافر، اشتیاق آنان برای اصالت و نیز تعامل با میزبانان محلی بود. مبانی تئوریک مطالعه، مدل «ظاهر و باطن» بود که جلوتر از آنچه ظاهرا به گردشگر ارائه می شد تشکیل می شد؛ در صورتی که در پشت صحنه حوزه زندگی خصوصی افراد محلی بود. فرض می شود واژه باطن به این معنا است که فرهنگ شامل چیزهایی است فراتر از آنچه که به چشم می آیند و اصیل و لمس نشده هستند، بنابراین به طور ویژه ای برای گردشگران جذاب می باشند؛ چراکه «زندگی واقعی» را شامل می شوند. این مورد کاوی نشان می دهد انگیزه گردشگران برای مشارکت در گردشگری اجتماع محور از اشتیاق به داشتن تجربیاتی منحصربه فرد و اصیل ناشی می شود که فرض می شود در فعالیت های هر روزه افراد محلی وجود دارد و در پشت صحنه های گردشگری رخ می دهد.

منبع: کتاب گردشگری اجتماع محور: یافتن تعادل و تعیین مسیر برای آینده

1