29 مارس 2024 - 12:27
«ایندیپندنت» بررسی کرد

اثر پروانه ای رفراندوم ترکیه بر گردشگران بریتانیایی

22 آوریل 2017 - 14:00 dsfr.ir/ze9k3

اثر پروانه ای رفراندوم ترکیه بر گردشگران بریتانیایی
northafricapost.com
شرکت مردم ترکیه در رفراندوم ترکیه

روزنامه ایندیپندنت از تاثیرات رفراندوم #ترکیه بر #گردشگری ترکیه خبر داد.

رهبر حزب عدالت و توسعه، رجب طیب اردوغان، در اقدامی برای افزایش اختیارات خود و تغییر قانون اساسی دست به یک همه پرسی زد. بر اساس این همه پرسی، شهروندان ترکیه باید نسبت به تبدیل نظام پارلمانی ترکیه به نظام ریاستی رای می دادند که پس از اعلام نتایج از سوی دولت ترکیه اعلام شد که مردم، این تغییرات را پذیرفته اند. نتایج حاصل نشان از پیروزی رای مثبت مردم (51.49 درصد) نسبت به آرای منفی (48.51 درصد آرا) دارد. این نشریه به تاثیر نتایج این رفراندوم بر بخش سفر و گردشگری ترکیه پرداخته و معتقد است این موضوع بر گردشگران بریتانیایی ترکیه اثرگذار خواهد بود.

ایندیپندنت در این باره می نویسد: «رای شهروندان ترکیه به ریاست جمهوری اردوغان در روز 16 آوریل (یکشنبه هفته گذشته) موجب تغییر شرایط در این کشور خواهد شد. نتیجه این تغییرات به معنی آن است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور قدرت آن را خواهد داشت تا نقش نخست وزیر را از میان ببرد، پارلمان را منحل کند و اگر بخواهد تا سال 2029 بدون برگزاری انتخابات در این کشور در قدرت باقی بماند. این امر موجب می شود بسیاری از صاحب نظران، ترکیه را متهم کنند که در حال تبدیل شدن به دیکتاتوری است.»

هلن کافی، نویسنده مقاله ادامه می دهد: «گردشگری در ترکیه در دو سال اخیر به دلایلی از جمله چند عملیات تروریستی شدید با دشواری روبه رو شده که به صورت ویژه برخی از آنها گردشگران خارجی را مورد هدف قرار داده اند. تعداد گردشگران از حدود 5.5 میلیون نفر در ژوئیه سال 2015 به 3.5 میلیون نفر در ماه مشابه سال قبل کاهش یافته و تحولات اخیر سیاسی نیز می تواند منجر به این شود که گردشگران بیشتری از سفر به این کشور منصرف شوند.» کافی معتقد است برای آن دسته از افرادی که برای تعطیلات ترکیه را انتخاب می کنند، توصیه های کارشناسان متفاوت است. تورگردانان بریتانیایی مانند توماس کوک اطلاعات خود را از دفتر وزارت امور خارجه و مشترک المنافع (FCO) تهیه می کنند. یکی از سخنگویان این شرکت به ایندیپندنت گفته است: «امنیت مشتریان ما همیشه در اولویت نخست قرار دارد. توصیه وزارت امور خارجه بریتانیا برای ترکیه پس از رفراندوم اخیر تغییری نکرده است. ما به طور مداوم توصیه های سفر از این دفتر را مورد بررسی قرار می دهیم و مشتریانمان را پیش از سفر، به توجه به این موضوع تشویق می کنیم.»

ابتا (انجمن آژانس های هوایی بریتانیا) که قانون گذاری برای شرکت های سفر را در بریتانیا به عهده دارد، پیغام مشابهی برای مشتریانش فرستاده است: «مانند همیشه، ابتا پیشنهاد می کند افرادی که به تعطیلات می روند، باید توصیه های سفر دفتر وزارت امور خارجه بریتانیا را مورد بررسی قرار دهند و دنبال کنند.» یکی از سخنگویان ابتا نیز به ایندیپندنت اعلام کرده است: «توصیه برای سفر به ترکیه اخیرا بیانگر این است که مردم باید مراقب باشند و توصیه های مسوولان امنیت محلی را دنبال کنند، همچنین گزارش های رسانه ای را مورد بررسی قرار دهند و در مورد توصیه های سفر به روز بمانند.» توصیه دفتر وزارت امور خارجه بریتانیا در مورد ترکیه البته به برگزاری همه پرسی در این کشور اشاره مستقیم نمی کند؛ اگرچه هشداری پیرامون آشوب سیاسی می دهد. این دفتر در وب سایت خود نوشته است: «تظاهرات گاه و بیگاه در شهرهای مختلف ترکیه رخ می دهد که برخی از آنها در گذشته خشونت بار شده اند. تظاهرات پیشین در استانبول بود که مرکز آن در حوالی میدان تقسیم، خیابان استقلال و در مناطق بشیکتاش و کادیکوی قرار داشت و اخیرا به «آک میدانی» کشیده شده است. در آنکارا تظاهرات کنندگان عمدتا در منطقه کیزیلای مرکزی و اطراف دفتر نخست وزیری حضور دارند. در ازمیر نیز تمرکز در مرکز شهر و نزدیکی بارانداز بوده است.»

ایندیپندنت در ادامه توصیه های دفتر وزارت خارجه شرح می دهد: «شما باید از تمام تظاهرات اجتناب و اگر یکی از آنها آغاز شد، منطقه را ترک کنید. پلیس به طور گسترده ای از گاز اشک آور و آب فشار قوی استفاده خواهد کرد تا تظاهرات کنندگان را متفرق کند.»

تاثیر ناگزیر

به گفته فرانک برهنی، مسوول شکایات مشتریان در وب سایت HolidayTravelWatch اتفاقات سیاسی اخیر ممکن است بر صنعت سفر تاثیر زیادی داشته باشد. وی به ایندیپندنت می گوید: «نتیجه همه پرسی ترکیه ممکن است دور از ذهن مسافران و گردشگران بریتانیایی باشد، اما نتیجه این رقابت حاکی از آشوب بیشتری در این منطقه خواهد بود. در حال حاضر مشخص نیست چگونه نتیجه این رویداد ممکن است چالش زا باشد؛ البته اگر چالشی ایجاد کند و اینکه آیا جامعه ترکیه به طور نسبتا فراگیری به این تغییرات بنیادین ایجاد شده و قوانین مربوط به آن واکنش نشان می دهد یا خیر.»

ایندیپندنت ادامه می دهد: «اغلب مسافرانی که به ترکیه می روند، احتمالا احساس تاثیر آنی در تفریحگاه های ساحلی نخواهند داشت. به هر حال، همان طور که در سال های اخیر دیده ایم، افزایش تعداد حملات تروریستی در مقاصد محبوب گردشگری ترکیه و پیرامون آنها، منجر به کاهش تعداد گردشگران اروپایی شده و ترکیه را از مقصد سفر آنها خارج کرده است. همچنین مشخص نیست چگونه دیکتاتوری ترکیه اکنون با اتحادیه اروپا رفتار خواهد کرد و این امر می تواند تاثیراتی روی تعداد پناهندگان خاورمیانه ای که از ترکیه عبور می کنند و به مقاصد اروپایی می روند، بگذارد. هیچ یک از این اثرات واقعی یا بالقوه کمکی به صنعت گردشگری ترکیه نمی کنند. با توجه به تمام این موارد، کسانی که قصد سفر دارند، خواه مصرف کننده باشند یا عرضه کننده، شکی وجود ندارد با وجود اطمینان به این صنعت با این چالش سیاسی اخیر کمکی دریافت نمی کنند.»

تهدید بی اثر!

به هر صورت، برخی از افراد نیز در مورد پتانسیل ترکیه برای بهبود محبوبیتش به عنوان یک مقصد گردشگری خوش بین هستند. تد ویک، مدیر شرکت Kirker Holidays باور دارد که تهدیدات موجود در ترکیه در بیشتر اروپا تکرار شده اند و مسافران به سهولت نسبت به خطرات آن آگاه تر می شوند.

وی به ایندیپندنت می گوید: «همانند سایر مقاصد مانند استکهلم، برلین، پاریس، نیس، بروکسل و حتی لندن، استانبول در ماه های اخیر تا حدودی اثرات مخربی را تجربه کرده است. به هر صورت، گردشگرانی که از ترکیه و استانبول بازدید کرده اند، از میهمان نوازی گرم، خدمات فوق العاده و ارزش زیاد پول گزارش کرده اند.» وی اضافه می کند: «ایمنی و امنیت برای گردشگران همیشه عامل مهمی بوده است، اما مسافران باتجربه به سرعت به آگاهی زیادی که اخیرا در مورد این معضلات ایجاد شده و جهان را در بر گرفته، خو گرفته اند و برای جوامع غربی، ریسک اغلب مشابه کسانی است که انتخاب کرده اند به جای آنکه به خارج از کشور سفر کنند، در خانه بمانند.»

این فعال گردشگری معتقد است: «بسیاری از مشتریان دیدگاهی عقلایی و عمل گرا به این موضوع داشته و اکنون نسبت به این مطلب که خواسته های سفر آنها با تهدید روبه رو شود، بی رغبت هستند. هرچه مسافران باتجربه تر باشند، بیشتر درک می کنند که پیش بینی اینکه دفعه بعد کجا با تهدید روبه رو می شود، دشوار است.»

در واقع، تمام خبرها در مورد گردشگری ترکیه نامساعد نبوده است. درحالی که با توجه به آمار موجود، رزروها برای سفر به ترکیه در تابستان سال 2017 در حال حاضر نسبت به 12 ماه گذشته 18 درصد کاهش یافته، ابتا گزارش های مثبتی از تعداد گردشگران بریتانیا برای تعطیلات عید پاک در تفریحگاه های جنوبی ترکیه ارائه کرده است.

1