20 آوریل 2024 - 04:45
استاندار کردستان تأکید کرد

منطقه آزاد کردستان، راه نجات کول بَرها

22 آوریل 2017 - 11:40 dsfr.ir/yg2sw

منطقه آزاد کردستان، راه نجات کول بَرها
من و تو
کولبران (حمل کنندگان) به افرادی گفته می شوند که برای کسب درآمد زندگی خود مجبور به حمل غیر قانونی اجناسی بین دو طرف خط مرزی می‌شوند.

استاندار #کردستان گفت: هیچ جرم سازمان یافته ای تاکنون در این استان مشاهده نشده و کردستان منطقه ای امن محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، عبدالحمید زاهدی استاندار کردستان، در نشستی رسانه ای که شامگاه دیروز 31 فروردین 96 در سنندج برگزار شد، به تفاوت های فرهنگی، اجتماعی و جغرافیایی که دلیلی برای گردشگری شده است، اشاره کرد و افزود: «کشور ما به خاطر همین تفاوت ها، ظرفیت بالایی در گردشگری داخلی دارد و استان کردستان که مرکز مناطق کردنشین محسوب می شود از این قاعده مستثنا نیست. شمال بدون شرجی، جنگل، مناطق کوهستانی، دره ها و دامنه ها و دشت های زیبا و آثار باستانی در دیواندره و بیجار همگی از جاذبه های خاص استان کردستان است که به لحاظ مطالعات تاریخی و جذب گردشگر مهم است.»

او اضافه کرد: «دف نوازی یکی از امور اساسی و اصلی زندگی مردم این منطقه است. موسیقی جزوی از زندگی مردم کردستان به شمار می آید. دیدن این آداب و رسوم در مناسبت های مختلف، برای کسانی که در سایر استان ها زندگی می کنند، حتما جالب خواهد بود.»

زاهدی همچنین، با تأکید بر اینکه اجرای آیین های مذهبی فرقه های دینی در کردستان هیچ محدودیت و ممنوعیتی ندارد، اظهار کرد: «در این استان دراویشی همچون نقشبندیه در خانقاه های خود به مناسبت های مختلف برنامه های خاصی اجرا می کنند که حضور در مراسم آن ها برای گردشگران بسیار جذاب و دیدنی است.»

او در پاسخ به پرسشی درباره وجود تناقضاتی بین این اظهارات و اعمال برخی محدودیت ها ازسوی بعضی نهادها در برخورد با گردشگرانی که به قصد شرکت در آیین های منتسب به دراویش و یا سایر فرقه ها به کردستان سفر می کنند تأکید کرد: «هیچ محدودیتی در این باره وجود ندارد. ما حتی خودمان امنیت را برای حضور گردشگران در این مراسم ها و مناسبت ها برقرار می کنیم.»

استاندار کردستان توضیح داد: «در گذشته بسیاری از برنامه ها تعطیل بود که اکنون احیا شده است، مثل جشنواره تئاتر خیابانی مریوان که سال 1365 در زمان بمباران شیمیایی راه افتاد، اما بعدها تعطیل شد، تا اینکه ما آن را در دولت تدبیر و امید احیا کردیم. تئاتر کردی سقز هم همین طور بود و البته جشنواره آوای کردی لیلاخ؛ همچنین از ابتدای سال 95 تاکنون 70 کنسرت در کردستان برگزار شده است.»

او در ادامه بیان کرد: «با وجود تصور بدی که متأسفانه از کردستان وجود دارد و تا اسم آن می آید همه ذهن ها به سمت ناامنی می رود، مهمان نوازی مردم این منطقه، که خود یکی از جاذبه های گردشگری کردستان به شمار می آید، مثال زدنی است.»

جرم سازمان یافته ای در کردستان تابه حال مشاهده نشده

زاهدی، با بیان اینکه کردستان ششمین استانی است که او در آن به لحاظ سیاسی و امنیتی مسئولیت دارد، گفت: «در کردستان جرم سازمان یافته، باند قتل، تجاوز و سرقت نداریم. حتی خبری از باند بزرگ مواد مخدر نیست. اگر سرقتی باشد، معمولاً به دست افراد نیازمند اتفاق افتاده است. درهرحال، جرایم سازمان یافته ای وجود نداشته است.»

او مصداقی در تأیید برقراری امنیت در این منطقه ذکر کرد و افزود: «تابستان گذشته شاهد بودم که در گردنه تَتِه، که نقطه صفر مرزی است، مسافرانی غریبه چادر زده بودند و هیچ اتفاق بدی هم برای آن ها نیفتاد.»

استاندار کردستان اضافه کرد: «مردم زیادی برای خرید به بانه سفر می کنند. هیچ وقت شنیده نشده که از آن ها زورگیری شده باشد، اتفاقی که در برخی نقاط دیگر کشور گاه رخ می دهد.»

او با تأکید بر اینکه کردستان به خصوص برای مسافران امن است اظهار کرد: «متأسفانه تصویر بدی از کردستان در ذهن مردم شکل گرفته، به نحوی که هر اتفاقی در غرب کشور رخ می دهد به نام کردستان تمام می شود. مثل داستان کول بَرها که در منطقه سردشت آذربایجان غربی رخ داد و به اسم کردستان تمام شد. حتی سیل اخیر را هم به این استان منتسب کردند. متاسفانه این اشتباه گاهی ازسوی برخی رسانه ها سر می زند. چند وقت پیش نشریه ای محلی خبری درباره قتل سه زن در منطقه کردستان منتشر کرد، درحالی که این اتفاق در ایلام و کرمانشاه هم رخ داده بود و فقط یک مورد آن به کردستان ارتباط داشت.»

زاهدی، در بخش دیگری از سخنانش، مرز را یکی از جاذبه های گردشگری برشمرد و گفت: «معمولاً مرز را جاذبه نمی دانند، درحالی که می تواند یکی از قطب های گردشگری خرید کالا باشد. بخش عمده ای از مسافران برای خرید به بانه و مریوان سفر می کنند که می توان روی این قسمت بیشتر متمرکز شد.»

او درباره ایجاد مناطق آزاد در کردستان نیز توضیح داد: «قبل از این دولت دو منطقه ویژه اقتصادی و آزاد در بانه و مریوان تصویب کرده بود که مطابق آن، مسئولیت بانه به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده بود و مریوان را بخش خصوصی در اختیار داشت که برای تملک زمین در آن با مشکل مواجه شد و کار را رها کرد؛ اما اکنون ما زمین این منطقه را تملک کرده ایم و درحال ایجاد زیرساخت در آن هستیم.»

منطقه آزاد کردستان، راه نجات کول بَرها

استاندار کردستان اضافه کرد: «طرح منطقه آزاد بانه و مریوان 12 سال پیش مطرح شده بود اما مسکوت مانده بود و جز اقدام اولیه، هیچ مطالعه دیگری روی آن صورت نگرفته بود. ما پیگیری کردیم تا طرح در شورای عالی مناطق آزاد و همین طور دولت تصویب شد. در دور گذشته، دو بار طرح به مجلس رفت که رد کردند؛ اما دوباره طرح به مجلس ارائه شده که امیدواریم در این دور تصویب شود.»

او در بیان علت رد شدن چنین طرحی در مجلس اظهار کرد: «دولت، در یک لایحه، 7 منطقه آزاد تجاری را برای تصویب به مجلس ارائه می دهد که در کمیسیون مربوطه تعداد آن ها به 80 منطقه افزایش می یابد و در ادامه هم طرح در صحن علنی مجلس رد می شود. مخالفان کل این لایحه را با 80 منطقه رد کردند، ولی اکنون یک فوریت این لایحه تصویب شده و در کمیسیون اقتصادی هم رأی آورده که زمینه تصویب را آسان تر کرده است.»

زاهدی سپس به بیمه کول بَرها اشاره کرد و افزود: «بیمه آن ها از طریق صندوق عشایری انجام شده است؛ ضمن اینکه تحت بیمه سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته اند که برای خانواده هایشان هم مزیت دارد.»

او گفت: «معتقدم که ایجاد مناطق آزاد در کردستان موضوع کول بَری را حل می کند، چون برای این قشر شغلی قانونی و آبرومند ایجاد می کند.»

بخشی از اعتبار کردستان به فعالیت های فرهنگی اختصاص می یابد

استاندار کردستان، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا، مبنی بر اینکه استانداری تاکنون برای حفظ آیین ها و سبک زندگی مردم کردستان چه اقداماتی انجام داده و چه برنامه هایی دارد، توضیح داد: «حدود دو سال است که جشنواره اقوام ایرانی را برگزار کرده ایم و قرار است سومین دوره آن بعد از انتخابات اجرا شود. اولین جشنواره ای که برگزار کردیم موسیقی و لباس اقوام بود و نمایشگاه های بسیاری در این زمینه برپا شده است.»

او همچنین درباره استفاده مردم کردستان از لباس اقوام اظهار کرد: «ممکن است استفاده از پوشش کردی در مرکز استان کم باشد، اما در شهرستان هایی مانند دیواندره و مریوان استفاده از پوشش کردی به وضوح دیده می شود.»

زاهدی افزود: «سال گذشته نیز هفته فرهنگی کردستان در بندر انزلی برگزار شد که محوریت لباس کردی هم داشت. معمولاً به مجریان همایش ها و برنامه های تلویزیونی تأکید می کنیم که از پوشش لباس کردی استفاده کنند و شاید حدود 90درصد مجریان به این موضوع توجه می کنند.»

او در پاسخ به اینکه مبلغ این بودجه چقدر است بیان کرد: «این مبلغ نسبت به اعتبارات سالانه متفاوت است، که برای نمونه درحال حاضر وضع چندان خوبی نداریم. مشکل بودجه همیشه در کشور ما وجود داشته، به ویژه با کاهش قیمت نفت هم اکنون 40درصدِ سال 1392 درآمد نفتی داریم. طبیعی است که در همه بخش ها برخی کمبودها وجود داشته باشد اما، اگر از هنرمندان استان سؤال کنید، یقیناً می گویند که بیشترین کمک ها در این زمینه در سه سال اخیر صورت گرفته است.»

استاندار کردستان ادامه داد: «در قانون، بودجه ای برای استان تعریف می کنند و براساس درخواست سازمان های دولتی و برنامه هایی که عرضه می کنند، بودجه در شورای برنامه ریزی بین دستگاه های مختلف توزیع می شود.»

او همچنین درباره فروش و صادرات صنایع فرهنگی و دستی استان اظهار کرد: «ما با کردستان عراق هم مرزیم و هر چه ما داریم آن ها هم در حوزه صنایع دستی دارند. از طرفی، به دلیل مشکلات امنیتی که آن ها دارند و کاهش قیمت نفت بعد از ظهور داعش، مشکلات بسیاری برای صادرات ما به وجود آمده است.»

1