18 آوریل 2024 - 08:24
معاون رئیس جمهور مطرح کرد:

سند جامع گردشگری نهایی می شود

20 آوریل 2017 - 20:50 dsfr.ir/zj2hl

سند جامع گردشگری نهایی می شود
کانال تلگرام زهرا احمدی پور
زهرا احمدی پور، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

معاون رئیس جمهوری در نشستی با فعالان حوزه #گردشگری استان فارس گفت: سند جامع گردشگری را در سال اول #توسعه ششم نهایی می کنیم.

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی فارس، زهرا احمدی پور در جمع فعالان گردشگری فارس افزود: تهیه سند جامع گردشگری در دستورکار قرار گرفته و ما بنا داریم در سال اول برنامه ششم توسعه این سند را نهایی کنیم.

او افزود: تمام اطلاعات مربوط به مطالعات قبلی این سند را طبقه بندی کرده ایم و کارگروه هایی با حضور دانشگاهیان، صاحب نظران، بخش خصوصی و بدنه کارشناسی سازمان درحال مطالعه و بررسی این سند هستند. این سند ابتدا به صورت پایلوت در چند استان اجرا می شود. همچنین در حوزه کارشناسی و تأمین منابع مالی از سازمان جهانی گردشگری برای اجرای این طرح درخواست حمایت و پشتیبانی کرده ایم.

احمدی پور اضافه کرد: همه وجوه دولت با اجرای طرح تعطیلات آخر هفته موافق اند. با اجرای این طرح می توانیم به رونق گردشگری منطقه ای امیدوار باشیم.

او ادامه داد: متوازن سازی زمان سفر یکی از طرح هایی است که سازمان میراث فرهنگی و سازمان محیط زیست دنبال می کنند. در این باره ما طرح سه هفته تعطیلات زمستانی را پیشنهاد کرده ایم که با توجه به آلودگی هوا در این فصل بیش ازپیش به آن توجه شده است.

احمدی پور اضافه کرد: این طرح اکنون در کمیسیون های دولت درحال بررسی است و می تواند گام بزرگی در راه استفاده از ظرفیت های گردشگری کشور باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در برنامه ششم توسعه، گردشگری به عنوان ”صنعت“ شناخته شده است و تمام قوانین مربوط به ”صنعت“ شامل گردشگری هم می شود. باید از این ظرفیت استفاده شود.

او گفت: توسعه گردشگری مورد توجه و تأکید دولت است. گردشگری، در برنامه اقتصاد مقاومتی سال 96، به عنوان یک سرفصل دارای ردیف مشخص است و می تواند از تسهیلات اقتصادی بهره مند شود. این برنامه تا پایان اردیبهشت به قرارگاه اقتصاد مقاومتی اعلام می شود.

احمدی پور تاکید کرد: گردشگری فرصتی برای ایجاد انسجام اجتماعی و دستیابی به سود اقتصادی است. پارسال درآمد کشور از محل گردشگری 8میلیارد دلار بود و امروز شاهد افزایش ورود تورهای خارجی به کشور هستیم، که باید برای آن ها برنامه ای منسجم تدارک ببینیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: گردشگری از سال 92 و در پیام های انتخاباتی رئیس جمهوری به عنوان یکی از کلیدواژه ها مطرح و به عنوان یکی از محورهای توسعه کشور تا امروز با جدیت پیگیری شده است. تمام مسئولان استانی اظهار می کنند که در دیدار با رئیس جمهوری، ایشان حتماً در مورد وضعیت گردشگری استان سؤال می کنند و می خواهند بدانند در این حوزه چه اقداماتی صورت گرفته است.

او افزود: انتظار فزاینده ای در حوزه گردشگری به لحاظ افزایش درآمد در این بخش، ورود گردشگران خارجی و ساخت هتل و تأسیسات گردشگری شکل گرفته است که امروز شاهدیم توسعه و رونق در این بخش با انتظارات منطبق نیست و دلیل آن هم وجود قوانین مزاحم در مسیر دریافت مجوزهای مختلف در حوزه گردشگری است؛ چراکه صدور بخشی از این مجوزها فردمحور است و باید این مسئله پیگیری و مشکلاتش حل شود.

معاون رئیس جمهوری افزود: کمبود منابع و اعتبارات هم بخش دیگری از مشکلات ما در این حوزه است که تمام وجوه دولت و سازمان میراث فرهنگی هم از آن متأثر است؛ اما سال گذشته تخصیص بهتری در حوزه اعتبارات داشتیم و موفق شدیم به موقع این اعتبارات را به استان ها برسانیم.

او ادامه داد: از دیگر مشکلاتی که در حوزه گردشگری وجود دارد ناهماهنگی بخش خصوصی و دولتی در اجرای دستورالعمل هاست. دستورالعمل مربوط به وضعیت تشکل ها که در ماه های پایانی حضور دکتر سلطانی فر ابلاغ شده است از همان زمان تاکنون مورداعتراض بوده، در حالی که دیدگاه های متفاوتی حتی در بخش خصوصی در مورد این دستورالعمل وجود دارد و نظر یکسان و واحدی از این بخش در این مورد شنیده نمی شود. سازمان میراث فرهنگی به دنبال ایجاد فرصت تعامل است. این سازمان سیاست گذار و برنامه ریز است و بخش خصوصی باید نقش مجری را ایفا کند.

معاون رئیس جمهوری همچنین در مورد راهنمایان گردشگری گفت: موضوع مربوط به راهنمایان گردشگری در شورای اشتغال مطرح شده و صحبت هایی هم با وزیر کار داشته ام تا راهنمایی گردشگری به عنوان شغل به رسمیت شناخته شود؛ هم اکنون 8300 نفر در این حوزه مشغول فعالیت اند، بنابراین باید از این فرصت برای ایجاد اشتغال بیشتر استفاده کرد. پس از پذیرفته شدن آن به عنوان شغل، سایر مسائل این حوزه هم قابل پیگیری خواهند بود. معاونت گردشگری موظف شده است تا طرحی را برای این موضوع آماده کند.

او تصریح کرد: از استان ها خواسته ایم که مشخص کنند به طور خاص در کدام یک از زمینه های گردشگری ظرفیت بیشتری برای فعالیت و رونق دارند؛ چراکه انتخاب زمینه ای مشخص در حوزه گردشگری امکان سرمایه گذاری مناسب و برنامه ریزی منسجم را در اختیار ما قرار می دهد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: طرحی در مجلس برای وزارتخانه شدن این سازمان رأی آورده است که عمدتاً این موضوع ازسوی دوستان حوزه گردشگری مطرح شده است. البته نمی دانم که آیا واقعاً این اتفاق به وضعیت گردشگری کمکی می کند یا خیر، چون بدون مطالعه مطرح شده است. به هرحال، ما در حوزه گردشگری برای سال 96 برنامه ها و فعالیت های خوبی تدارک دیده ایم. امروز فرصت خوبی برای توسعه این بخش و ایجاد رونق در آن وجود دارد، چراکه همدلی خوبی در دولت هست و می توان از ظرفیت مجلس شورای اسلامی هم استفاده کرد تا این بخش توسعه و رونق پیدا کند.

او گفت: کسانی هستند که گمان می کنند با رونق گرفتن گردشگری مشکلات به وجود می آورد؛ این در حالی است که ما به عنوان میزبان می توانیم تأثیرگذار باشیم. ما با رعایت شرایط جامعه میزبان میهمان را می پذیریم و نباید خودمان را از فرصت شناختی که گردشگری در اختیارمان قرار می دهد محروم کنیم. گردشگری فرصت شناخت ظرفیت ها را به ما می دهد. ما زمانی خودمان را متعلق به جایی نمی دانیم که آن مکان و محل را نمی شناسیم. گردشگری می تواند تبادلات فرهنگی را تداوم ببخشد.

معاون رئیس جمهوری گفت: امروز احساس بی هویتی در کشور مشاهده می شود و این در حالی است که با گردشگری می توان اتصال به ریشه های فرهنگی را به وجود آورد؛ چراکه رونق گرفتن این صنعت شناخت و معرفی را در پی دارد.

او تصریح کرد: گردشگران ورودی به ایران دیگر فقط قشر خاصی نیستند، بلکه هم از نظر سلیقه و هم از نظر سن بسیار متنوع شده اند. باید برای این گردشگران که برای شناخت ایران می آیند، برنامه مشخصی تهیه کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور همچنین در دیدار با اعضای سازمان های مردم نهاد فارس با اشاره به اختصاص اعتبار 3 میلیارد و 500 میلیون تومانی به موزه مشاهیر استان فارس گفت: در سال 95 درآمد حاصل از گردشگری کشور 8 میلیارد دلار بوده است.

احمدی پور با اشاره به فروش 45 میلیارد تومانی صنایع دستی در سال 95 خاطرنشان کرد: در همین سال 237 میلیون دلار صادرات صنایع دستی داشتیم.

احمدی پور در ادامه به نقش سمن ها به عنوان یک بازوی حمایت کننده از سازمان میراث فرهنگی اشاره و اضافه کرد: به دنبال تدوین یک نظام مدون برای همکاری با سمن ها هستیم تا در تمام ایام سال از حمایت آن ها استفاده کرده و این همکاری تنها به چند مناسبت خاص محدود نشود.

وی با عنوان اینکه برای هر استان متناسب با ظرفیت های آن یک شعار باید مشخص شود، تصریح کرد: ما بر اساس این شعار که ناشی از ظرفیت های همان استان است، برنامه ها را در دستور کار قرار خواهیم داد که از دلسوزان میراث فرهنگی استان فارس نیز انتظار می رود به این امر توجه ویژه داشته باشند، چراکه نگاه ما بر اساس نظامی است که در استان تدوین می شود .

احمدی پور در ادامه به پی گیری طرح یک فوریتی ایجاد تولید و اشتغال در روستاها اشاره و اضافه کرد: با تصویب مجلس یک میلیارد و 500 میلیون تومان از محل صندوق توسعه ملی به این امر اختصاص خواهد یافت.

وی اضافه کرد: توجه به روستاها و ایجاد اشتغال در حوزه صنایع دستی و گردشگری در این مناطق از مهاجرت بی رویه و مشکلات پس ازآن جلوگیری خواهد کرد که در این راستا 500 روستای کشور را با سه اولویت مشخص کرده ایم.

احمدی پور با عنوان اینکه آرزوی شخصی اش حل بیمه مشکل صنعت گران در حوزه صنایع دستی است، تصریح کرد: این موضوع را امسال در دستور کار قرار داده ایم، چراکه در این حوزه با توجه به صادرات 30 درصدی در سال 95، می توانیم حرف های بسیاری برای گفتن داشته باشیم.

وی در ادامه به انجمن های میراث فرهنگی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: ظرفیت این انجمن ها فوق العاده است، چراکه بالاترین مسؤول اجرایی هر استان یا شهرستان و بخش در رأس آن قرار دارد و این انجمن ها می توانند در سال درخواست 2 جلسه شورای تأمین داشته باشند.

معاون رئیس جمهوری گفت: باید مسئله حفاظت از میراث فرهنگی را تبدیل به دغدغه مسئولان کرد تا بتوان بر بسیاری از مشکلات غلبه کنیم چراکه وقتی مسؤولی خودش دغدغه این کار را داشته باشد، کار سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت.

1