29 مارس 2024 - 01:10

آشنایی با سیستم رزرواسیون جهانی GDS

23 آوریل 2017 - 09:00 dsfr.ir/ai3qv

اصرار هتل های ایران بر روش های سنتی میزبانی

سیستم رزرواسیون جهانی به عنوان نخستین و بهترین سامانه پیشرو به منظور برقراری ارتباط هتل ها و آژانس های بین المللی در زمینه رزرو آنلاین متصل شد.

در عصر دیجیتال، گردشگران انتظار دریافت خدماتی ویژه شخص خود را دارند. آنان نیاز دارند همیشه آنلاین و متصل به اینترنت باشند و نیاز به تجربه هایی جدید و شگفت در آنها وجود دارد. این گردشگران از مقاصدی بازدید می کنند که بتواند به آنها چیزی نوین و مجزا از چیزهایی که دیگران عرضه می کنند، ارائه دهد؛ ضمن اینکه با محیط زیست فرهنگی - اجتماعی و طبیعی در تعامل باشد.

با پیشرفت گردشگری در سطح جهان و گسترش چشمگیر کاربرد اینترنت و گوشی های هوشمند در دنیا، مفاهیم جدیدی در حوزه سفر و گردشگری به وجود آمده و این حوزه را نیازمند مسائل جدیدی کرده است که ناشی از افزایش نیاز به در دسترس بودن است. همان طور که از بررسی روندهای جهانی و گسترش تقاضای سفر به مقاصد عمده گردشگری مشخص است، گردشگران امروزی در جست وجوی مفاهیم تازه و نوینی هستند که با زندگی امروزی آنان سازگاری داشته باشد و علاوه بر آن بتوانند از ویژگی های طبیعی، زیست محیطی و اجتماعی و فرهنگی این مقاصد نیز به اندازه کافی بهره مند شوند.

در عصر دیجیتال، گردشگران انتظار دریافت خدماتی ویژه شخص خود را دارند. آنان نیاز دارند همیشه آنلاین و متصل به اینترنت باشند و نیاز به تجربه هایی جدید و شگفت در آنها وجود دارد. این گردشگران از مقاصدی بازدید می کنند که بتواند به آنها چیزی نوین و مجزا از چیزهایی که دیگران عرضه می کنند، ارائه دهد؛ ضمن اینکه با محیط زیست فرهنگی - اجتماعی و طبیعی در تعامل باشد.

با روی کار آمدن توریسم الکترونیکی و رونق تجارت الکترونیکیدر حوزه گردشگری، بحث سیستم های رزرواسیون آنلاین بیش از پیش مورد توجه دست اندرکاران این صنعت قرار گرفته است چرا که پیمودن این مسیر لاجرم بوده و ایران نیز همگام با دهکده جهانی باید به این سمت پیش رود. اگرچه که هنوز در این حوزه فاصله زیادی با نمونه های سیستم های رزرواسیون بین المللی داریم اما بهبود این بخش جز با فراهم آوردن زیر ساخت های فناوری، بانکی و مدیریت یکپارچه و نیز فرهنگ سازی های لازم در این زمینه محقق نخواهد شد.

یکی از مهم ترین موارد در حوزه فناوری الکترونیکی - گردشگری موضوع سیستم های رزرواسیون مرکزی موسوم به CRS و سیستم های توزیع جهانی معروف به GDS است.

سیستم رزرواسیون مرکزی (CRS) یک سیستم کامپیوتری جهت ذخیره و بازیابی اطلاعات و انجام معاملات مربوط به مسافرت های هوایی، هتل ها و اجاره اتومبیل است. این سیستم در اصل برای توسعه خطوط هوایی استفاده می شد که بعد از آن برای آژانس های مسافرتی نیز مورد استفاده قرار گرفت.

عملیات بزرگ CRS که در ابتدا وظیفه رزرو و فروش بلیط های خطوط هوایی را در کل جهان بر عهده داشت بعد از گذشت مدتی تحت عنوان GDS نامگذاری شد.

ایرلاین ها، بسیاری از منابع خود را جهت رزرو و فروش از طریق واگذاری به شرکت های GDS انجام می دهند و آنها نیز این ظرفیت ها را از طریق درگاه های اینترنتی خود در دسترس مصرف کنندگان قرار می دهند.

امروزه این سیستم های توزیع جهانی دیگر در حوزه خطوط هواپیمایی محدود نمی شود و همه تامین کنندگان این صنعت از جمله آژنس های مسافرتی،هتل ها، موسسات کرایه اتومبیل، کشتی های تفریحی و خطوط کشتیرانی و قطارها، همه و همه از محتوای این سیستم در پایانه های فروش خود بهره مند می شوند.

سیستم رزرواسیون جهانی (World GDS) به عنوان نخستین و بهترین سامانه پیشرو به منظور برقراری ارتباط هتل ها و آژانس های بین المللی در زمینه رزرو آنلاین متصل شد. در اصل مدیران هتل ها از سیستم های رزرواسیون مرکزی جهت مدیریت یکپارچه رزرو های خود و فروش آنلاین آنها استفاده می کنند و از این طریق قادر خواهند بود که ظرفیت‎ های خود را بر روی GDS معرفی کند.

به کارگیری این سیستم موجب اطمینان خاطر دفاتر مسافرتی خارجی از رزرو صددرصدی می شود زیرا این سامانه علاوه بر امکان رزرو آنلاین، مسئولیت انتقال وجه از آژانس به هتل را نیز برعهده دارد. همچنین با استفاده از این سیستم، آژانس از برگشت وجه پرداختی خود در هنگام کنسلی آسوده است چرا که تا زمان عدم اسکان مسافر، وجه ریالی یا ارزی به صورت بلوکه در سیستم بانکی باقی می ماند.

با آغاز اتصال هتل به این سیستم، ظرفیت خالی، نرخ و امکانات رفاهی آن در اختیار دفاتر مسافرتی و سامانه های رزرواسیون آنلاین در ایران و جهان قرار می گیرد و با استفاده از این سیستم هتل ها می توانند میانگین اشغال خود را نسبت به متوسط اشغال ایران که حدود 35 درصد است به نزدیک 80 درصد افزایش دهند.

1