20 آوریل 2024 - 12:08
به بهانه پهلوگیری نخستین کروز در آب های خلیج فارس

نیازسنجی؛ توصیه ای برای کروز ایرانی

24 آوریل 2017 - 09:30 dsfr.ir/wf16c

پهلوگیری نخستین کشتی اقیانوس‌پیمای «کروز» در قشم

موفقیت نمونه های مشابه انواع کشتی های #کروز در دنیا در جذب گردشگران، بی شک مرهون خدماتی است که به آنان ارائه می دهند.

اوایل فروردین ماه بود که خبر پهلوگیری یک فروند کشتی کروز اقیانوس پیما مجهز به امکانات تفریحی و رفاهی در بندر جزیره کیش در خبرگزاری ها منتشر شد. بنابر اعلام مسوولان، این کشتی مسافربری با قابلیت فراهم آوردن سفر ایمن، برای سفرهای تفریحی داخل کشور به کار گرفته خواهد شد و قرار است در ابتدا در مسیر کیش به قشم و برعکس و پس از آن در مسیر سایر بنادر حوزه خلیج فارس تردد داشته باشد. هدف از به کارگیری این کشتی که مسوولان از آن با عنوان بزرگ ترین کشتی گردشگری ایران یاد کرده و کارکردی مشابه کشتی های کروز برای آن قائل شده اند، رونق گردشگری دریایی است و به این منظور تعداد 1600 صندلی و 417 تخت اقامتی برای آن در نظر گرفته شده است.

همچنین این کشتی قابلیت جا به جایی همزمان بیش از 200 خودرو را دارد و 3500 متر مربع فضای رستوران، 2 سالن سینما، کتابخانه، اتاق مطالعه، سالن برگزاری همایش و اتاق بازی برای کودکان و آشپزخانه ایرانی از دیگر امکانات آن به حساب می آید. همه اینها در حالی است که از ظرفیت های بالقوه در گردشگری ایران دریا و ساحل است که هم ابعاد گسترده ای برای سرمایه گذاری دارد و هم از جذابیت بالای توریستی برخوردار است؛ تا آنجا که ایران با وجود دریای عمان و خلیج فارس در جنوب و دریای خزر در شمال، از بستر بسیار مناسبی برای ایجاد زیرساخت ها و تجهیز مقاصد تفریحی ساحلی و دریایی برخوردار است. با وجود این، کشورمان هنوز نتوانسته در میان کشورهای پیشتاز در حوزه گردشگری دریایی برای خود جایگاهی پیدا کند.

در این میان، باید توجه داشت آنچه امروزه به عنوان گردشگری دریایی در ایران شناخته شده، در واقع سفر دریایی چند ساعته برای رفتن به یک جزیره است و این با مفهوم گردشگری دریایی اندکی فاصله دارد؛ چراکه نوع فعالیت های تفریحی در گردشگری دریایی بیشتر در آب های عمیق و دور از خشکی انجام می گیرد و به تجهیزات، امکانات و آموزش های ویژه ای نیاز دارد. با این همه، ورود کروز تفریحی به صنعت گردشگری کشور و سامانه حمل و نقل دریایی را در نگاه اول باید اقدامی قابل توجه و ارزنده در راستای توسعه گردشگری دریایی ایران در آب های جنوبی دانست، چراکه تجربه موفق بسیاری از کشورها در به کارگیری این نمونه کشتی ها منجر به رونق گردشگری دریایی برای آنها شده و همین موضوع، اهمیت به کارگیری کروز در آب های جنوبی را اثبات می کند.

مقایسه امکانات کروز ایرانی با نمونه های خارجی

کشتی های کروز سفرهای تفریحی را در طول دوره های یک یا چند روزه برای گردشگران ترتیب می دهند و در این رابطه همه نوع امکانات و خدمات تفریحی برای پاسخگویی به نیاز آنان در مدتی که روی آب هستند فراهم می آورند. موفقیت نمونه های مشابه انواع کشتی های کروز در دنیا در جذب گردشگران، بی شک مرهون خدماتی است که به آنان ارائه می دهند؛ انبوهی از امکانات متنوع شامل سوئیت های خانوادگی، جکوزی و حوضچه های پرآب، استخرهای آبگرم و اتاق های ماساژ درمانی، پارک کودکان، سرسره ها و نواره های آبی، مرکز تناسب اندام، دیوارهای صخره نوردی، سالن اسکیت، سالن های مجهز برای برگزاری نمایش های کمدی و اجرای موزیک و موسیقی های زنده، کافه ها و رستوران های متعدد با ارائه خوراک های لذیذ دریایی، نمایش فیلم هایی که به تازگی اکران شده اند و ... که هرچه از تنوع بیشتر در کنار خلاقیت در ایده پردازی و طراحی برخوردار باشند، در جذب گردشگران موفق تر خواهند بود. اما در مورد به کارگیری این نوع کشتی تفریحی در صنعت گردشگری کشور مهم ترین سوالی که قابل طرح است اینکه آیا خدمات تعریف شده در این کشتی با در نظر گرفتن موازین حاکم بر کشور، پاسخگوی نیاز گردشگران متقاضی خواهد بود؟

به رغم اینکه برخی مسوولان ابراز امیدواری کرده اند که با آغاز به کار این کشتی فصل جدیدی در سفرهای دریایی و صنعت گردشگری کشور گشوده خواهد شد، پر واضح است که موفقیت این کشتی در جذب گردشگران اعم از گردشگران داخلی و خارجی در گرو ارائه خدمات مناسب و جذاب در سطح بین المللی است تا گردشگران با به دست آوردن تجربه ای تازه و شیرین و ثبت خاطراتی زیبا، لحظه هایی به یادماندنی را برای خود به ارمغان بیاورند. بی شک وجود اتاق و سالن سینما یا فضای کتابخانه را نمی توان به تنهایی یک جاذبه برای آن دانست؛ چراکه یک گردشگر صرفا برای اقامت و مطالعه یا تماشای فیلم در فضای کشتی هزینه نمی کند، بلکه می خواهد از تنوع خدمات تفریحی در مدت حضور خود روی آب بهره و لذت ببرد؛ خدماتی که محصول بازارسنجی و برنامه ریزی است و در ارائه آنها توازن میان سطح خدمات با نیازهای گروه های متفاوت گردشگران مورد توجه قرار گرفته. بالا بردن سطح آگاهی و شناخت مردم از فضاها و امکانات این کروز تفریحی گامی مهم در این حوزه تلقی می شود؛ در غیر این صورت خدمات این کشتی در مقایسه با تعرفه های تعیین شده برای آن چنانچه با نمونه های خارجی و ارائه خدمات آنها مورد قیاس قرار گیرد، ممکن است بازار آن را با رکود مواجه سازد.

1