29 مارس 2024 - 14:31

جست و جوی هیجان، دلیل سفر گردشگران اروپایی به ایران

16 آوریل 2017 - 12:10 dsfr.ir/s39hq

جست و جوی هیجان، دلیل سفر گردشگران اروپایی به ایران
میثم رودکی / دنیای سفر
یک اسکی باز اروپایی در ارتفاعات دماوند

گردشگران جوان اروپایی بیشتر علاقه مند به #گردشگری ماجراجویانه هستند و علاقه زیادی برای بازدید از محوطه های باستانی و حتی آثار تاریخی نشان نمی دهند.

شاید به دلیل همین مشکل است که ایران در ردیف کشورهای مقصد برای گردشگران جوان جهان قرار نگرفته است و بیشتر گردشگرانی که به ایران سفر می کنند میانگین سنی 50 سال دارند.

جست و جوی سخت برای سفر به ایران

مارتین اندرسن، گردشگر 27 ساله سوئدی که برای نخستین بار به ایران سفر کرده، می گوید که هدفش از سفر به ایران کوهنوردی و صخره نوردی است. او از مهمان نوازی مردم ایران و کمک آن ها به گردشگران جوان خارجی برخلاف کشورهای دیگر سخن می گوید. مارتین به همشهری می گوید که بزرگ ترین مشکل گردشگران خارجی در ایران، فراهم نبودن امکان استفاده از کارت های اعتباری بین المللی در شبکه بانکی است.

گروهی که مارتین با آن ها به ایران سفر کرده شامل 2 گردشگر جوان دیگر از سوئد است که آن ها نیز از مشکلات مربوط به کارت های اعتباری سخن می گویند. مارتین که به حدود 30 کشور جهان سفر کرده است دلیل اصلی سفر خود به ایران را کوهنوردی و صخره نوردی عنوان می کند و از بدو ورود به ایران به دنبال مکانی برای صخره نوردی است. مارتین اندرسون، متخصص کامپیوتر است و می گوید که دلیل دیگر سفر به ایران آشنایی با مردم و فرهنگ ایرانی است.

او اما نقد دیگری بر صنعت گردشگری ایران وارد می کند. مارتین می گوید: جست و جوی اینترنتی برای سفر به ایران بسیار سخت است؛ چون بیشتر سایت های معرفی ایران به زبان فارسی هستند و تلاش هابرای شناخت اینترنتی ایران پیش از سفر ناکام می ماند.

مارتین ایران را کشوری امن می داند که برخلاف ادعاهای رسانه های غربی آن چیزی نیست که تبلیغات سیاسی ارائه کرده است. او همچنین ایران را کشوری می نامد که برای گردشگران جوان اروپا دارای جاذبه های گردشگری هیجانی است. اندرسن نقد دیگری نیز به وضعیت گردشگری ایران دارد. او سفر به تایلند را آسان تر از سفر به ایران می داند و می گوید: دریافت ویزای ایران می تواند بسیار آسان تر شود.

اما موضوع دیگری که مارتین به آن اشاره می کند نبودن اطلاعات مربوط به سفرهای درون شهری و بین شهری در ایران با استفاده از مترو و اتوبوس در وب سایت گوگل است. او می گوید: این امکان هنوز در ایران فعال نشده در حالی که هر کجای جهان، می توانید حتی زمانبندی اتوبوس های درون شهری را نیز به صورت آنلاین در نقشه گوگل ببینید.

چیزی از ایران نمی دانستیم

ویکتور برسیلین 26 ساله، عضو دیگر گروه گردشگران سوئدی نیز نخستین سفر خود به ایران را تجربه می کند و چنان تحت تأثیر قرار گرفته که می گوید: پیش از سفر به ایران دانش زیادی در مورد این کشور و جاذبه های گردشگری نداشتم ولی این سفر تجربه خوبی بود. حمل و نقل عمومی در تهران خوب است و از این کشور و مردمانش بسیار آموختم. برسیلین می گوید: حالا پس از سفر به ایران از این کشور اطلاعات بهتری به دست آورده ایم و امیدواریم رسانه های آمریکایی نیز در مورد ایران و واقعیت این کشور بیشتر فکر کنند؛ چون آن ها می گویند ایران خطرناک است و تلاش دارند این موضوع را به جهان القا کنند در صورتی که اینطور نیست. او نیز با انتقاد از فعال نبودن امکان استفاده از کارت های اعتباری در سیستم بانکی ایران، این موضوع را یکی از دلایل سخت تر شدن سفر به ایران اعلام کرد.

ایران کشوری باز و مدرن

سارا مگنیسن 28 ساله گردشگر دیگری است که به همراه گروه سه نفره سوئدی به ایران سفر می کند. او نیز که نخستین بار است به ایران آمده در تجربه نخست، وضعیت برایش به گونه ای شد که به دلیل نبود زیرساخت های مالی مناسب در کشور برای استفاده از کارت های اعتباری بین المللی در شبکه بانکی ناچار به تماس با همکلاسی خود در دانشگاه محل تحصیل در سوئد شد تا برای مرتفع کردن مشکلات مالی از او کمک بگیرد. همکلاسی ایرانی تبار او نیز در تماس با بستگان خود در ایران مشکل مالی او را مرتفع کرد. کمک کردن یکی از خصوصیات خوب ایرانی هاست که سارا مگنیسن از آن با عنوان مهمان نوازی گرم ایرانی و فرهنگ کمک به گردشگران یاد می کند. او می گوید که پس از دیدار از ترکیه و قبرس به ایران سفر کرده است. به گفته مگنیسن، تصمیم او برای سفر به ایران پس از آن جدی شد که دوستانش در سوئد تعریف زیادی از ویژگی های مردم ایران و جاذبه های گردشگری کشور کردند.

او می گوید: در ایران مردم به راحتی با شما سخن می گویند و حتی شما را به صرف غذا دعوت می کنند. به گفته او، ایران امروز برخلاف آنچه رسانه ها در غرب می گویند کشوری باز و مدرن است. این گردشگر سوئدی در هفته ای که به ایران سفر کرده است آنطور که می گوید، با مردم و جاذبه های گردشگری ایران نیز آشنا شده است.

سارا مگنیسن از مهمان نوازی خوب ایرانی ها یاد می کند و می گوید: ایرانی ها مهربانانه به ما کمک کردند و نیاز مالی مان را هم مرتفع کردند. البته این موضوع برای ما سخت است و گردشگر خارجی باید بتواند از کارت های اعتباری در ایران استفاده کند. این گردشگر سوئدی که همچون دیگر عضو گروه خود به حدود 30کشور سفر کرده است، گفت: سفر به اسپانیا و تایلند بسیار آسان بود اما برای ویزای ایران باید مدتی در انتظار ماند.

به گفته سارا مگنیسن، سفر به ایران تجربه خوبی برای او و دوستانش بود که آن ها را به سفر دوباره تشویق کرده است. مگنیسن می گوید: پیش از سفر به ایران با خانواده اش در مورد ایران صحبت کرده بود و با توجه به خبرهایی که در مورد عراق و سوریه در جهان مخابره می شود، آن ها از او پرسیده بودند آیا مطمئن است در چنین شرایطی می خواهد به ایران سفر کند؟

1