28 مارس 2024 - 15:18

فقر راهنمای گردشگری در ایران

15 آوریل 2017 - 11:30 dsfr.ir/t33kn

فقر راهنمای گردشگری در ایران
میثم رودکی / دنیای سفر
گردشگران خارجی در مسجد جامع اصفهان

هفت هزار راهنمای رسمی در کشور وجود دارد، در حالیکه وقتی فصل #گردشگری فرا می رسد به شدت دچار فقر راهنمای حرفه ای می شویم.

"رییس هیات مدیره جامعه تورگردانان"

به گزارش ایسنا، ابراهیم پورفرج این مطلب را درحالی در نشست خبری که با همراهی دیگر اعضای هیات مدیره جامعه تورگردانان برگزار شد، مطرح کرد که از تفاهم با جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی برای ارتقاء سطح دانش و زبان تخصصی راهنمایان تور و جبران این خلاء خبر داد.

او گفت: با آن که راهنمایان گردشگری پیش از دریافت کارت رسمی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، دوره های آموزشی را در موسسه های دارای مجوز همین سازمان می گذرانند، اما اغلب توانمند و یا آماده ی اجرای تور نیستند. دانش زبان انگلیسی بسیاری از آن ها صفر است، اصلا نمی دانیم در این موسسه های آموزش راهنمایان تور که این همه هم پول می گیرند، چه چیزی یاد می دهند. همین چند وقت پیش برای برگزاری یک دوره آموزشی حرفه ای با بیش از 300 راهنمای داوطلب مصاحبه کردم که به جرأت می توانم بگوییم فقط چهار نفرشان توانمند بودند و در تورهای گردشگری می توان از حضورشان بهره برد و یا با خیالی آسوده آن ها را با گردشگران خارجی همراه کرد.

وی درباره ی تفاهم نامه ای که بین جوامع تورگردانان و راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی بسته شده است، توضیح داد: با توجه به سطح دانش و آگاهی برخی راهنمایان کارت دار و موج ورود گردشگران خارجی به کشور که نیاز بازار به افراد حرفه ای تر را شدیدتر کرده، قرار شد؛ دوره ی تکمیلی آموزش راهنمایان گردشگری به زبان های تخصصی انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی و فرانسه به مدت دو ماه برگزار شود که هزینه ی آن برای هر نفر حدود یک میلیون و 200 هزار تومان تمام می شود، اما جامعه تورگردانان 70 درصد آن را تقبل می کند تا مسائل مادی مانعی برای توسعه آموزش نشود.

رییس هیات مدیره جامعه تورگردانان اضافه کرد: در نخستین دوره ی این آموزش ها نزدیک به 40 نفر داوطلب بودند که پس از مصاحبه، 18 نفر برای ادامه آموزش ها انتخاب شدند، افراد بازمانده نیز به یکی از موسسه آموزشی زبان انگلیسی که با آن قرارداد بسته شده، معرفی شدند تا دانش خود را ارتقاء دهند.

او افزود: ما راه را برای هیچ گروهی نبسته ایم، تلاش ما بر این است راهنمایانی را که اطلاعات خوبی از فرهنگ و تمدن ایران دارند، اما به زبان تخصصی دیگری تسلط ندارند، در گردشگری داخلی بکار گیریم، برای همین در تفاهمی که بسته شده، طراحی سه نوع کارت مطابق با ظرفیت و مهارت راهنمایان ورودی، خروجی و داخلی، پیشنهاد شده است.

پورفرج تاکید کرد: با توجه به چشم اندازی که برای جذب گردشگر خارجی ترسیم شده دست کم به یک هزار راهنمای حرفه ای نیاز است که در شرایط فعلی فاصله زیادی تا آن هدف داریم و باید تلاش کنیم سریع تر این نیاز را تامین کنیم، برای همین بدون توجه به برنامه های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خودمان دست به کار شده ایم.

رییس جامعه تورگردانان بیان کرد: یقین دارم اگر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در بسیاری از امور با بخش خصوصی مشورت کند به راه حل های جامع و کاربردی تری می رسد و اهدافی که ترسیم کرده سریع تر محقق می شود.

دیدگاه ها

  • امير 15 آوریل 2017 - 12:36

    وقتي دانشجوي گردشگري بعد از چهار سال درس خوندن و مدرك گرفتن بايد مجددا بره و با پرداخت هزينه بالا در آموزشگاههاي مختلف ثبت نام كنه تا بتونه كارت ليدري بگيره وضعيت بهترين از اين نميشه ، اكثر اونهايي كه در آزمون جامع شركت ميكنند و قبول ميشن شايد كمي زبان بلد باشن ولي كلا با تقلب امتحاناتشون رو پاس ميكنند و كاملا بيسواد هستند ، اين قانون احمقانه حداقل بايد براي دانشجويان مديريت جهانگردي حذف بشه و اونا بتونن در سال اشتغال و اين حرفا كه همواره شعار بوده بتونن وارد بازار كار بشن ، دانشجوي مديريت جهانگردي كه ليسانس گرفته و ٤ سال درس خونده احداقل حقي كه داره بايد بتونه بدون دردسر كارت ليدري بگيره ، حداقل به صورت يكساله و طبق عملكردش اگر توانايي داشت كه هيچ اگر نداشت بعد از يكسال كارت ليدري اش باطل بشه ، اكثر دختران و پسران علاقه مند به فعاليت در حوزه توريسم و اين دلايل در ايران نا اميد و سرخورده ميشن و معمولا براي كسب كار سر از كشور تركيه در ميارن كه بعد از مدتي به انواع فحشا و فساد اخلاقي هم دچار ميشن ، جواب ااين خيانتها رو كدوم ناداني بايد بده ⁉️

  • امير 15 آوریل 2017 - 12:39

    اگر قصد كمك دارين نوشته من رو تاييد كنيد ، دانشجوي گردشگري حتي اگر زبان تخصصيش هم خيلي قوي نباشه با دريافت كارت ليدري براش انگيزه ايجاد ميشه تا براي جلوگيري از ابطال كارت يكساله كه اگر بهش بدن بره و زبانش رو تقويت بكنه ، نه مثل افرادي كه تو آزمون جامع شركت ميكنن بيا و با تقلب امتحانات رو پاس كنن و كارت بگيرن و ديگه هيچ !

  • مازیار 17 آوریل 2017 - 13:17

    با سلام. صحبت شما کاملا صحیح هست. متاسفانه مسوولین و تصمیم گیرندگان دولتی در این صنعت و همینطور پیشگامان این صنعت در بخش خصوصی، همچون بسیاری از موارد دیگر، نه تنها در این خصوص حاضر به اندیشیدن و عملکرد منطقی نیستند بلکه به طرق مختلف و با قوانین دست و پاگیر و سلیقه ای و با نهایت توان مانع رشد و اشتغال در این صنعت می شوند.

1