14 آوریل 2024 - 08:50

انتقاد صریح مجلس از عملکرد سازمان میراث فرهنگی

10 آوریل 2017 - 13:00 dsfr.ir/x95jp

انتقاد صریح مجلس از عملکرد سازمان میراث فرهنگی
rouhani.ir
مجلس شورای اسلامی

نمایندگان فراکسیون مستقل ولایی مجلس با دعوت از رئیس #سازمان #میراث #فرهنگی مشکلات موجود در این سازمان را با زهرا احمدی پور مطرح کردند.

نمایندگان فراکسیون مستقل ولایی مجلس با دعوت از رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشکلات موجود در سازمان میراث فرهنگی را با زهرا احمدی پور مطرح کردند و از او پاسخ خواستند. انتقادهای نمایندگان مجلس بر درآمد پایین صنعت گردشگری، نحوه ثبت آثار تاریخی، کاوش نشدن محوطه های باستانی، ضعف مدیریت در سازمان میراث فرهنگی، خالی ماندن ظرفیت هتل ها و تبلیغات ضعیف سفر به ایران در کشورهای خارجی متمرکز بود.200 نماینده مجلس نیز چند روز پیش طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه را بار دیگر و این بار در ماه های پایانی دولت یازدهم به جریان انداختند.

سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون مستقل ولایی مجلس در خصوص وضعیت کنونی سازمان میراث فرهنگی و بخش گردشگری به همشهری گفت: نمایندگان مجلس از عملکرد سازمان میراث فرهنگی رضایت ندارند و این موضوع به دولت کنونی و رئیس جدید این سازمان مربوط نمی شود.

او با تأکید بر اینکه درآمد برخی کشورها حتی در همسایگی ایران از صنعت گردشگری بیش از تراز تجاری آن ها و درآمد مرتبط با منابع زیرزمینی آنهاست، افزود: در همین همسایگی ما چنین کشورهایی وجود دارند و گردشگران ایرانی را هم جذب می کنند.

نقوی حسینی صنعت گردشگری را یکی از ستون های درآمدی دولت ها پس از مالیات و استخراج منابع زیرزمینی خواند و گفت: لازم است به ستون سوم منابع درآمدی در ایران نیز در حد و اندازه خودش به لحاظ مدیریت و ساختار توجه شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که پیش تر عضو فراکسیون میراث و گردشگری نیز بود با اشاره به دیدار 2 سال پیش خود با رئیس مجلس سنای فرانسه گفت: رئیس مجلس سنای فرانسه به ما اعلام کرد که دخترش پس از سفر گردشگری به ایران و دیدار از شهرهای تهران، اصفهان و شیراز نظر او را به طور کامل نسبت به ایران تغییر داد.

وی افزود: کشوری که دارای چنین امکاناتی است چرا باید نوع مدیریت و نوع ساختار در آن باعث شود که این سرمایه از دست برود؟

نقوی حسینی گفت: برای منابع نفتی و گازی مشترک با کشورهای همسایه میلیاردها دلار هزینه می کنیم. خب چرا برای گردشگری که ده ها برابر آن منابع می تواند برای کشور درآمد داشته باشد و همسایگان آن را برداشت می کنند برنامه ریزی نمی کنیم؟ وی افزود: باید شجاعانه ساختار مدیریت گردشگری را اصلاح کنیم.

حسینی با اشاره به طرح 200 نماینده برای تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه گفت: ساختار کنونی نمی تواند کاری انجام دهد و باید اصلاح شود. دولت، مجلس، مجمع تشخیص و دستگاه ها نیز خارج از مباحث سیاسی باید صنعت گردشگری را احیا کنند.

زهرا احمدی پور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اما در پاسخ به انتقادات نمایندگان در جلسه فراکسیون مستقل ولایی، برهم خوردن رابطه ایران و عربستان را عامل خالی ماندن ظرفیت هتل ها در شمال کشور و خراسان اعلام کرد.

وی در پاسخ به اعتراض نمایندگان درخصوص پایین بودن درآمد گردشگری کشور گفت: بخشی از افت درآمدهای گردشگری به دلیل ناپایداری تعداد گردشگر وارد شده به کشور و مرتبط با سیاست خارجی و تحرکات منطقه است که از دست سازمان خارج است.

احمدی پور درخصوص نقد نمایندگان به کم کاری سازمان میراث فرهنگی در معرفی ایران به عنوان مقصد گردشگری گفت:در تعطیلات نوروز در هماهنگی با یونسکو، 2 تا 3 هزار بروشور تبلیغاتی در پروازهای بین المللی که مبدأ و مقصدشان ایران نبود توزیع شد.

وی در پاسخ به اعتراض نمایندگان در خصوص نحوه ثبت آثار تاریخی گفت: آثار مالک خصوصی دارند و مالکان اجازه ثبت ملی را نمی دهد.معاون رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال که چرا محوطه های باستانی کشور کاوش نمی شوند نیز گفت: دلیل این اقدام نبود ظرفیت لازم برای حفاظت از محوطه پس از کاوش و نبود اعتبار و نیروی انسانی است.

ضعف مدیریت در سازمان میراث فرهنگی نیز از دیگر انتقادات نمایندگان مجلس بود که احمدی پور آن را تأیید کرد و چنین پاسخ داد: وقتی در سال 88 تا سال 90 بالغ بر 2 الی 3 هزار نیروی غیرمتخصص در جایگاه نیروی رسمی وارد سازمان میراث فرهنگی شد، نمی توان از عملکرد امروز انتظار خاص داشت و تنها می توان با آموزش نیروها را هدایت کرد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1