28 مارس 2024 - 19:45

اشترانکوه جان دوباره گرفته است

9 آوریل 2017 - 11:00 dsfr.ir/uu7u6

اشترانکوه جان دوباره گرفته است
میثم رودکی / دنیای سفر
نمایی از دریاچه گهر از بلندای قله سن بران

منطقه حفاظت شده #اشترانکوه #لرستان با تلاش ماموران محیط زیست و تشکل های مردم نهاد جان دوباره ای گرفته است.

احمد گودرزی رئیس منطقه حفاظت شده اشترانکوه لرستان در گفتگو با زیست بوم ضمن اشاره به این موضوع گفت: در سه سال گذشته تلاش بسیار زیادی کردیم تا از این منطقه که یک گنجینه زیستی است مراقبت کنیم.

وی افزود: بیش از 140 هکتار از این منطقه با همکاری نیروی انتظامی و نهادهای دست اندکار رفع تصرف شد که در این راستا باید از حمایت های سازمان حفاظت محیط زیست و مدیرکل محترم استان تشکر کنم.

گودرزی با اشاره به بازگشت پلنگ ایرانی به اشترانکوه در نتیجه ایمن سازی منطقه گفت: با کمک همکاران زحمتکش و البته همیاران و فعالان محیط زیست تلاش کردیم تا زمینه آشنایی جوامع محلی با محیط زیست را بیش از گذشته فراهم آوریم.

ایشان افزود: دانش آموزان چهار شهرستان دورود، الیگودرز، ازنا، شول آباد و جنوب منطقه اشترانکوه که بیشترین همجواری را با این منطقه ارزشمند دارند به صورت ویژه مورد آموزش قرار گرفتند تا بتوانیم به ارتقای فرهنگ محیط زیستی از پایه اقدام کنیم.

رئیس منطقه حفاظت شده اشترانکوه با بیان اینکه بیش از 60 جلسه با کوهنوردان، سمن ها و طبیعت دوستان برگزار شده است افزود: من و همکارانم اعتقاد داریم که حل برخی از مشکلات اشترانکوه جز با مشارکت جوامع محلی و ایجاد همدلی و همسویی مقدور نیست اما این امر نباید مانع از آن شود تا از قوه قهریه و اختیارات قانونی خودداری کنیم.

گودرزی که در حال تحصیل در مقطع دکترای تخصصی محیط زیست است گفت: ارتباط بسیار خوبی با رسانه ها برقرار کرده ایم که خوشبختانه توانسته اند تاثیر بسیار خوبی بگذارند و بال کمک ما باشند.

منطقه حفاظت شده اشترانکوه از تنوع زیستی گیاهی و جانوری بسیار بالایی برخورداراست. تاکنون 600 گونه گیاهی و 274 گونه جانوری در این منطقه شناسایی شده اند که از 600 گونه گیاهی شناسایی شده 68 گونه آن انحصاری این منطقه است.

1