29 مارس 2024 - 18:23

لذت کوهنوردی بهاری

6 آوریل 2017 - 14:40 dsfr.ir/3e3m4

لذت کوهنوردی بهاری
صبا میرزایی
غروب زیبای کوه های لوچو در زاهدان

روزنامه محلی #سیستان و #بلوچستان روز پنجشنبه 17 فروردین 96 مطلبی با عنوان 'لذت #کوهنوردی بهاری' منتشر کرده است.

در این مطلب آمده است: بهار کوهنوردی را از دست ندهید، از دست دادن نفس عمیق در این روزهای بهاری روی کوه ها و قله های سربلند و سرسبز، از دست دادن فرصت طلایی ورزش کردن است. کوهنوردی این روزها حس عجیبی دارد بالای کوه که می روی می توانی ساعتی با خودت خلوت کنی، می توانی از حس زیبای در اوج بودن لذت ببری، فرصت داری دقایقی از هوای خنک بهاری استفاده کنی، آن هم در حالی که برای رسیدن به آن ارتفاع ساعت ها تلاش کرده ای و سراشیبی و سربالایی ها را پیموده ای. روزهای بهاری از آن روزهایی است که دلت نمی خواهد حتی یک دقیقه اش را از دست بدهی و از طبیعتش استفاده نکنی، هوای بهاری گشت زدن در دامنه کوه را وسوسه انگیز کرده است، در این فصل تعداد آدم هایی که دل به کوه و طبیعت می زنند هر روز زیاد تر می شود.

در این میان ارتفاعات پارک ملت، گوربند و کوه های لوچو میعادگاه همیشگی کوهنوردان است، این دو مکان دیدنی از آن ارتفاعاتی است که دلت می خواهد هر وقت زمان داشتی به آن جا بروی، بر بامش بنشینی و نفسی تازه کنی. این روزها می توان از هوای جانانه بهاری استفاده کرد و به ارتفاع و هوای دلنشین کوه پناه برد، دل را سبک کرد و آدم هایی را دید که گروه گروه به نیت کوهپیمایی و سلامتی جسم و روحشان به ارتفاعات می روند، در بهار 96 می توان حداقل هر هفته جمعه ها برنامه های کوهنوردی خود را اجرا کرد و از هوای خنک اوایل فروردین در ارتفاعات لذت برد.

در این فصل به خصوص روزهای تعطیل استقبال از کوهنوردی زیاد می شود چرا که همه می دانند حیف است برای بهره بردن از هوای ناب بهاری از خواب نازشان نزنند، پیر و جوان کوله بر پشت و با لبخند رضایت به ارتفاعات می آیند و گام هایشان را با اراده برمی دارند، آن ها سعی دارند تا ریه شان را از هوای تازه پر کنند و یک روز دلنشین و پر شور را رقم بزنند.

«حسینی» از شهروندان زاهدانی که برای کوهنوردی در هوای بهاری به ارتفاعات گوربند آمده است می گوید: بهار که می آید سعی می کنم در روزهای تعطیل چند ساعتی به این مکان بیایم، از زیبایی ها و هوای تازه اش لذت ببرم و چند ساعتی کوهنوردی کنم. وی ادامه می دهد: سعی می کنم از این فرصت با حضور خانواده ام استفاده کنم، گاهی هم با دوستانم می آیم و از هوای خوب این روزها بهره مند می شوم حیف است فرصت سبز این روزهای کوهنوردی را از دست داد، به ویژه این که ارتفاعات گوربند نزدیک شهر بوده و دسترسی به آن راحت است، گاهی حتی زمستان هم به دل طبیعت می آیم و از فرصت کوهنوردی استفاده می کنم.

«گرگیج» یکی دیگر از شهروندان اظهار می کند: سعی می کنم اغلب جمعه ها کوهنوردی کنم، برایم فصل ها فرقی ندارد و دوست دارم کوه های گوربند را در همه فصل ها ببینم ولی صد در صد بهار حال و هوای خودش را دارد، برای این که بتوانم فرصت کوهنوردی در این ارتفاعات را از دست ندهم در روستای گوربند برای خودم خانه ای ساخته ام تا کل روز تعطیل را با خانواده ام در این جا سپری کنم و از طرفی از فضای طبیعت لذت ببریم.

وی اضافه می کند: کوهنوردی رشته ای مردانه محسوب نمی شود و من همیشه با خانواده کوهنوردی می کنم و می بینم که استقبال خانوادگی بسیار بیشتر از انفرادی یا حتی دوستانه آمدن است.

یکی از کارشناسان تربیت بدنی اظهار می کند: کوهنوردی یکی از ورزش ها یا از جمله تفریحات است که می تواند به صورت راهپیمایی، کوه روی، کوهپیمایی و صعود به قلل مختلف و یا صخره نوردی انجام شود.«فاطمه آبده» با بیان این که کوهنوردی تاثیر بسزایی در از بین رفتن چربی اضافه بدن دارد می گوید: در موقع فعالیت ورزشی و به خصوص کوهنوردی، کالری مورد نیاز بدن به سه برابر افزایش پیدا می کند، بدن برای تأمین کالری مورد نیاز خود به اجبار چربی های ذخیره شده را می سوزاند و به مصرف می رساند، از طرفی در موقع فعالیت ورزشی، انسان به شدت عرق می کند و مقداری از چربی های زیر پوست در اثر تعریق شسته و دفع می شود. وی ادامه می دهد: در زمان کوه نوردی مقدار خون موجود در عضلات بدن افزایش پیدا می کند و پر خون شدن عضلات باعث می شود که غذای بیشتری به عضلات برسد و عضلات قوی تر شود.

به گفته وی مویرگ های بدن در شرایط عادی و در موقع استراحت به مقدار 15 درصد ظرفیت خودشان باز و فعال هستند ولی در هنگام کوه نوردی مویرگ ها 95 درصد فعال می شوند، چون اکسیژن و غذای مورد نیاز بدن از طریق مویرگ ها به نقاط مختلف بدن می رسد که با باز شدن و فعال تر شدن مویرگ ها، مواد غذایی و اکسیژن با سرعت بیشتر و کیفیت سودمند تر به مغز و عضلات داخلی بدن می رسد.

این کارشناس با اشاره به تاثیر کوه نوردی در جلوگیری از بیماری های قند خون بیان می کند: در موقع کوه نوردی، سوخت و ساز مواد شناور در خون مانند قند، کلسترول، پروتئین ها و اسید اوریک به بهترین وجه انجام می شود و در نتیجه سوخت و ساز کامل خون از ابتلا به بیماری قند نیز جلوگیری می کند.

وی اظهار می کند: کوهنوردی با پیاده روی و تپه نوردی تفاوت دارد و صرفا یک تفریح نیست بلکه یک ورزش کاملا جدی و تکنیکی ولی توام با تفریح است، افرادای که کوهنوردی می کنند باید سعی داشته باشند وسایل، تجهیزات و البسه مناسب و استاندارد تهیه کنند و هیچ گاه تنها اقدام به انجام این ورزش نکنند و همیشه گروهی کوهنوردی کنند، کمتر کسی است که در زمان کوهنوردی به نحوی احتیاج به کمک پیدا نکند.

این کارشناس تصریح می کند: با توجه به فصل بهار و بارندگی های خوبی که انجام شد طبیعت سبز و زیبا شده است و همه دوست دارند از این هوا استفاده کنند که امیدوارم از آن درست بهره ببرند و با وسایل نقلیه به دل طبیعت نزنند و پیاده راهی این کوه شوند، همچنین با توجه به خطراتی که در کوهستان وجود دارد مردم باید بدانند که با گروه های مجوز دار و افراد با تجربه راهی شوند.

1