18 آوریل 2024 - 12:01

سفر دو روزه رئیس سازمان میراث فرهنگی به استان بوشهر

6 آوریل 2017 - 12:40 dsfr.ir/ew7ik

سفر دو روزه رئیس سازمان میراث فرهنگی به استان بوشهر
کانال تلگرام زهرا احمدی پور
بازدید رییس سازمان میراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری از موزه شهید رییسعلی دلواری

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و #گردشگری، صبح امروز برای سفری دو روزه به استان #بوشهر وارد شد.

به گزارش میراث آریا، زهرا احمدی پور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، امروز پنجشنبه 17 فروردین 96، برای سفری دو روزه وارد استان بوشهر شد و در بدو ورود با استقبال مصطفی سالاری استاندار، ناصر امیرزاده سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوشهر و جمعی از مسئولان این استان مواجه شد.

احمدی پور، در بدو ورود به این استان، از موزه رئیسعلی دلواری در شهر دلوار بازدید کرد و در حاشیه بازدید از موزه گفت: «استان بوشهر با توجه به زیرساخت هایی که دارد می تواند به قطب گردشگری دریایی در کشور تبدیل شود.»

او افزود: «توسعه گردشگری دریایی و استفاده از ظرفیت های موجود در این حوزه یکی از اهداف مهم سازمان میراث فرهنگی است که دولت نیز بر این موضوع تأکید و توجه دارد. ما از ظرفیت های دریا به لحاظ سنتی بهره برداری کرده ایم، این در حالی است که در سال های اخیر نگاه به دریا متفاوت شده است.»

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در گفت و گو با صدا و سیمای مرکز استان بوشهر، افزود: «بوشهر یکی از استان های ساحلی خلیج فارس است که ظرفیت گردشگری بسیاری دارد و می تواند در زمینه گردشگری دریایی در کشور پیشرو باشد.» او گفت: «ما باید از ظرفیت های جنوب کشور برای توسعه بخش گردشگری و به ویژه گرشگری دریایی استفاده کنیم.»

معاون رئیس جمهوری اضافه کرد: «استان بوشهر همچنین ظرفیت های بسیار خوبی در زمینه صنایع دستی دارد که باید این ظرفیت به بدنه کشور متصل شود و بتوان از آن بهره برداری کرد.» او همچنین به آثار تاریخی استان بوشهر اشاره کرد و افزود: «آثار تاریخی و فرهنگی سرمایه ملی ما هستند که در جای جای کشور باید مورد توجه قرار گیرند.»

احمدی پور هدف خود را از سفر به استان بوشهر پیگیری امور مربوط به سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین مباحث تولید و اشتغال در قالب اقتصاد مقاومتی اعلام کرد.

معاون رئیس جمهوری در ادامه سفر خود با همراهی مصطفی سالاری استاندار، ناصر امیر زاده سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوشهر و جمعی از مسئولان این استان از کاخ هخامنشی چرخاب در شهرستان برازجان بازدید کرد.

این کاخ هخامنشی در سال 1331 شناسایی و کاوش شده و با توجه به شواهد موجود متعلق به اوایل دوره هخامنشی است. این کاخ تاریخی را به لحاظ معماری می توان در کنار کاخ های پاسارگاد برشمرد. کاخ چرخاب در سال 1380 به شماره 4041 به ثبت رسیده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین از کاروانسرای مشیر برازجان بازدید کرد. این کاروانسرای تاریخی که درحال مرمت است 7 هزار مترمربع زیربنا دارد و دارای 64 اتاق است. کاروانسرای مشیر که اداره کل میراث فرهنگی بوشهر آن را در دست مرمت دارد قرار است به رستوران سنتی و فضای اقامتی در شهرستان برازجان تبدیل شود.

زهرا احمدی پور همچنین از قلعه تاریخی زائر خضرخان اهرمی در شهرستان تنگستان بازدید کرد. مصطفی سالاری استاندار، ناصر امیرزاده سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوشهر و جمعی از مسئولان این استان، در این بازدید دکتر احمدی پور را همراهی می کردند.

قلعه تاریخی زائر خضرخان اهرمی چهار برج دارد و از چهار حیاط به نام های زائر خضرخان، سام خان، نظامی و مجلسی، و یک اسطبل تشکیل شده است. این قلعه تاریخی با خشت بنا شده و دارای اتاق هایی با تزیینات گچ بری است.

قلعه تاریخی زائر خضر خان در تاریخ 1377/7/27 به شماره 2098 در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است. این قلعه تاریخی در حال حاضر در حال مرمت است و استاندار بوشهر در این بازدید از اختصاص مبلغ 270 میلیون تومان ازسوی استانداری برای ادامه مرمت این بنای تاریخی خبر داد.

معاون رئیس جمهوری هم چنین از شهر باستانی تموکن در استان بوشهر بازدید کرد.

این شهر باستانی که دارای 25 تا 30 هکتار وسعت است به عنوان یکی از محوطه های تاریخی مهم استان بوشهر شناخته می شود. در این محوطه تاریخی کتیبه ای به خط میخی باستانی و همچنین ابزارآلاتی باستانی یافت شده است. بر اساس مواد کشف شده در این محوطه تاریخی، گمان می رود که این شهر تاریخی در زمان حمله مغول مورد هجوم قرار گرفته است.

معاون رئیس جمهوری در حاشیه بازدید از تموکن، در گفت و گو با صدا و سیمای مرکز استان بوشهر، با اشاره به اینکه شهر تاریخی تموکن یک محور فرهنگی شناخته شده است تأکید کرد: «باید ظرفیت های میراث فرهنگی استان بوشهر معرفی و سامان دهی شود تا شاهد حضور گردشگران بیشتری در این منطقه باشیم.»

احمدی پور ادامه داد: «شهرستان بوشهر دارای ظرفیت های بسیار زیادی در حوزه صنایع دستی است که این ظرفیت ها باید از طریق شکل گیری تعاونی و استفاده از روش های مختلف با سایر استان ها مرتبط شود و مورد بهره برداری قرار گیرد.»

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین در حاشیه بازدید از این شهر تاریخی از تولیدات غذایی مردم محلی این منطقه نیز دیدن کرد.

1