20 آوریل 2024 - 18:13

طوفان شن، شهر باستانی را از دل خاک بیرون آورد

6 آوریل 2017 - 11:40 dsfr.ir/oj2td

طوفان شن، شهر باستانی را از دل خاک بیرون آورد
لیلا خواجویی
محوطه کشف شده در فهرج کرمان

فرماندار #فهرج از پدیدار شدن یک شهر باستانی در بخش نگین این شهرستان به علت طوفان شن خبر داد.

غلامرضا نژاد خالقی در گفت و گو با ایسنا - با اعلام این خبر گفت: طوفان شن که از دو روز گذشته در شهرستان فهرج آغاز شد، باعث پدیدار شدن بخش عظیمی از یک شهر باستانی در بخش نگین کویر، در نزدیکی شهرستان فهرج شده است.

فرماندار فهرج اعلام کرد: حدود پنج هزار متر مربع از این شهر باستانی پدیدار شده است.

وی با بیان اینکه "باید کارشناسان میراث فرهنگی مستقر شوند تا قدمت این شهر مشخص شود"، اظهار کرد: اکنون نیروهای حفاظت میراث فرهنگی در این منطقه حضور دارند.

نظر کارشناسی فقط به عهده میراث فرهنگی است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان درباره محوطه کشف شده در فهرج اظهار کرد: امروز تیم کارشناسی میراث فرهنگی به منطقه اعزام می شود تا بررسی های ابتدایی را انجام دهد و پس از بررسی ها، اظهار نظر می کنیم که محوطه تاریخی است یا نه و آیا اشیاء کشف شده قدمت تاریخی دارند؟

"محمود وفایی"، درباره انتشار خبری مبنی بر کشف محوطه تاریخی مدفون در شهرستان فهرج بر اثر طوفان شن اظهار کرد: این اظهارنظر فرماندار فهرج است و ما گلایه داریم، زیرا نظرات کارشناسی فقط به عهده میراث فرهنگی است. نمی شود صرف اینکه بر اثر وزش باد یا سیل تعدادی آثار تاریخی و کوزه کشف شود، بگوییم آثار تاریخی است و ممکن است این آثار براثر سیلاب از منطقه دیگری جا به جا شده باشند.

وفایی تصریح کرد: این اظهارنظر قابل قبول نیست و فقط سازمان میراث فرهنگی می تواند درباره این آثار و مناطق اظهار نظر کند و نظرات دیگر غیرکارشناسی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بیان کرد: باید در زمان بروز چنین مسائلی در مرحله اول مقامات محلی، سازمان میراث فرهنگی را در جریان قرار داده و تمهیدات لازم را بیندیشند تا کارشناسان بدون هر حاشیه و هیاهو در کمال آرامش به منطقه اعزام شده و کارهای ابتدایی گمانه زنی در خصوص منطقه تاریخی را آغاز کنند. در این صورت، ما نتیجه را به تهران اعلام کرده و پس از کسب مجوز، تامین امنیت و اعتبار و تجهیز کارگاه، اقدام به کاوش های باستان شناسی در منطقه می کنیم.

وفایی درباره محوطه کشف شده در فهرج اظهار کرد: فردا تیم کارشناسی میراث فرهنگی به منطقه اعزام می شود تا بررسی های ابتدایی را انجام دهد و پس از بررسی ها، اظهار نظر می کنیم که محوطه تاریخی است یا نه و آیا اشیاء کشف شده قدمت تاریخی دارند؟

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان تصریح کرد: با توجه به همجواری شهرستان های فهرج و ریگان با استان تاریخی سیستان و بلوچستان، ممکن است سیلاب های فصلی سفال ها و آثار تاریخی را از این استان و یا سایر مناطق استان کرمان جابه جا کرده باشد و نباید به محض مشاهده کوزه و یا آثار دیگری، اعلام کنیم منطقه تاریخی و باستانی است.

1