28 مارس 2024 - 13:44

معماری اماکن توریستی سنخیتی با فرهنگ مازندران ندارد

3 آوریل 2017 - 17:30 dsfr.ir/dp2w3

معماری اماکن توریستی سنخیتی با فرهنگ مازندران ندارد
میثم رودکی / دنیای سفر
اقامتگاهی در منطقه هزارجریب بهشهر / مازندران

ساخت #هتل هایی که در بطن #معماری نوین به معماری بوم گرا متناسب با منطقه مورد نظر می پردازند قطعا گردشگران را برای اقامت بیشتر وسوسه می کند.

"عضو هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی استان مازندران"

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ساخت امکانات رفاهی و هتل ها در نقاط بکر به همراه بازسازی و بهسازی روستاها در کنار اشاعه فرهنگ غنی استان مازندران در این نقاط، عاملی اساسی در جذب گردشگر و جلوگیری از نابودی الگوهای سنتی است اما بسیاری از الگوهای سنتی امروزه در زیر چرخ های تکنیک های نوین شهرسازی و ساخت بنا بخصوص در ساخت امکانات رفاهی همچون هتل ها در حال له شدن است و سبک های معماری بسیاری از اماکن تفریحی و توریستی در استان هیچ سنخیتی با فرهنگ مردمان این دیار ندارد.

سودابه مهری، مدرس حوزه معماری در دانشگاه و عضو هیات رئیسه سازمان نظام مهندسی استان مازندران در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: معماری مکمل بسیاری از آیتم های دیگر چون اقتصاد، فرهنگ و سیاست می تواند نقشی اساسی در رشد صنعت توریسم داشته باشد اما نکته ای که در امر معماری امکانات رفاهی و جذب گردشگر حائز اهمیت است و باید به آن توجه داشت این است که همواره صنعت هتلداری و بخش تفریحی اقامتی یکی از مهم ترین زیرساخت های گردشگری است. در طول سالهای گذشته تاکنون این حوزه تضمین کننده رفاه گردشگران بوده است و ضعف در این سیستم می تواند موجبات کم شدن گردشگران را سبب شود.

وی خاطرنشان کرد: تنها پیشینه کهن شهر، میراث های گرانبهای تاریخی و فرهنگی برای توسعه گردشگری کافی نیست بلکه تک تک شهرهای استان مازندران نیازمند زیرساخت های مناسب شهری منطبق با فرهنگ آن شهر، آگاهی به شرایط گردشگران و تامین خواسته های آنان است.

مدرس حوزه معماری با اشاره به اینکه معماری هتل ها و خدمات رفاهی مازندران جز زیرساخت های مهم گردشگری است و باید در خدمت جذب گردشگر باشد، یادآور شد: اگر با دیدی همه جانبه به موضوع نگاه کنیم پتانسیل های گردشگری در شرق و غرب استان مازندران باهم متفاوت است. در غرب مازندران به دلیل ورود بیشتر مسافران ظرفیت ها و قدرت مانور بیشتری در بخش امکانات رفاهی و تفریحی می طلبد.

وی گفت: در مازندران یک سری گردشگر خاص با درآمدهای اقتصادی مشخص وجود ندارد، اگر بخواهیم توجه تمامی اقشار چه گردشگران داخلی و چه خارجی را به مازندران جلب کنیم باید از اسکان های موقت، هتل هایی با درجات متوسط و بالا و متل ها با سبک و معماری لوکس و درعین حال مطابق با سنت و فرهنگ مازندران بهره بگیریم. می توان اسکان هایی موقت با توجه به نوع طبیعت هر شهر و با هزینه های اندک برای گردشگران تعبیه کرد تا گردشگران ضمن بهره بردن از طبیعت بکر از لحاظ اسکان و امکانات رفاهی به مشکلی برنخورند.

مهری خاطرنشان کرد: آمیزش معماری مدرن با معماری سنتی می تواند بنایی را خلق کند که هم فرهنگ یک ملت را در خود دارد هم مطابق با نیاز روز است.

وی بیان کرد: ساخت هتل هایی که در بطن معماری نوین به معماری بوم گرا و زمینه گرا متناسب با منطقه مورد نظر می پردازند قطعا نه تنها گردشگران داخلی که گردشگران خارجی را نیز برای اقامت بیشتر در آن منطقه وسوسه می کند.

عضو هیات رییسه سازمان نطام مهندسی استان در مورد این سوال که چگونه از لحاظ زیرساختی و امکانات تفریحی-توریستی خود را مهیای توسعه صنعت گردشگری کنیم تا به طبیعت لطمه ای وارد نشود، یادآور شد: بسیاری از فضاهای تفریحی-توریستی و پروژه های در حال اجرا در استان مازندران در حال حاضر با این هدف کلید خورده اند. از آنجا که طراحی فضای توریستی-تفریحی و موافقت اصولی آن زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است باید این امر مورد توجه قرار گیرد.

مهری خاطرنشان کرد: باید این ارگان با دقت مکان هایی را برای ساخت این فضاها تعبیه کند که به محیط زیست لطمه ای وارد نشود و باید ساخت بناها با تکیه بر الگوهای سنتی منطقه صورت بگیرد.

وی افزود: فضاهای تفریحی نباید به فضای شهری بسنده شود بلکه در جهت احیای فرهنگ روستا و بهسازی آن نیز اقدامات اصولی انجام شود. جلوی تخریب جنگل ها نیز هرچند برای ساخت زیرساخت ها باشد، باید گرفت و نباید چیزی را فدای چیز دیگری کرد باید تعامل بین طبیعت و زیرساخت ها برقرار شود.

1