29 مارس 2024 - 00:22
جزییات آماری سفرها، امدادرسانی و تخلفات نوروزی

رستوران ها در صدر متخلفان نوروزی

3 آوریل 2017 - 17:00 dsfr.ir/n52ni

رستوران ها در صدر متخلفان نوروزی
ایسنا
گزارش اعضای ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر

رستوران های بین راهی و شهری در صدر جدول تخلفات نوروزی ایستاده اند، هرچند هنوز شکایت های مردم از گوشت و تخم مرغ رکورددار است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، این اطلاعات بخشی از گزارش قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت از 32 هزار و 634 فقره شکایت مردمی است که در تعطیلات نوروزی به دست این وزارتخانه رسیده و نشان می دهد آغاز سال با حجم تخلفات همراه بوده، ضمن آنکه اورژانس کشور هم آغاز امسال را با توجه به گزارشات تصادفات جاده ای تلخ توصیف کرده و بدون این که اطلاعاتی از تلفات جاده ای بدهد آمار داده از 26 اسفند 95 تا صبح روز 14 فروردین ماه، 30 هزار و 240 مصدوم تصادفی به بیمارستان ها منتقل شده اند.

این مطالب بخشی از گزارش اعضای ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر است که روز دوشنبه (14 فروردین ماه) با حضور مرتضی رحمانی موحد، رئیس این ستاد به خبرنگاران ارائه شد.

23 هزار پرونده تخلف در نوروز به ارزش 110 میلیارد ریال!

گوران - قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت - با بیان اینکه به دنبال بازرسی 3100 نفر از مراکز خدماتی و اصناف که هتل ها، دفاتر خدمات مسافرتی و رستوران ها از آن جمله بوده اند، بیش از 23 هزار و 202 پرونده تخلفات به ارزش 109 میلیارد و 965 هزار و 231 ریال تشکیل شده است، ادامه داد: 32 هزار و 634 فقره گزارش مردمی به سامانه دریافت شکایات وزارخانه رسیده که بیشترین آن به گوشت گرم، تخم مرغ و تخلفات رستوران های بین راهی و شهری مربوط می شود.

وی اضافه کرد: 404 هزار و 203 فقره بازرسی براساس 14 هزار و 593 شکایت مردمی صورت گرفت که شکایت های منجر به تخلف 4754 مورد بوده است.

تهران بیش ترین تخلف های تعزیراتی را داشته

سرابیان نماینده وزارت دادگستری و سازمان تعزیرات حکومتی نیز با ارائه گزارشی از پرونده های رسیدگی شده، گفت: در 17 روز فعالیت ناظران سازمان تعزیرات حکومتی بیش از 58 فقره پرونده ثبت شده که بیشترین آن ها با 13 هزار و 274 فقره پرونده به استان تهران مربوط بوده و کمترین پرونده های رسیدگی شده با 279 فقره به استان خراسان جنوبی ارتباط داشته است.

17 میلیون سفر از راه هوا، زمین و دریا

غلامی - نماینده سازمان راهداری - نیز با اعلام اینکه 17 میلیون نفر از طریق دریا، هوا و زمین در تعطیلات نوروزی جابجا شده اند گفت، تلاش شده خدمات غیرحضوری بیشترین به مسافران داده شود که این مدت 80 درصد ظرفیت بلیت های پیش فروش اتوبوس غیرحضوری عرضه شد.

به گفته او، در نوروز هفت میلیون تردد جاده ای با وسایل عمومی صورت گرفته که این آمار با اتکا به آمار بلیت های فروخته شده و مسافران خدمات گرفته، مستند است.

وی اضافه کرد: از شش میلیون و 939 هزار و 634 نفر مسافری که با وسایل نقلیه عمومی جابجا شده اند، 61 درصد از اتوبوس، 22 درصد مینی بوس و 17 درصد سواری استفاده کرده اند. سفرهای مرزی نیز 18 درصد افزایش داشته که بیشترین ترددها به ترتیب از مرزهای مهران، بازرگان، بیله سوار، جلفا، نخجوان و آستارا صورت گرفته که 457 هزار و 909 نفر وارد و 476 هزار و 921 نفر تا 13 فروردین ماه خارج شده اند.

غلامی با اشاره به سفرهای هوایی نیز گفت: متوسط پروازهای داخلی و بین المللی بیش از 27 فروند با شش میلیون و 939 هزار و 634 نفر جابه جایی بوده است.

وی افزود: آمار مسافران جابجا شده از طریق راه آهن یک میلیون و 593 هزار و 256 نفر و آمار سفرهای دریایی سه میلیون و 95 هزار نفر بوده است.

نماینده سازمان راهداری همچنین به نصب 730 دوربین کنترل سرعت در جاده ها اشاره کرد و افزود: 282 هزارو 430 سرعت غیرمجاز در این ایام ثبت شده که در اختیار پلیس برای اعمال قانون قرار گرفته است. میانگین تردد سرعتی با 11 درصد افزایش روبرو بوده که بیش ترین آمار به هفتم فروردین ماه برمی گردد.

آغاز خوبی از لحاظ حوادث ترافیکی نبود

نوری معاون اورژانس کشور نیز با بیان این توضیح که مسؤولیت کل سلامت و بهداشت با این سازمان بوده گفت: در تعطیلات نوروزی بیش از 166 هزار مأموریت انجام شده که 35 هزار و 115 مورد آن به تصادفات جاده ای مربوط بوده که 30 هزار و 240 نفر مورد تصادفی به بیمارستان منتقل شده و 3578 مورد درمان در محل تصادف صورت گرفته است.

وی بیان کرد: گزارش راهداری از میزان افزایش سرعت در تعطیلات نوروزی و همچنین عملیات تصادفات اورژانس نشان می دهد سال خوبی را از لحاظ حوادث ترافیکی آغاز نکرده ایم، چرا که حجم و آمار بالا بوده و امیدواریم در ادامه سال شمار این حوادث کاهش پیدا کند.

بازدید از آثار تاریخی و موزه ها 20 تا 40 درصد رشد داشت

سمیع الله حسینی مکارم معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و رییس شورای سیاست گذاری نوروزگاه ها نیز در این جلسه با اشاره به اجرای طرح نوروزگاه در 31 استان کشور، گفت: 260 نوروزگاه غیر از مراکز استان ها در سایر شهرها برگزار شد که سبب افزایش بازدید از مراکز تاریخی و موزه ها شد و شادی و نشاط مردم را در پی داشت.

او بر این باور است که آیین های نوروزی و نوروزگاه ها جاذبه جدید گردشگاه ها به شمار می آید که بازدید از برخی مراکز تاریخی و فرهنگی از جمله آرامگاه سعدی را تا 30 درصد افزایش داده، در حالی که پیش از آغاز به کار این رویداد مثلا آمار بازدید در استان فارس فقط 4 درصد بیشتر بود.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی این سازمان نیز در تکمیل این توضیحات به برگزاری جشن ملی نوروز در کاخ گلستان با توجه به سبقه تاریخی این مکان اشاره کرد و افزود: تلاش می شود در نوروز آینده با مشارکت جدی 11 کشور دیگر عضو پرونده جهانی نوروز این جشن تکرار شود.

وی با بیان اینکه بازدید از موزه ها و محوطه های تاریخی در نوروز بین 20 تا 40 درصد افزایش داشته، اظهار کرد: از 21 پایگاه جهانی تا پایان 12 فروردین ماه دو میلیون و 524 هزار نفر بازدید کردند و آثار تاریخی و فرهنگی استان های فارس، خراسان رضوی و اصفهان نیز این مدت به ترتیب یک میلیون و 500 هزار، یک میلیون و 400 هزار و 800 هزار نفر بازدیدکننده داشته است.

به گفته او، به جز استان های غربی به خاطر برودت هوا، سایر مناطق با افزایش بازدیدکننده از محوطه های تاریخی و فرهنگی همراه بوده اند.

تخریب اتفاق نیافتاده بازدیدها توزیع شده

او سپس در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا برگزاری نوروزگاه ها و افزایش این حجم جمعیت سبب تخریب بناها نخواهد شد، گفت: برعکس این اظهارنظر فکر می کنم برگزاری نوروزگاه اقدام خوبی بوده، چرا که بار بازدید مردم از موزه ها و سایت های تاریخی را کاسته و مدت بازدید و ایستایی آن ها را در محوطه ها افزایش داده و اتفاقا به توزیع بهتر بازدیدکننده ها کمک کرده است.

وی اضافه کرد: تخت جمشید 400 هزار نفر بازدیدکننده داشت، در حالی که در محوطه آن 363 هزار و 505 نفر حضور یافته بودند. کل تلاش نوروزگاه ها تمرکز مردم بر محوطه ها بوده است و رویکرد بر این بود که مردم به یک باره به داخل یک اثر تاریخی هجوم نیاورند.

بیش ترین عملیات امداد و نجات در مازندران، اصفهان و فارس

در ادامه این جلسه، مرتضی سلیمی رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز با ارائه آماری از عملیات های صورت گرفته در تعطیلات نوروزی گفت: بیشترین عملیات در استان های مازندران، اصفهان و فارس بود که 83 هزار و 200 نفر از خدمات امداد و نجات استفاده کردند. از 25 اسفند تا صبح امروز نیز 2348 نفر توسط عوامل این سازمان به مراکز درمانی منتقل شدند و 24 هزار و 850 نفر هم از خدمات درمان سرپایی بهره گرفتند.

به گفته او 18 هزار و 975 نفر اسکان اضطراری شدند و 476 سورتی پرواز برای امداد و نجات صورت گرفته که 77 مصدوم به این وسیله منتقل شده و 2500 کیلو مواد غذایی به مناطق سیل زده انتقال داده شده است.

سلیمی اضافه کرد: 31 پایگاه ویژه برای راهیان نور اختصاص داده شد که 8016 نفر از خدمات امدادی بهره گرفتند.

او توضیح داد که 11 استان و 22 محور درگیر برف و کولاک و 15 استان مبتلا به سیل شدند که8680 نفر امدادرسانی و 68 نفر نجات داده شدند.

مسعود حبیبی رییس جمعیت هلال احمر جوانان نیز به مشارکت 20 هزار جوان در طرح های این سازمان اشاره کرد و توضیحاتی درباره فعالیت های فرهنگی، برپایی پست های ایمنی و راه اندازی کمپین "نه" به تصادفات جاده ای اطلاعاتی داد.

غلامعلی نماینده وزارت کشور از فعالیت های ستاد خدمات سفر و کمیته های امور شهرداری و بهرداری ها در تعطیلات نوروزی گزارشی را ارائه کرد.

در پایان این نشست هم از کارت جدید راهنمایان تور که از اول مهرماه امسال در اختیار راهنمایان قرار می گیرد، رونمایی شد. معاون گردشگری توضیح داد که تغییر این کارت پس از تصویب دستورالعمل راهنمایان گردشگری در هیات دولت و تببین جایگاه شغلی آن ها، با تاکید بر تخصص گرایی صورت گرفته است. رحمانی موحد همچنین دفترچه های راهنمای سفر که مجزا برای هر استان منتشر شده را معرفی کرد و گفت داده های این دفترچه ها همان اطلاعاتی است که در سامانه 09629 ارائه شده که نقشه راه گردشگر می تواند باشد.

1