29 مارس 2024 - 13:22

آمار واقعی گردشگران در بستر حسابهای اقماری گردشگری

3 آوریل 2017 - 09:30 dsfr.ir/w2046

آمار واقعی گردشگران در بستر حسابهای اقماری گردشگری
میثم رودکی / دنیای سفر
روز سیزده بدر و مسافران نوروزی

اطلاع از #آمار واقعی #گردشگران مهم ترین منبع جهت برنامه ریزی و #توسعه #گردشگری در هر مقصد است.

تعطیلات طولانی، هوای نسبتا مطلوب و شروع سال جدید فرصتی است تا همه ساله در ایام نوروز شاهد افزایش سفر و حرکت خیل عظیمی از مسافران و گردشگران داخلی و بین المللی باشیم. اگر چه این سفرها عمدتا خانوادگی و کمتر در قالب برنامه ریزی گروهی صورت می پذیرد ولیکن فعالیت دستگاه های دولتی و غیردولتی بصورت فوق العاده در این ایام موجی از اشتیاق و علاقه مندی به خدمات رسانی را میان متولیان امر و مردم ایجاد می نماید.

صرف نظر از این مسافرت ها و انگیزه های مختلف گردشگران و فعالان شاغل در این بخش، بحث آمار و ارقام واقعی گردشگران و میزان تاثیرگذاری آن بر اقتصاد و همچنین معایب و مزایای آن به چالشی جدی میان مسئولان امر، فعالان کسب و کار و رسانه ها خصوصا در پایان تعطیلات تبدیل می گردد.

آن چیزی که قابل اهمیت و توجه می باشد این است که اطلاع از آمار واقعی گردشگران مهم ترین منبع جهت برنامه ریزی و توسعه گردشگری در هر مقصدی بوده ولیکن شیوه های محاسبه آمار همواره مورد نقد و ارزیابی کارشناسان و متخصصان قرار گرفته است. سوالات فراوانی در این زمینه همواره مطرح بوده که بطور مثال این آمار و ارقام چگونه جمع آوری گردیده و ارائه دهندگان آن با چه ابزار و تحلیل هایی به این آمار رسیده اند و مضاف بر آن اثبات صحت و سقم آمار چه فایده و تاثیری در برنامه ریزی و ارزیابی عملکرد مسئولان داشته است.

واضح و روشن است که گردشگری به عنوان پدیده ای منحصر به فرد همواره با مصرف بازدیدکنندگان تعریف می شود و آن چیزی که برای مقیاس اندازه گیری قابل اهمیت و توجه می باشد مرتبط ساختن خریدهای گردشگری با کل عرضه این کالا و خدمات می باشد. حساب های اقماری گردشگری (TSA) به عنوان یکی از شیوه های اندازه گیری کمک های اقتصادی گردشگری توسط سازمان ملل متحد در سال 1991 در کنفرانس اتاوا مطرح گردید. به کارگیری این سیستم مزایای فراوانی داشته که مهم ترین آن اعطای کمک های سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) به کشورهایی است که از این حساب ها در راستای سیاست گذاری های کلان و تصمیم گیری های حوزه گردشگری بهره می برند. در حال حاضر بسیاری از کشورها با ایجاد زیرساخت های لازم و آموزش های مرتبط، زمینه را برای ایجاد قوانین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز و هماهنگی های لازم جهت استقرار نظام حساب های اقماری گردشگری فراهم ساخته اند.

در کشور ما نیز با بررسی سوابق و گزارش های ارائه شده در سال های گذشته توسط مراجع مرتبط با گردشگران همچون مرکز آمار ایران، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان توسعه تجارت، بانک مرکزی و فعالان بخش خصوصی نظیر جامعه تورگردانان و جامعه هتلداران شاهد نوعی تناقض در آمار ارائه شده و میزان واقعی تاثیر گذاری گردشگری بر اقتصاد بوده ایم ولیکن طی سال های اخیر اقداماتی نیز جهت فراهم ساختن بستر لازم به منظور به کار گیری از این حساب ها در اندازه گیری تاثیر گردشگری بر اقتصاد شامل برگزاری دو دوره آموزشی تخصصی بین المللی با حضور اساتید مطرح سازمان جهانی گردشگری به منظور آشناسازی کارشناسان و متخصصان سازمان های تاثیرگزار به همت معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور صورت پذیرفته که این موضوع می تواند در کنار عزم جدی مدیران و برنامه ریزان به منظور استقرار این سیستم در نظام محاسباتی و اجرایی کشور راهگشای انتقال اطلاعات صحیح و برنامه ریزی مناسب برای توسعه گردشگری گردد.

1