24 آوریل 2024 - 21:43

گردشگران برای حل معضل پسماند در شمال کشور عوارض بدهند

3 آوریل 2017 - 09:00 dsfr.ir/5g78d

گردشگران برای حل معضل پسماند در شمال کشور عوارض بدهند
علی رزاقی
زباله گردشگران شمال تا ۶ برابر سرانه زباله کشور است

شوراها اختیار دارند عوارض وصول کنند و #گردشگران باید عوارض بپردازند تا هزینه ها، صرف #مدیریت پسماند و جمع آوری آن شود.

"رئیس سازمان حفاظت محیط زیست"

به گزارش همشهری، عباسعلی نوبخت، معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، 21 اسفندماه سال گذشته در آخرین روز هفته منابع طبیعی معضل زباله را در کنار معدنکاری و حضور دام مازاد در جنگل به عنوان یکی از 3 عامل اصلی تهدید جنگل های شمال کشور دانست و گفت که مازندرانی ها هر روز 3150 تن، گیلانی ها 2 هزار تن و شهروندان گلستانی 1100 تن زباله تولید می کنند اما در ایام نوروز، حجم زباله به 3 برابر ایام معمولی افزایش می یابد.

نوبخت تأکید کرد: بنا به بررسی های انجام شده روزانه 753 هزار لیتر، شیرابه ناشی از زباله های دپو شده در جنگل وارد عرصه های جنگلی می شود و هم اکنون بسیاری از درختان پایین دست این شیرابه ها خشک شده و شماری هم در حال خشک شدن هستند. به گفته وی، دپو و دفن زباله در جنگل علاوه بر تهدید درختان، گونه های گیاهی حیات وحش را نیز به شدت تهدید می کند و همچنین باعث آلودگی آب می شود. او با اشاره به اهمیت رویشگاه های جنگلی شمال کشور، از مسئولان ذی ربط خواست برای مقابله با معضل زباله در جنگل های شمال چاره ای بیندیشند.

حل معضل پسماند، اولویت شهرداران و شوراها باشد

کمتر از یک ماه از گفته های معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، معصومه ابتکار از توجه خاص دولت به گیلان و مازندران خبر داد و گفت: شهرداران و شوراها، پسماند را در اولویت ببینند و برنامه منسجم داشته باشند زیرا تهدید و آسیب های پسماند بر سواحل دریای خزر و جنگل ها و محیط شهری و رودخانه ها و منابع طبیعی بر کسی پوشیده نیست.

آن طور که در گزارش مهر آمده است، ابتکار به تلاش مضاعف در جهت کاهش تولید پسماند در استان تأکید کرد و گفت: باید تولید زباله را به حداقل برسانیم و ساماندهی کنیم، زیرا استان گیلان گردشگرپذیر است و اگر ما و شما دقت نکنیم در آینده منابعی برای بهره برداری های گردشگری نخواهیم داشت. وی مناطقی همچون ماسوله و قلعه رودخان را از زیباترین مناطق گیلان دانست و خاطرنشان کرد: این مناطق دارای بیشترین حضور گردشگر و مسافر هستند و برای حل معضل پسماند ناشی از فعالیت های گردشگری این مناطق راهکار وجود دارد. به گفته وی، شوراها باید با اخذ عوارض از گردشگران هزینه مدیریت پسماندها را تأمین کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درتوضیح این مطلب تصریح کرد: هزینه های مربوط به هر فعالیت باید در خود آن فعالیت دیده شود و شوراها اختیار قطعی دارند تا عوارض لازم برای مدیریت گردشگری کسب کنند. ضمن آنکه نباید اعتبارات در جایی دیگر توزیع شود.

ابتکار در مورد انباشت زباله در رودخانه های استان گیلان گفت: دولت در بحث مرتبط با پسماند و حمایت لازم از طرح مدیریت پسماند مصوبه هایی داشته است. وی با اشاره به اینکه مصوبات این سازمان در چارت کاملی آورده شده اضافه کرد: در این چارت برای کمک به مدیریت پسماند، حمایت ها، تسهیلات و سیاست هایی که در واقع کمک به مدیریت پسماند است، گنجانده شده است.

ابتکار، بازیافت را عنصر مهم در اقتصاد کشورها خواند و خاطرنشان کرد: امروزه بر پسماند مدیریت کامل می شود و با اجرای آموزش در پسماند و تفکیک از مبدا می توان به استفاده مجدد از پلاستیک و کاغذ دست یافت. وی تبدیل پسماند آلی به کمپوست و استفاده مجدد به عنوان کود و خاک از آن را یکی از مهم ترین راهکارها خواند و گفت: با مدیریت پسماند و حل مشکلات این حوزه می توان ایجاد اشتغال کرد، زیرا پسماند جنبه اقتصادی و اجتماعی و محیط زیستی دارد.

ابتکار به استان های شمالی اشاره و تصریح کرد: در این استان ها شوراها و شهرداران باید دقت بیشتری کرده و نباید اعتبارات را در جایی دیگر توزیع کنند و وقتی به پسماند می رسند، بگویند اعتبار نداریم.

دفن زباله در 471 هکتار از اراضی مرتعی و جنگلی شمال

آن طور که عباسعلی نوبخت، معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور می گوید هم اکنون 202 هکتار از مناطق جنگلی استان های شمالی به دفن و دپوی زباله اختصاص یافته است. علاوه براین، 256 هکتار از عرصه های مرتعی شمال هم به دفن و دپوی زباله های 3استان شمالی اختصاص دارد. اما به گفته این مقام مسئول در عمل، زباله در 471 هکتار از عرصه های مرتعی و جنگلی دفن می شود که این 13هکتار بیش از آمار رسمی است.

1