18 آوریل 2024 - 15:53

مهربانی با طبیعت در روز طبیعت

3 آوریل 2017 - 08:40 dsfr.ir/1z02c

مهربانی با طبیعت در روز طبیعت
میثم رودکی / دنیای سفر
سیزده بدر 96

بوستان ها و فضاهای فراغتی #تهران در روز #طبیعت میزبان بیش از میلیون ها شهروند تهرانی بود؛ شهروندانی که این بار با تجربه بهتر به دامان طبیعت رفتند.

درست در روزهای تعطیلات نوروزی، پیام های متعددی در شبکه های مجازی منتقل می شد با این مفهوم که «در طبیعت به جز عکس، چیزی نیندازیم». این پیام و دیگر پیام های شبیه به آن نویدبخش یک اتفاق بزرگ بود؛ مهربانی بیشتر مردم با طبیعت.

از طرفی مدیریت شهری تهران نیز علاوه بر تجهیز بیش از 2 هزار بوستان و فضای فراغتی پایتخت، نسبت به فراهم آوردن امکانات خدماتی گسترده در این محدوده ها تلاش های فراوانی به اجرا درآورد از جمله استقرار نیروهای خدوم آتش نشان در کنار بوستان ها و فضاهای فراغتی، استقرار سامانه های سلامت و بهداشت و همچنین توزیع کیسه های جمع آوری پسماند در بوستان ها.

قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری تهران از توزیع 5 تن کیسه جمع آوری پسماند در بوستان های تهران در روز طبیعت خبر داد. منصور باقرصاد با اشاره به جمع آوری پسماند خشک و تر در روز 13فروردین ماه گفت: طبق برنامه ریزی ها امسال در این روز 5 تن کیسه زباله در بوستان های شهر تهران بین مردم توزیع شده است.

وی با اشاره به حضور آموزشگران سازمان پسماند در این روز ادامه داد: این افراد با حضور در بوستان ها در روز سیزده بدر از مردم خواستند تا زباله های خود را در کیسه های تعیین شده بریزند. همچنین بروشوری با مضمون اینکه با طبیعت مهربان تر باشیم، بین شهروندان توزیع شد. در انتهای روز نیز کیسه های داده شده از مردم تحویل گرفته شد. قائم مقام معاونت خدمات شهری شهرداری تهران با بیان اینکه در روز طبیعت توسط گروه آموزشی سازمان پسماند در چندین بوستان تئاتر آموزشی با مضمون مدیریت پسماند اجرا شد، افزود: سعی کردیم در این روز در تمامی بوستان های بزرگ پایتخت آموزشگران و مدیران ادارات پسماند با حضور در بوستان ها با مردم چهره به چهره صحبت کنند تا آموزش های لازم درباره عدم رهاسازی پسماندها در طبیعت به آنها ارائه شود.

وی با بیان اینکه امسال رنگ خاصی را برای کیسه های پسماند درنظر نگرفتیم، تصریح کرد: غالبا کیسه ها آبی رنگ هستند، چراکه در این روز معتقدیم که اکثر زباله های تولیدی، پسماندهای خشک هستند تا پسماندهای تر.

باقرصاد در پایان ضمن امیدواری نسبت به پاسداشت روز طبیعت گفت: با توجه به فرهنگسازی های صورت گرفته، امیدواریم شهروندان تهرانی و کل هم میهنان مان نه تنها در روز طبیعت بلکه در تمام سال، با طبیعت مهربان تر باشند و نسبت به دور ریختن زباله ها در طبیعت حساسیت بیشتری داشته باشند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران با اعلام آماده باش کامل ایستگاه های آتش نشانی در روز طبیعت گفت: 620 آتش نشان در 260 نقطه شهر مستقر شدند و گروه ویژه ای از غواصان سازمان آتش نشانی تهران با تجهیزات کامل غواصی در حاشیه دریاچه خلیج فارس حضور داشتند. جلال ملکی درباره تمهیدات سازمان آتش نشانی تهران برای روز طبیعت اظهار کرد: سازمان آتش نشانی تهران مانند سال های گذشته تمهیدات ایمنی ویژه ای را برای روز طبیعت تدارک دیده بود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران با اشاره به آماده باش کامل 123 ایستگاه آتش نشانی تهران در روز طبیعت خاطرنشان کرد: 620 آتش نشان در 260 نقطه از بوستان ها و فضای سبز، اماکن تفریحی و تجمعی، بزرگراه ها و اتوبان ها، مبادی ورودی و خروجی شهر و حتی در بخش هایی از اطراف شهر مستقر شدند. همچنین در این استقرارها از 96 دستگاه خودروی سنگین، 85 دستگاه خودروی سبک و 78 موتورسیکلت استفاده شد. وی افزود: یک گروه ویژه از غواصان سازمان آتش نشانی تهران با تجهیزات کامل غواصی در حاشیه دریاچه خلیج فارس حضور داشتند.

وی درباره زمان استقرار آتش نشان ها در سطح شهر تصریح کرد: استقرارها از ساعات اولیه صبح 13 فروردین آغاز شد و تا پایان، تخلیه کامل هموطنان از دامان طبیعت و عادی شدن تردد در بزرگراه و اتوبان ها ادامه داشت. همچنین تمامی مدیران ارشد عملیات سازمان آتش نشانی تهران علاوه بر آماده باش کامل به صورت سیار مشغول گشت زنی و سرکشی به تیم های عملیاتی بودند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « همشهری آنلاین » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1