28 مارس 2024 - 14:09

"پرچم فوج پیاده خلخال" در موزه مقدم رونمایی شد

30 مارس 2017 - 17:30 dsfr.ir/ay65a

"پرچم فوج پیاده خلخال" در موزه مقدم رونمایی شد
ایسنا
موزه مقدم در نوروز 96

دبیر ستاد #گردشگری شهرداری منطقه 11 #تهران گقت: از "پرچم فوج پیاده خلخال" در تعطیلات نوروز در عمارت زیبای "موزه مقدم" رونمایی شده است.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 11 تهران، سید عباس طباطبایی با بیان اینکه موزه مقدم از بناهای فاخر دوران قاجار است، گفت: در این عمارت زیبا علاوه بر کاشی ها و قطعات سنگی تراشیده شده بسیار زیبا آثار ارزشمندی از جمله کلکسیون پارچه، چپق و قلیان، سفالینه، شیشه، تابلو نقاشی، مسکوکات، مهرها واسناد تاریخی در آن نگهداری می شود.

وی افزود: تمامی این آثار فاخر و ارزشمند توسط استاد "محسن مقدم" که خود سال های عمرش را در خانه پدری زندگی کرده و سپس آن را وقف دانشگاه تهران کرده، جمع آوری و حفاظت شده است.

به گفته طباطبایی معماری زیبا و هنرمندانه این خانه که با مساحت 2117 متر مربع شامل حیاط بیرونی، اندرونی، اتاق پیشخوان، حوضخانه، ساختمان اربابی، ایوان قاجار، گلخانه، حوض ژاپنی، زیرزمین،  اتاق قاجار، سرایداری و ... است؛ بازدید کنندگان را با فرهنگ، تاریخ، معماری، هنر و تمدن اصیل ایرانی آشنا می کند.

هاله زرینه مدیر داخلی موزه مقدم درباره رونمایی از "پرچم فوج پیاده خلخال" گفت: برای نخستین بار "پرچم فوج پیاده خلخال" که نماد ارتش پیاده دوران قاجار و جنگ عباس میرزا و روس ها بوده؛ در این موزه رونمایی شده است.

وی با اشاره به این که در دوران قاجار بیرق های متعددی مورد استفاده ارتش بوده که هر یک نماد خاصی داشته اند، افزود: سواره نظام، پیاده نظام و ارتش توپخانه هر یک پرچم های مخصوصی برای خود داشته اند و این پرچم میراث خانواده مقدم و متعلق به "عبدالحسین خان فرهنگ" عموی پدری محسن مقدم واقف این خانه و موزه بوده است.

زرینه همچنین به یک تابلوی نقاشی اشاره می کند که در "موزه ارمیتاژ " شهر سن پطرزبورگ کشور روسیه نگه داری می شود که در آن "پرچم فوج پیاده خلخال" در جنگ "عباس میرزا و روس ها" دیده می شود.

طباطبایی خاطرنشان کرد: از این پرچم منحصر به فرد تنها دو عدد موجود است که یکی در موزه مقدم و دیگری احتمالا در دانشگاه افسری موجود است.

همچنین علاقمندان به تاریخ پرچم های ایران می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در باره "پرچم فوج پیاده خلخال" به کتاب "تاریخچه تغییرات و تحولات درفش و علامت دولت ایران از آغاز سده سیزدهم هجری تا امروز" اثر یحیی ذکاء - انتشارات وزارت فرهنگ و هنر سال 1344 مراجعه کنند.

گفتنی است، خانه و موزه مقدم در خیابان امام خمینی، بعد از خیابان شیخ هادی قرار دارد و بازدید از موزه در ایام نوروز از ساعت 9 صبح تا 5 عصر امکان است. البته محوطه حیاط این عمارت زیبا تا ساعت 21 در اختیار علاقمندان قرار دارد.

1