29 مارس 2024 - 14:22

دفن جنگل های شمال زیر زباله های نوروزی

12 مارس 2017 - 13:00 dsfr.ir/ez7iv

دفن جنگل های شمال زیر زباله های نوروزی
ایرنا
زباله های بجا مانده از گردشگران در سواحل شمال

سفرهای نوروزی در آستانه سال نو آغاز می شود، در این میان 3 استان شمالی بیش از سایر استانها مقصد #گردشگری مسافران نوروزی هستند.

براساس آمارهای غیررسمی، شمار مسافران شمال در این ایام 40 تا 60 درصد افزایش می یابد. از همین روست که معاون امور جنگل سازمان جنگل ها و مراتع کشور در آخرین روز هفته منابع طبیعی در جمع خبرنگاران از افزایش حجم زباله در ایام عید در استان های شمالی ابراز نگرانی کرد و گفت که میزان زباله همزمان با تعطیلات عید 3 برابر افزایش می یابد.

زباله سال هاست که به یکی از معضلات جدی در استان های شمالی کشور تبدیل شده و این در حالی است که از زباله به عنوان یک فرصت برای تولید ثروت و به عنوان طلای کثیف یاد می شود. با وجود این، هنوز در استان های شمالی هیچ سازوکاری برای استفاده بهینه از زباله وجود ندارد.

معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور روز گذشته با اعلام اینکه 39 منطقه در جنگل های شمال و 12 منطقه در عرصه های مرتعی شمال به دفن زباله اختصاص دارد، گفت: روزانه 6250 تن زباله در استان های مازندران، گیلان و گلستان تولید و در عرصه های جنگلی و مرتعی دفن می شود.

عباسعلی نوبخت سطح مناطق اختصاص یافته در جنگل های شمال برای دپو و دفن زباله را 202 هکتار عنوان کرد و افزود: 256 هکتار از عرصه های مرتعی شمال هم به دفن و دپوی زباله های 3 استان شمالی اختصاص دارد. در عین حال وی گفت که این آمار رسمی عرصه های اختصاص یافته به دفن زباله است درحالی که در عمل، 471 هکتار از عرصه های مرتعی و جنگلی در شمال کشور به دفن پسماند اختصاص دارد و این 13 هکتار بیش از آمار رسمی است.

این مقام مسئول در سازمان جنگل ها، سهم مازندرانی ها را در تولید زباله روزانه 3150 تن، گیلانی ها 2هزار تن و شهروندان گلستانی را 1100 تن اعلام کرد و گفت: این آمارها مربوط به روزهای معمولی سال است اما در ایام نوروز، حجم زباله به 3 برابر ایام معمولی افزایش می یابد. به گفته وی، سرانه تولید زباله در مازندران برای هر نفر یک کیلوگرم، در گیلان 850 گرم و در گلستان 750 گرم است. این در حالی است که بنا به بررسی های انجام شده روزانه 753 هزار لیتر، شیرابه ناشی از زباله های دپو شده در جنگل وارد عرصه های جنگلی می شود و هم اکنون بسیاری از درختانی که در پایین دست این شیرابه ها واقع شده اند خشک شده و شماری هم در حال خشک شدن هستند. به گفته وی دپو و دفن زباله در جنگل علاوه بر تهدید درختان، گونه های گیاهی نیز حیات وحش را به شدت تهدید می کند و همچنین باعث آلودگی آب می شود.

معدنکاری و دام؛ 2 عامل تهدید کننده جنگل

نوبخت با اشاره به وجود 542 واحد معدنی در عرصه ای به وسعت 3518 هکتار در جنگل های شمال خاطرنشان کرد: از این تعداد معدن، 259 واحد فعال، 269 واحد غیرفعال و 14 واحد متروکه هستند. نوبخت، وجود این معادن را یکی از عوامل تهدید کننده رویشگاه های جنگلی عنوان کرد و افزود: استان های شمالی نیازمند توسعه هستند اما نباید این توسعه به قیمت نابودی ارزشمندترین جنگل های جهان یعنی جنگل های هیرکانی تمام شود و باید با راهکارهای فشار از روی جنگل ها برداشته شود.

معاون امور جنگل سازمان جنگل ها و مراتع حضور 2 میلیون و 954 هزار و 604 واحد دامی در جنگل های شمال را یکی از بزرگ ترین تهدیدات این رویشگاه ها دانست و تصریح کرد: این تعداد دام 270 روز از روزهای سال در جنگل حضور دارند. براین اساس اگر هر روز فقط یک نهال خوراک یک دام شود سالانه 79 میلیون و 774 هزار و 380 نهال در جنگل نابود شده و فرصت تجدید حیات و بازپروری از جنگل گرفته می شود.

در پایان این نشست، از کمپین «همین یک زمین با پیام زباله، پاداش جنگل نیست» رونمایی شد. این کمپین که یک سال از راه اندازی آن می گذرد به اهتمام بانک ایران زمین و همکاری سازمان جنگل ها و مراتع با هدف ارتقای آگاهی و ایجاد حساسیت همه گروه های سنی برای حفظ محیط زیست شکل گرفته است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « روزنامه همشهری » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1