28 مارس 2024 - 23:38

سازه معماری خشتی دوران تاریخی در محلات کشف شد

11 مارس 2017 - 12:50 dsfr.ir/rt9iz

نخستین فصل کاوش در محوطه جم شهرستان محلات

دومین فصل مطالعات محوطه جم محلات به پدیدار شدن یک سازه معماری خشتی از دوران تاریخی، انواع قطعه سفال های ساده و منقوش و ... منجر شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، لیلا بنی جمال سرپرست هیأت دومین فصل مطالعات محوطه جم محلات استان مرکزی با اعلام این خبر گفت: این طرح با هدف تکمیل اطلاعات در زمینه عرصه حقیقی، بررسی میزان آشفتگی محوطه و شناسایی دوره های استقراری آن به انجام رسید.

این باستان شناس افزود: در این فصل از مطالعات محوطه جم با ایجاد کارگاه در بخش شمال شرقی محوطه بخشی از یک سازه معماری خشتی آشکار شد.

به گفته او، این بقایا شامل دو دیوار خشتی با عرض 100 و 150 سانتی متر و عمود بر هم باشد که احتمالا متعلق به فضای معماری بزرگی مربوط به دوران تاریخی است.

سرپرست هیأت باستان شناسی افزود: از جمله آثار به دست آمده در دو فصل حفاری مطالعه این محوطه می توان به انواع قطعه سفال های ساده و منقوش، ابزار سنگی متنوع، ادوات سنگی و ... اشاره کرد.

بنی جمال با بیان اینکه محوطه جم محلات از مهمترین و بزرگترین محوطه های جنوب شرق استان مرکزی محسوب می شود تصریح کرد که در این محوطه شواهد استقراری از دوران مس سنگی، مفرغ، پارت و ساسانی وجود دارد.

1