28 مارس 2024 - 13:51
استاندار سیستان و بلوچستان مطرح کرد

سیستان و بلوچستان در خط قرمز نیست

8 مارس 2017 - 17:50 dsfr.ir/h746i

سیستان و بلوچستان در خط قرمز نیست
ایسنا
نشست خبری استاندار سیستان و بلوچستان

استاندار سیستان برای تکمیل پروژه ریلی چابهار-سرخس از درخواست #دولت به منظور جذب اعتبارات صندوق توسعه ملی با هدف #توسعه این پروژه خبر داد.

به گزارش ایسنا، استاندار سیستان وبلوچستان در نشست خبری که پیش از ظهر چهارشنبه (۱۸ اسفند) در حاشیه سفر خبرنگاران حوزه گردشگری و میراث فرهنگی به استان سیستان و بلوچستان برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره توجیه پذیر نبودن سفر به این استان با توجه به چالش های زیرساخت، توسعه پیدا نکردن خطوط ریلی و هوایی و گرانیِ هزینه های سفر تحت تاثیر این عوامل اظهار کرد: پروژه خط ریلی استان سیستان و بلوچستان مطابق بودجه زمان بر است. راه اندازی خط چابهار-زاهدان شاید در سه سال آینده اتفاق بیافتد، اما توسعه آن تا سرخس زمان بیشتری می خواهد. برای همین درخواست دولت برای این است که اذن مقام معظم رهبری را جذب کنیم تا از اعتبارات صندوق توسعه ملی استفاده کنیم. قرار نیست که فقط به ذخایر این صندوق مفتخر شویم، چرا که برای روزهای سخت است و کدام پروژه با اهمیت تر از این است که سهم ملی کشور را در اشتغال محقق می کند؟

او گفت: اگر پروژه توسعه خط ریلی مشمول مرور زمان شود، حتما سلب فرصت ملی اتفاق افتاده است. وی ادامه داد: شبکه راه آهن این استان ۳۰۰ میلیارد تومان در صورت وضعیت پیمانکار عقب مانده که ۲۷۵ میلیارد تومانِ آن کارسازی شده تا این پروژه که به دنبال اتصال چابهار به سرخس است، به نتیجه برسد.

وی اضافه کرد: گام نخست پروژه، وصل شدن چابهار به شبکه سراسری است که امکان تردد را افزایش می دهد که به این منظور در ۳۰۰ کیلومتر آن کارگاهای احداث خط آهن ایجاد شده است.

هاشمی اضافه کرد: مطابق طرح اولیه راه آهن جمهوری اسلامی ایران، قرار است خط راه آهن اصفهان نیز به زاهدان متصل شود که در کنار خط راه آهن کرمان و تهران این پروژه توسعه یابد.

بجای تحمل ترافیک ١٢ ساعته شمال، جاده های خلوت سیستان را امتحان کنید

او درباره هزینه بر بودن سفر به این استان اظهار کرد: آمار خروجی مشخص می کند اگر مردم برای تعیین مقصدی اراده کنند، آن را حتی اگر چابهار و زاهدان باشد در سبد سفر قرار می دهند. وقتی گرایش مردم به این استان تقویت شود، توسعه زیرساخت نیز اتفاق خواهد افتاد. مردم به جای تحمل ۱۲ ساعت ترافیک شمال، می توانند تجربه سفر در خیابان های خلوت این استان را به دست بیاورند.

او یادآور شد: داشتن توقع از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای پرداخت یارانه برای سفر کافی نیست، زیرا بر این باوریم که مجلس نیز باید هم راستا با آن اقداماتی داشته باشد و ضمن آنکه باید جذابیت ها را مطرح کنیم که سفر در اولویت قرار گیرد.

او اضافه کرد: بررسی ها نشان می دهد که مردم برای سفرهای خارجی ۴.۵ میلیارد دلار صرف کرده اند، از خودمان سوال کنیم چرا آمار گردشگری اینقدر بالاست.

استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه درباره استقبال سرمایه گذاران برای فعالیت در این استان اظهار کرد: ما مشکلی از این بابت نداریم، بویژه در حال حاضر روی پروژه های کلان متمرکز شده ایم و بخش خصوصی را به مشارکت گرفته ایم، اما واقعیت این است که وقتی دروازه ها به روی استان بسته باشد سرمایه گذاری توجیه اقتصادی ندارد که البته این رویکرد در حال تغییر است.

بلندپروازی نداریم

او با تاکید بر اینکه نسبت به گردشگری بلندپروازی ندارد گفت: ما در اقدام نخست به پروژه های ملی فکر می کنیم، همانگونه که کرمان با ارگ بم توانست نشان پیدا کند، ما هم با سایت های جهانی مان مانند شهر سوخته و کویر لوت می توانیم به مقصد سفر گردشگران تبدیل شویم. آرمانی نمی اندیشم، برای همین سال آینده را آغازی برای گردشگری این استان می دانیم. تاکید ما بر این است که نگاه مردم به این منطقه تغییر کند و بیشتر تمرکزمان روی همین موضوع خواهد بود.

در تکمیل این سخنان، کامبیز مشتاق گوهری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر تور چابهار به مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان طراحی شده که مناسب است. برخی از آژانس ها نیز با دادن یارانه تلاش می کنند در این مسیر با هزینه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان این تورها را برقرار کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه درباره پرداخت یارانه به گردشگری اظهار کرد: ما از اصل پرداخت یارانه در حال گریزیم، این همه یارانه داده ایم و خسارت دیده ایم. تاکید ما این است که تسهیلا ت نو ارائه دهیم.

گوهری نیز در تکمیل این سخنان اظهار کرد: پرداخت یارانه به زیرساخت ها بسیار موفق بوده، در حوزه سفر به دلیل ناتوانی دفاتر مسافرتی محلی این پروژه ناموفق بوده است. این استان ۱۶ دفتر مسافرتی دارد که با تشویق های صورت گرفته ترجیح می دهند تورهای دولتی برگزار کنند. برای همین در حال مذاکره با آژانس های مسافرتی بزرگ کشور هستیم تا سیستان و بلوچستان را به عنوان یک مرکز بزرگ گردشگری داخلی و خارجی معرفی کنیم.

ترانزیتی ها، بیش ترین گردشگران خارجی جنوب شرق ایران

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی سیستان و بلوچستان در ادامه این سخنان درباره وضعیت گردشگری ورودی به این استان گفت: بیشترین گردشگران ورودی به این استان ترانزیت هستند، گردشگران زیارتی که از کشورهای همسایه وارد این استان می شوند و از آن گذر می کنند. هدف ما در آینده برای جذب گردشگران خارجی به مناطق روستایی و تاریخی با تاکید بر اقامتگاه های بومی است.

گوهری همچنین درباره گردشگری سلامت اظهار کرد: در این زمینه ارتباطاتی با عمان برقرار شده و همچنین قرار است از ظرفیت های دانشگاه های علوم پزشکی استان استفاده شود.

پیشنهاد طرح پاسپورت مرزی برای تردد گردشگران افغان

 هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه این سخنان، گفت: بخشی از بیماران افغانستان چارتری به هندوستان می روند که ما برای جذب آنها طرح پاسپورت مرزی را ارائه داده ایم که در صورت موافقت شورای امنیت ملی، ورود این گردشگران روان تر می شود. ضمن اینکه قبلا اقامت این افراد در استان ممنوع بوده و اکنون این ممنوعیت برداشته شده تا رفت وآمد آنها آسان تر شود.

وی سپس درباره توسعه زیرساخت های در مسیر سایت جهانی شهرسوخته، اظهار کرد: سایت جهانی شهر سوخته اول از بی نام و نشانی خارج شده و شناسنامه جهانی را به دست آورده و حالا مهمترین تاکید در برنامه ریزی های کاوش شهر سوخته است، چرا که تاکنون ۵ درصد آن صورت گرفته و اگر بتوانیم ۹۵ درصد دیگر را با ظرفیت یونسکو رونمایی کنیم، اتفاق مهمتری خواهد افتاد. برای ایجاد زیرساخت های لازم در این مسیر به ویژه تامین آب و برق بودجه لازم تامین شده که اکنون برای نقش آفرینی بخش خصوصی آماده است.

30 میلیارد ریال برای "دالان تاریخ"

گوهری در پاسخ به سوالی درباره توسعه و تغییر موزه ها که بهشت باستان شناسان لقب گرفته گفت: از محل اعتبارات استانی، ۳۰ میلیارد ریال برای موزه "دالان تاریخ" در نظر گرفته شده که امسال ساخت آن دنبال می شود. همچنین موزه بزرگ زاهدان با تمرکز بر باستان شناسی تغییر می کند. علاوه بر این قرار است موزه ها و نمایشگاه های دائمی در حوزه میراث فرهنگی تشکیل شود.

آلودگی به سوزن دوزی های قاچاق، پاک شود

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان همچنین درباره صیانت از طرح های صنایع دستی با توجه به قاچاق صنایع دستی و سوزن دوزی های افغانستان، اظهار کرد: به منظور کنترل این ورود غیر موجه، فروشگاه های دارای نشان اعتماد ایجاد شده است. متاسفانه فروشندگان غیررسمی در بازارهایی که ما نظارتی بر آنها نداریم، وجود دارند، اما خریداران می توانند در فروشگاهی دارای نشان نیاز خود را تامین کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز بر لزوم صیانت از سرمایه انسانی تاکید کرد و گفت: در همین راستا توافقی با میراث فرهنگی برای اشتغال ۱۲ هزار نفر صورت گرفته است، ضمن آنکه با سازمان صنعت معدن و تجارت باید اقدام جدی شد تا آلودگی های ناشی از ورود غیرموجه صنایع دستی، پاک شود.

وی در این نشست خبری که با منظور معرفی سیستان و بلوچستان در سال ۹۶ به عنوان مقصد سفر برگزار شده بود، به تصاویر منفی القا شده از این استان اشاره و اظهار کرد: خروج از این عادت ضروری است، باید مسیرهای نو به مردم معرفی شود. برای ما سخت است که از کشورهای همسایه سخن بگوییم، در حالی که نسبت به استان و کشور خود اطلاعاتی نداشته باشیم. برخی این استان را بهشت باستان شناسی می دانند، اما این بهشت به خاطر اخبار منفی سایر مناطق به روی آن بسته شده است.

سیستان و بلوچستان امن و آرام است

هاشمی تاکید کرد: با اطمینان اعلام می کنیم سیستان و بلوچستان امن و آرام است و در مسیر توسعه قرار گرفته و این توسعه به منزله اقتصاد ی نیست، بلکه توسعه نگاه ها است.

رسانه ملی انگار تازه بصیرت پیدا کرده!

او سپس به پروژه احداث خط لوله گاز مدتی قبل توسط رییس جمهور که افتتاح شد گفت: این پروژه بعد از ۳۵ سال در این استان اجرا شدن، اما عده ای در رسانه ملی از آن به عنوان ابزاری منفی استفاده می کنند و به این خاطر ما را زیر سوال می برند، در حالیکه ما هم اکنون می توانیم به ۱۳ هزار خانواده گاز برسانیم، گویا آنها تازه بصیرت پیدا کرده اند.

وی با انتقاد به عملکرد رسانه ها نسبت به منفی نشان دادن جو استان سیستان و بلوچستان و تاکید بیشتر بر محرومیت آن، اظهار کرد: خسارات را از این منظر می بینیم که یک خبر منفی بازتاب داده می شود، اما از کاستی ها و کمبودهای استان خبری نیست. چرا تا کنون در اخبار اعلام نشده مرکز این استان تاکنون گاز نداشته است و یا ۲۵ درصد جمعیت آن فاقد آب شُرب هستند، چون این اخبار زیر سایه دیگر اخبار منفی قرار گرفته است، اما رسانه ها به ویژه رسانه ملی روی اخبار منفی مثل حمله و انفجار تاکید بیشتری دارند. درحالیکه اگر از همه ظرفیت مان استفاده کرده بودیم، چرا من باید امروز از این همه کاستی حرف می زدم؟

تا سال ٩٣ کل استان یک سینما نداشت

استاندار سیستان و بلوچستان همچنین گفت: ما برای تکمیل حلقه های شکل نگرفته در این استان هر سال را نامگذاری می کنیم، برای نمونه ۹۳ سال فرهنگ بود، چون استان سیستان فاقد یک سینما بود، ما آن سال در این زمینه کار کردیم و چهار سال انرژی گذاشتیم تا نمایشگاه کتاب تعطیل نشود، درحالیکه قبل از این تعطیل بود. امسال را نیز "حاشیه نشینی" تعریف کرده ایم تا حق آن مردمی را که انگ خورده اند محقق کنیم و بخش دیگری از شهروندان مان با این عنوان حق شان تضییع نشود.

هاشمی اظهار کرد: ۹۶ نیز سال سفر به استان سیستان و بلوچستان است، مقصدی ناشناخته برای مردم ایران و جهان، چرا که اغلب جهانیان بر این باورند که این استان منطقه در خط قرمز و پر خطر واقع شده، درحالیکه این نگاه افرادی است که ندیده تسلیم شده اند و نقش ما این است که این نگاه را به روز کنیم، مخصوصا آنکه امروز به امنیت رسیده ایم.

1