28 مارس 2024 - 13:08
دبیرکل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه عنوان کرد

کاهش 25 درصدی سفر گردشگران به ترکیه

6 مارس 2017 - 09:30 dsfr.ir/s48w4

کاهش 25 درصدی سفر گردشگران به ترکیه
sputniknews.com
نمایی از بندر استانبول و مسجد ایاصوفیه

دبیرکل شورای مشترک بازرگانی #ایران و #ترکیه از کاهش 25 درصدی #سفر گردشگران به ترکیه در سال 2016 خبر داد.

سید جلال ابراهیمی در گفت و گو با ایسنا، گفت: ترکیه برای پوشش کسری گردشگران خود آمارهای 15 سال اخیر را ارائه کرده و روزنامه صباح در یک اقدام تعداد گردشگران خارجی را در 15 سال گذشته به شهر استانبول 108 میلیون و 869 هزار نفر اعلام کرده است.

وی ادامه داد: در سال 2002 تعداد گردشگران خارجی به استانبول 2 میلیون و 600 هزار نفر بوده که از هر 10 توریست که به استانبول سفر کرده اند یک نفر از آن ها آلمانی بودند و پس از شهروندان آلمانی بیش ترین گردشگر متعلق به ایران است. در سال 2016 تعداد ایرانیان گردشگر به استانبول 645 هزار نفر بوده است.

دبیر کل شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه با بیان اینکه گردشگری اساسی ترین محرکه اقتصاد ترکیه است عنوان کرد: گردشگران خارجی که در ترکیه بیشتر اقدام به خرید ملک می کردند در سال 2016 بیست درصد کاهش خرید خانه داشته اند، یعنی یک پنجم از خریدارهای خارجی املاک ترکیه پس از اغتشاشات ترکیه از خرید منصرف شده اند. از سوی دیگر نیز گردشگران ترکیه نسبت به سال 2015 با کاهش 25 درصدی همراه شده و به رقم 31 میلیون و 365 هزار نفر رسیده است.

ابرهیمی اضافه کرد: در سال 2016 ترکیه انتظار ورود 6 میلیون نفر گردشگر را داشت که این اتفاق نیفتاد و با افت 90 درصدی گردشگر روسی مواجه شد. روزنامه "آیندلیق" نوشت که در ترکیه روبل روسیه پذیرفته می شود و بدین ترتیب روس های گردشگر می توانند پرداخت های خود را با روبل انجام دهند.

رئیس شورای بازرگانی مشترک ایران و ترکیه تصریح کرد: اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سفر سه هفته پیش خود به کشورهای غرب آفریقای تفاهم نامه هائی را از جمله با کشورهای تانزانیا، گینه و موزامبیک امضا کرد.

وی افزود: اتحادیه گردشگران و آژانس های مسافرتی ایران لزوما باید به ایجاد فدراسیون ها و اتحادیه های استانی و همچنین کنفدراسیون آژانس های گردشگری اقدام کنند و بر اساس روش های مطالعه شده و امتحان شده روش های خود را در بخش های تغییرات الگوهای رفتاری، هتل، متل، مهمانسراها و تور لیدرها با الگوهای روز تطبیق دهند.

1