تجلی جایگاه زن در نگارکندهای 2800 ساله ایذه

9 آذر 1394 - 11:40 dsfr.ir/p95rd

تجلی جایگاه زن در نگارکندهای 2800 ساله ایذه
iranatlas.info
غار معبد و نیایشگاه تاریشا

نویسنده و پژوهشگر کتاب تاریشا گفت: حضور زنان در نگارکندهای ایذه که از اهمیت، نقش و منزلت زنان در امور اجتماعی و مذهبی در ایران باستان حکایت دارد از امتیازات ویژه عیلامیان است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، اردشیر صالح پور افزود: غار معبد تاریشا یکی از غارهای باستانی مربوط به عیلام نو است که سابقه حکاکی نگارکند های آن به 2800 سال پیش باز می گردد.

او با اشاره به سابقه باستانی و نشانه های زیست چند هزار ساله اقلیمی دراین منطقه تصریح کرد که 4 نگارکند با تصاویر زیبا و جذاب از هانی پادشاه محلی آیاپیر (ایذه)، شوترو وزیر وی و آمانتا زن هانی در 2 نگارکند جداگانه دیده می شود که گویای سکونت و احترام و نیایش خانواده حکمران محلی نسبت به این معبد مقدس است.

وی اظهار کرد: در 2 کتیبه دیگر در دل همین غار، نگاره ای با خط میخی به صورت مبسوط درباره احترام به این معبد و خدایان عیلامی حکاکی شده است که همه افراد در آن به حالتی ایستاده و دست برسینه و موقعیت دعا قرار دارند که پاهای آنان نیز به نشانه حرمت برهنه است.

صالح پور با اشاره به ویژگی های جذاب و منحصر به فرد این نگارکند ها به ویژه تصاویر زن و کودکان (دختر و پسر) تأکید کرد که حضور زنان در این مکان نشانگر حرمت، اهمیت و منزلت زن در ایران باستان است.

نویسنده و پژوهشگر کتاب تاریشا اضافه کرد: در هیچ جای ایران تصاویری با این ویژگی و به این زیبایی به زنان و کودکان پرداخته نشده است و از این حیث این نگارکندها در نوع خود ممتاز و بی مانند است.

پژوهشگر کتاب تاریشا گفت: با توجه به تعداد زیاد سنگ نگاره ها، کتیبه ها و نقوش آیینی و مذهبی در ایذه (آیاپیر) می توان این شهر را به عنوان شهر نگارکندها و شهر موزه نگاره ها معرفی کرد.

مراسم رونمایی کتاب تاریشا اشکفت سلمان، غار معبد باستان نوعیلامیان نوشته اردشیر صالح پور با حضور نویسنده، مسئولان محلی، علاقه مندان با همکاری انجمن ها و نهادهای دوستار میراث فرهنگی در محل موضوع پژوهش (غار معبد باستان تاریشا) در غار اشکفت سلمان در شهر ایذه برگزار شد.

کتاب "تاریشا" یکی دیگر از مجلدهای پژوهشی صالح پور است که پس از (الیما) که مهرماه امسال در موزه ملی ایران رونمایی شده بود روانه بازار می شود. این اثر پژوهشی با همکاری کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم) در یک هزار نسخه و 140 صفحه با کاغذ گلاسه و تصاویر تحلیلی و توصیفی از آثار و نگاره ها به چاپ رسیده است.

دیدگاه شما

CAPTCHA
این سوال برای تشخیص اسپم نبودن می باشد.
2 + 17 =
این سوال برای تشخیص اسپم نبودن می باشد.
1