29 مارس 2024 - 11:10

گردشگری خلاق؛ راهکار توسعه گردشگری قزوین

21 مارس 2023 - 22:40 dsfr.ir/je85y

گردشگری خلاق؛ راهکار توسعه گردشگری قزوین
اعظم داداشی
شکوفه های بهاری در باغستان سنتی قزوین

یک کارآفرین حوزه گردشگری گفت: باتوجه به ظرفیت های مغفول قزوین در حوزه گردشگری، طرح تأسیس خانه خلاقیت گردشگری را به استاندار پیشنهاد دادم زیرا معتقدم گردشگری خلاق تنها راهکار توسعه گردشگری قزوین است.

به گزارش «دنیای سفر» علیرضا خدابخش در گفت و گو با ایسنا درباره ظرفیت های مغفول گردشگری قزوین، اظهار کرد: اگر صنعت گردشگری را به ۲ قسمت و مقوله «گردشگری طبیعی» و «گردشگری تاریخی» تقسیم کنیم، بدون شک قزوین از جمله استان هایی است که در گردشگری طبیعی و تاریخی ظرفیت های بالقوه ای دارد. استانی که بیشترین آثار تاریخی را دارد اما متأسفانه آنطور که باید و شاید شناخته نشده و به جای آنکه به مقصد گردشگری تبدیل شود، به محلی برای گذر و دسترسی مسافران به استان های همجوار تبدیل شده است.

وی ادامه داد: ظرفیت های گردشگری قزوین، مغفول مانده و به نظر می رسد تنها راه پیشرفت و توسعه قروین، رونق گردشگری آن است و می توانیم طرح هایی را در قزوین به عنوان پایلوت اجرا کرده و گردشگری خلاقانه در کشور را نیز رواج دهیم. گردشگری خلاقانه علاوه بر اینکه باعث جذب گردشگر می شود، پرسود و زود بازده است و منافع اقتصادی زیادی دارد، از طرفی نیاز به زیرساخت کلان ندارد و با هزینه اندک قابل اجراست.

این کارآفرین حوزه گردشگری با اشاره به اینکه خلاقیتی در حوزه گردشگری قزوین وجود ندارد، تصریح کرد: در دوره معماری مدرن و معاصر آثار خلاقانه جدیدی در قزوین ساخته نشده است که بتوانیم برای آیندگان به جای بگذاریم، بنابراین لازم و ضروری است که نفایس میراثی گذشتگان را به خوبی پاس داشته و با رونق گردشگری این نفایس را معرفی کنیم تا آیندگان قدر آن را بیشتر بدانند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای توسعه و رونق صنعت گردشگری قزوین راهکارهای مختلفی وجود دارد که از جمله آن می توان به ساخت هتل ها، اقامتگاه ها و ایجاد مسیرهای ارتباطی بین شهرهای مختلف اشاره کرد و در این زمینه نیاز است؛ برنامه ریزی و سرمایه گذاری کلان اتخاذ شود.

این فعال حوزه گردشگری بیان کرد: خانه های رنگی که در راستای رودخانه نواب اجرا شده، نمونه ضعیفی از گردشگری خلاقانه است بااین حال مورد استقبال ساکنین شهر و گردشگران قرار گرفت، نمونه های دیگری از این کارها را با معماری و ریتم بهتری می توان اجرا کرد.

وی ادامه داد: همچنین می توان در نقاط مختلف گردشگری و حتی سطح خیابان ها، یک کیو آر کد (QR) بر روی زمین نقاشی کنیم، گردشگر هنگام عبور از خیابان، این کد را با تلفن همراه اسکن کند و بلافاصله بعد از ورود به سایت مذکور تاریخچه خیابان، آداب و رسوم و بناهای فاخر و گردشگری آن خیابان و همچنین رستوران ها و کلیه مراکز تجاری آن محله یا خیابان را در قالب طرح های دوبعدی و سه بعدی روی گوشی تلفن همراه خود ببیند.

پیشنهاد برگزاری تور باغستان سنتی

خدابخش با اشاره به باغستان سنتی قزوین به عنوان یک میراث نفیس در قزوین گفت: یکی دیگر از پیشنهادات بنده برای به رونق افتادن صنعت گردشگری، برگزاری «تور باغستان» است، ظرفیت این کار در قزوین وجود دارد و می توانیم مسیرهای مجاز برای باغستان ایجاد کنیم و تورهای گردشگری را برای بازدید از باغستان راه اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه، گردشگری خلاقانه، یکی از روش های مرسوم در دنیا است، یادآور شد: تأسیس مرکزی تحت عنوان گردشگری خلاقانه هزینه زیادی ندارد؛ برای مثال در سفر به یکی از کشورها نمونه ای را دیدم که صرفاً یک خانه را به صورت کج طراحی کردند؛ یعنی خانه کج ساخته شده و راه پله، دیوارها، زمین و نمای بیرون کج بود در عین اینکه ایده ساده ای بود گردشگران زیادی را به خودش جذب کرده بود، برای ورود به خانه باید بلیت تهیه می کردیم بنابراین ازنظر اقتصادی نیز درآمد خوبی ایجاد شده بود؛ چراکه کاری خلاقانه و مبتکرانه بود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از منابع درآمدی گردشگری خلاقانه، برگزاری فستیوال ها و جشنواره هایی مختص قزوین است برای مثال می توان برای یک محصول کشاورزی یا آداب و رسوم خاصی، جشنواره برگزار و گردشگر جذب کنیم.

این فعال گردشگری گفت: نمونه دیگری از گردشگری خلاقانه که در یکی از کشورها توجه من را به خود جلب کرد؛ پارکی بود که در زمین آن لوله های آب مخفیانه کار گذاشته بودند و از این طریق عابران را به چالش می کشاندند، در واقع ممکن بود عابر از مکانی عبور کند که از آن لوله آب خارج شود، گردشگران زیادی می آمدند که کشف کنند که در پارک در کدام قسمت لوله کار گذاشته شده است.

خدابخش اظهار کرد: نمایشگاه دائمی از تابلوهایی که فقط با زباله بازیافتی ساخته شده اند و پله های رو به آسمان نمونه های خلاقانه ای هستند که با استقبال فراوان مواجه می شوند و این موارد در حال حاضر در اکثر شهرهای توسعه یافته اجرایی شده اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کارهای خلاقانه را می توان به راحتی و با بودجه کم اجرا کرد، کارهای خلاقانه نیاز به تبلیغ ندارد و منجر به جذب گردشگر می شود. در این راستا باید کارگروهی تحت عنوان خانه خلاقیت تشکیل شود و اعضا ایده های خود را بیان و خیلی سریع طرح های موجود را در سطح شهر پیاده سازی و اجرا کنند. در این راستا یک سال پیش طرح تأسیس این خانه و کارگروه آن را به استاندار قزوین پیشنهاد دادم قرار شد کمتر از یک ماه کارگروه ایجاد شود اما این موضوع تا امروز اتفاق نیفتاده است.

1