28 مارس 2024 - 14:55

چشمه بُندری، در یک قدمی ثبت ملی

18 فوریه 2023 - 11:00 dsfr.ir/k93yi

چشمه بُندری، در یک قدمی ثبت ملی
ایرنا
بندر دوساری مقصدی مناسب برای گردشگری

شهرستان عنبرآباد در جنوب کرمان با برخورداری از ظرفیت های تاریخی و گردشگری در صف انتظار برای ثبت ملی جذاب ترین چشمه سار یعنی بُندر دوساری است.

به گزارش «دنیای سفر»، شهر دوساری در فاصله ۱۳ کیلومتری شهرستان عنبرآباد در جنوب استان کرمان واقع شده که با وجود مجموعه تفریحی - گردشگری بُندری، جزو مناطق دیدنی در جنوب استان به شمار می آید و این مجموعه شامل چشمه ای است که با افزایش بارندگی ها و جاری شدن، میزبان گردشگران زیادی است.

چشمه بُندر دوساری از زیر صخره کوه جریان می گیرد و در استخری بزرگ می ریزد که مکانی بسیار دلپذیر برای گردشگران ایجاد می کند. از قله کوه دوساری می توان نخل های سر به فلک کشیده و یکپارچه شهر دوساری را که نمایی بسیار زیبا دارند، تماشا کرد.

آبشار فصلی بُندری نیز جاذبه گردشگری دیگری در دوساری است که در سال های پرباران جان می گیرد و دوستداران طبیعت و مسافران از جای جای استان کرمان و دیگر مناطق کشور به صدای دل انگیز گذر آب از روی صخره ها یا همان شُرشُر آب پناه می برند و این فضای فراموش ناشدنی را تا سفرهای بعدی بخاطر می سپارند.

یک گام تا ثبت ملی بُندر دوساری در عنبرآباد

کمال الدین ضیاءکمالی نماینده اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جنوب کرمان در گفت و گو با ایسنا به گردشگری به عنوان یک ظرفیت طبیعی اشاره کرد و گفت: بُندری یکی از مکان های گردشگرپذیر شهر دوساری در عنبرآباد محسوب می شود و هر ساله میزبان گردشگران زیادی است.

وی جذابیت این منطقه را به دلیل آب و هوای مطبوع آن در زمستان و بهار بی نظیر توصیف کرد و افزود: ظرفیت طبیعی چشمه معروف بُندری که با قدمت قابل توجه در این منطقه جریان دارد، ییکیاز عوامل مهم جذب گردشگر است.

ضیاءکمالی با ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده برای ثبت ملی چشمه بُندری خبر داد و اظهار کرد: در همین راستا ثبت ملی چشمه بُندری در دستور کار میراث فرهنگی قرار گرفته و به زودی مستندسازی و تکمیل پرونده آن انجام می شود. امیدواریم چشمه بُندری دوساری در فهرست آثار ملی قرار گیرد.

یزدان افشاری پور فرماندار عنبرآباد نیز در گفت و گو با ایسنا از اهتمام ویژه دولت نسبت به تقویت زیرساخت های گردشگری خبرداد و افزود: علاوه بر چشمه بُندری، آبشار رودفرق یا وُرورا، یکی از بلندترین آبشارهای خاورمیانه محسوب می شود که در رشته کوه جبالبارز جنوبی قرار دارد و ارتفاع آن ۱۷۶متر است که منحصر به فرد است.

وی، نبود راه دسترسی مناسب را از جمله مشکلات پیش روی استفاده از ظرفیت های گردشگری عنوان کرد و افزود: در مسیر دسترسی به آبشار وُروار، دشت نرگسی وجود دارد که در فصل بهار یک پهنه به صورت یک پارچه از گُل های نرگس پوشیده شده است.

فرماندار عنبرآباد به قلعه تاریخی سموران در این شهرستان اشاره کرد که در نزدیکی روستای رود فرق قرار دارد و افزود: قدمت این بنای تاریخی به قبل از اسلام برمی گردد و قلعه از غرب به رشته کوه جبالبارز و از جنوب شرق مشرف به شهرستان جیرفت و بر فراز کوهی که ۲۵۰ متر ارتفاع دارد، واقع شده است.

وی توجه به ثبت ملی چشمه بُندری را نقطه عطفی در معرفی و ساماندهی ابنیه های تاریخی و مناطق گردشگری دانست و از حمایت جدی دستگاه های اجرایی شهرستان عنبرآباد در تحقق این اقدام ماندگار خبر داد.

1